درباره سدسازی سال هاست که خبرهای ضد و نقیضی شنیده می شود. حداقل در کشور ما سدسازی هیچ وقت بدون حاشیه نبوده است. از سدهای بلاتکلیف، که نصفه و نیمه رها شده اند، گرفته تا سدهایی که ساخت آن ها در دولت های مختلف بدون حساب و کتاب شروع شده و دولت های بعدی هم ترجیح داده اند ساخت آن ها را ادامه ندهند یا حتی سدهایی که آن قدر معضل دارند که دمار از روزگار محیط زیست در آورده اند. همین الان هم وقتی از پروژه های سدسازی صحبت می شود، نه تنها دستمان به خبرهای دقیقی نمی رسد بلکه بازهم با اظهارات متناقض مسئولان مرتبط روبه رو می شویم.

ساخت کج دار و مریز 110 سد در کشور!

سلامت نیوز:درباره سدسازی سال هاست که خبرهای ضد و نقیضی شنیده می شود. حداقل در کشور ما سدسازی هیچ وقت بدون حاشیه نبوده است. از سدهای بلاتکلیف، که نصفه و نیمه رها شده اند، گرفته تا سدهایی که ساخت آن ها در دولت های مختلف بدون حساب و کتاب شروع شده و دولت های بعدی هم ترجیح داده اند ساخت آن ها را ادامه ندهند یا حتی سدهایی که آن قدر معضل دارند که دمار از روزگار محیط زیست در آورده اند. همین الان هم وقتی از پروژه های سدسازی صحبت می شود، نه تنها دستمان به خبرهای دقیقی نمی رسد بلکه بازهم با اظهارات متناقض مسئولان مرتبط روبه رو می شویم.   

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،درباره همین موضوع وقتی به سراغ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می رویم و از سدهایی که طی سال های گذشته نیمه کاره رها شده اند می پرسیم، بدون آن که عدد دقیقی درباره این نوع سدها داشته باشد بر این نکته تاکید می کند که حداقل از 5-6 سال پیش تا کنون هیچ سدی مطالعات زیست محیطی جدی نداشته است.


تقریبا همه سدها بدون مطالعه است
 عیسی کلانتری درگفت وگو با خراسان خاطر نشان کرد: می توان گفت که تا چند سال پیش تقریبا همه سدهای ما بدون مطالعات اجتماعی و زیست محیطی ساخته شده اند ولی اکنون انجام مطالعات زیست محیطی برای احداث سد اجباری است. وی با بیان این که هیچ کدام از سدهایی که تا 5-6سال پیش ساخته شده اند مطالعات زیست محیطی نداشته اند افزود: هم اکنون درحوزه دریاچه ارومیه پنج سد را به همین دلیل نیمه تمام نگاه داشتیم ولی در نقاط دیگر اگر طرحی نیمه تمام مانده باشد دلیل آن نداشتن منابع است.


اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درحالی است که مشاور وزیرنیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران دراین خصوص از اجرای 110 سد خبر داد. محمد حاج رسولیها  اظهارکرد: اکنون  ساخت 110 سد در حال اجراست که البته عمده آن ها به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده اند . درباره بخشی از این سدها هم که تخصیص آن ها قدیمی بود درصدد بازنگری و به روز کردن تخصیص آن ها هستیم به همین دلیل سرعت کار در این سدها را کم کردیم که حدود 24 سد در مرحله بازنگری تخصیص هستند. 29 سد نیز اولویت اجرا دارند و بقیه آن ها هم به دلیل کمبود اعتبار با سرعت پایینی در حال ساخت هستند. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره اظهارات رئیس حفاظت محیط زیست مبنی بر این که از 5-6 سال پیش تا کنون هیچ سدی مطالعات زیست محیطی جدی نداشته است، خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه مطالعات زیست محیطی جزو پیوست دریافت مجوز بوده  بنابراین  تمام سدها مطالعات زیست محیطی را دریافت کرده اند . آن هایی هم که از قبل نداشته اند به کمیسیونی ارجاع می شوند و گزارشات زیست محیطی در این کمیسیون مجدد بررسی می شود.  بنابراین همه این سدها ، هم مجوز تخصیص داشته اند و هم طبق ضوابط و دستورالعمل های قبلی ، مجوز محیط زیست استان را دریافت کردند.  

حاج رسولیها گفت: اظهارات آقای کلانتری از آن نظر است که این سدها شرح خدمات جدید این مطالعات را نداشتند به عبارتی آن ها مطالعات زیست محیطی را انجام می دادند ولی سیر گرفتن مجوزهای شان سیر استانی بوده است اما  از برنامه چهارم به بعد گردش کار آن ها تغییر کرده است.وی تاکید کرد: هم اکنون 24 سد دراولویت تخصیص آب قرار دارند و باید مورد بازنگری قرار بگیرند و ما گزارش آن ها را به لحاظ تخصیص و مباحث محیط زیستی تهیه می کنیم و چنان چه مشکلی داشته باشد به سازمان محیط زیست ارائه می دهیم. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره شرایط سدهای حوزه دریاچه ارومیه توضیح داد: تخصیص آب این سدها صفر شده و ما ساخت آن ها را متوقف کردیم ، بر این اساس سه سد در حوزه دریاچه ارومیه متوقف شده اند.از حاج رسولیها می پرسیم توقف این سدها تا کنون چقدر بودجه کشور را به هدر داده است؟ وی در پاسخ گفت: یکی از این سدها کمتر از 10 درصد، دیگری 20 درصد  و یکی از سدها هم حدود هفت درصد پیشرفت داشت . البته  اکنون اگر اقلیم برگردد و مجوز تخصیص آب گرفته شود ما ادامه می دهیم ولی فعلا در برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص آن ها صفر است و از نظر ما ساخت آن ها متوقف است.


وی درباره سد سازی های سیاسی که در دولت های گذشته و به ویژه توسط نمایندگان برخی از شهرها بدون توجه به شرایط کشور انجام شده است نیز با بیان این که در این خصوص تنها موضوع سیاسی مطرح نبوده بلکه شرایط اقلیم و پرآبی تاثیرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: اصلا چرا بگوییم نماینده  حتی برخی مردم منطقه درخواست زیادی دارند، آن ها آب را جلوی خودشان می بینند و نگاه به پایین دست نمی کنند و فکر می کنند که این آب مازاد است با این حال از سال 91 به بعد هیچ پروژه جدید سدسازی در کشور تعریف نشده است.وی درباره اظهارات وزیر سابق نیرو که سال قبل از خروج  ساخت 50 سد از برنامه اجرایی دولت یازدهم خبر داده بود گفت: منظور ایشان همان کند شدن ساخت 24 سد به دلیل بازنگری در تخصیص آن ها و 29 سد به دلیل کمبود اعتبار بوده است.از مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره اظهار نظر کارشناس هایی می پرسیم که معتقدند طی سال ها و دوره های گذشته در سد سازی افراط و تفریط صورت گرفته است، حاج رسولیها درباره این موضوع تصریح کرد: اگر چه با قطعیت نمی گویم که همه پروژه ها درست اجرا شده یا جانمایی ها صحیح بوده است ولی به ضرس قاطع  می گویم که بالای 90 درصد پروژه ها توجیه فنی، اقتصادی ،سیاسی و خصوصا بحث های زیست محیطی دارند به گونه ای که اگر این سدها نبودند قطعا در تامین آب شرب مناطق از جمله تهران بزرگ دچار چالش می شدیم . بر این اساس بیش از 90 درصد این طرح ها؛ هم مطالعات شان تکمیل بود و هم مجوز های لازم را داشته اند. البته ممکن است که حدود 8-7 درصد هم پروژه هایی باشند که جانمایی درستی نداشتند. وی خاطرنشان کرد: به هر صورت انجام هر کار توسعه ای در کشور بدون آسیب نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha