سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 253306

اگر بگوییم آلودگی هوا بلای جان پایتخت‌نشینان است، بیراه نگفته‌ایم؛ چراکه تهران در سال گذشته تنها 16 روز هوای پاک را به خود دید. از این رو بار دیگر مدیران شهری کمر همت خود را بسته و درصددند با اخذ «گواهینامه معاینه فنی» خودروهایی با آلایندگی بالا را از رده خارج کنند.

تردد بدون معاینه فنی ممنوع!

سلامت نیوز:اگر بگوییم آلودگی هوا بلای جان پایتخت‌نشینان است، بیراه نگفته‌ایم؛ چراکه تهران در سال گذشته تنها 16 روز هوای پاک را به خود دید. از این رو بار دیگر مدیران شهری کمر همت خود را بسته و درصددند با اخذ «گواهینامه معاینه فنی» خودروهایی با آلایندگی بالا را از رده خارج کنند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ، آنچنان که معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرده است: در مبادی ورودی پایتخت43 دوربین کنترلی نصب شده تا از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی جلوگیری شده و خودروها اعمال قانون شوند. «آرمان» در این گزارش به سراغ نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران رفته و به تشریح این موضوع پرداخته است.

 

براساس قانون خودروهای سواری تولید داخل و خارجی که سن آنها بیش از چهار سال باشد، ملزم به اخذ گواهینامه معاینه فنی هستند. این در حالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است خودروهای مذکور را که فاقد گواهینامه معاینه فنی هستند، اعمال قانون کنند. در واقع خودروهای شخصی تولید داخل به سال ساخت 1392 و ماقبل آن، خودروهای وارداتی به سال ساخت 2013 و ماقبل آن و خودروهای عمومی سال 1395 و ماقبل آن؛ سه گروه خودرویی هستند که مالکان آنها باید براساس قانون در سال 1397 برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. شهرداری تهران به خودروهایی که معاینه فنی ندارند، اخطار داد؛ حق تردد در معابر پایتخت از آنها سلب می‌شود. معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرد: در مبادی ورودی پایتخت 43 دوربین کنترلی نصب شده تا از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی جلوگیری شده و خودروها اعمال قانون شوند. به گزارش خبرآنلاین، محسن پورسیدآقایی گفت: برای اتوبوس‌های سرویس مدارس، سازمان‌ها و حتی اتوبوس‌های شرکت واحد هم داشتن معاینه فنی الزامی است و در صورت نداشتن معاینه فنی حق تردد در تهران را ندارند.

هنوز برای معاینه فنی برتر الزامی نداریم

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در این باره به «آرمان» می‌گوید: براساس طرح LEZ یا کاهش مصوبه شورای عالی ترافیک سه مرحله تعریف شده بود. مرحله نخست کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک شهر تهران در ساعت اجرای طرح، مرحله دوم کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها در کل شهر تهران که به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته انجام می‌شود و در مرحله سوم مقرر شده بود که کنترل خودروهای بیش آلاینده در محدوه زوج و فرد ممنوع شود، یعنی خودروهای کاربراتوری و فرسوده اجازه تردد به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک را نداشته باشند. نواب حسینی‌منش ادامه می‌دهد: از این سه مرحله صرفا مرحله اول در آبان سال 95 در تهران با ظرفیت خیلی محدود شروع به کار کرد و با توجه به مصوبه جدید کارگروه ملی آلودگی هوا قرار شد مرحله دوم با ظرفیت و شدت بیشتر در کل شهر تهران از ابتدای آبان امسال عملیاتی و اجرایی شود. او بیان می‌کند: برنامه به این صورت است که کل مبادی ورودی شهر تهران را با سیستم‌های دوربین‌های تردد شمار و مابقی دوربین‌هایی که در حال حاضر در سطح شهر منصوب هستند، به کل تخلفات معاینه فنی مجهز کنیم؛ چه خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند و چه آنهایی که از شهرستان‌ها وارد می‌شود، معاینه فنی همه باید به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته کنترل شود.

آنچنان که خودروهای فاقد معاینه فنی برای اعمال قانون به پلیس راهبر فرستاده شوند. به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران ما باید تلاشمان را کنیم که براساس مرحله اول و دوم خودروها مجاب شوند که حداقل استاندارد فعلی معاینه فنی را رعایت کنند. ما هنوز درباره معاینه فنی برتر الزامی نداریم و در حال حاضر معاینه فنی سبک و محافظه‌کارانه در حال انجام شود. حسینی‌منش می‌افزاید: در حال حاضر برخی مراکز معاینه فنی در تهران دو شیفته و برخی از مراکز جنوبی که مراجعات کمتری دارند به صورت تک شیفت انجام وظیفه می‌کنند، اما آمادگی این را داریم که مراکزمان را به صورت سه شیفت هم فعال کنیم. چه‌بسا که در ابتدای سال 97 با توجه به میزان استقبالی که از مراکز معاینه فنی در شهر تهران شد؛ برخی مراکز به صورت سه شیفته و 24 ساعته فعال بودند، اما زمانی که میزان مراجعات در شب کاهش پیدا کرد، شیفت سوم این مراکز را غیرفعال کردیم. او بیان می‌کند: ما حدود 44 خط معاینه فنی داریم و این 44 معاینه فنی آمادگی دارند که به صورت سه شیفت هم کار کنند. او درباره مردودی‌های تست معاینه فنی می‌گوید: میزان مردودی‌ها در شهر تهران 45 درصد است، یعنی از هر صد خودرویی که به مراکز فنی مراجعه می‌کنند، 45 درصد همان اولین‌بار مردود می‌شوند و برای معاینه فنی برتر میزان 45 درصد به حدود 75 درصد افزایش پیدا می‌کند. حسینی‌منش اظهار می‌کند: در معاینه فنی برتر شرایط سختگیرانه بیشتری برای کنترل آلایندگی خودروها اعمال می‌شود و از هر صد خودرو فقط 25 مورد در مرحله اول امکان قبولی دارند. بنابراین بیشتر این مردودی‌ها به دلیل بحث آلایندگی خودروهاست و سپس تست ایمنی خودرو شامل کمک فنر، ترمز و... در مرحله بعد مورد توجه قرار می‌گیرند. او عنوان می‌کند: ما در بحث معاینه‌فنی فعلی تلاش می‌کنیم که در ارتباط با خودروهای آلاینده اغماضی صورت نگیرد. از این رو معاینه‌فنی خودروها به صورت دستگاه‌های مکانیزه بحث آلایندگی را کنترل می‌کنند و خودروهایی که صلاحیت عبور از معاینه فنی را نداشته باشند، باید نسبت به اصلاح خود اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha