سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 253325

اضافه کردن وزن برای افرادی که از کمبود وزن رنج می برند بسیار سخت تر از افرادی است که اضافه وزن دارند.

سوال و جواب در رابطه با کمبود وزن

سلامت نیوز: اضافه کردن وزن برای افرادی که از کمبود وزن رنج می برند بسیار سخت تر از افرادی است که اضافه وزن دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، من همیشه لاغر بوده ام، آیا می توانید اطلاعاتی در اختیارم قرار دهید تا بتوانم به وزن طبیعی برسم؟

اضافه کردن وزن برای افرادی که از کمبود وزن رنج می برند بسیار سخت تر از افرادی است که اضافه وزن دارند. افردی که کمبود وزن دارد ممکن است متابولیزم بالاتری داشته باشد، قدش بلندتر باشد، سلول های چربی کمتری داشته باشد، و یا فقط به غذا اهمیتی ندهد. ابتدا من توصیه می کنم مقدار کمبود وزن و میزان کالری که برای رسیدن به وزن طبیعی نیاز دارید را بدست بیاورید. به خاطر داشته باشید اوایل هر دو هفته یک یا نیم کیلو از خود انتظار اضافه کردن وزن داشته باشید ( می توان این مقدار را بیشتر کرد ولی نمی خواهیم به خود فشار بیاورید ) حواستان به تمام غذاها و نوشیدنی هایی که می خورید باشد تا مطمئن شوید در پایان روز به آن اندازه که باید کالری مصرف کرده باشید. توصیه می شود در روز سه وعده را مثل همیشه استفاده کنید و به آن 3 تا 4 میان وعده اضافه کنید.

 
من پودر های زیادی را امتحان کردم، می دانم که برای اضافه کردن وزن باید کالری و چربی بیشتری دریافت کنم، اما درست نمی دانم چه نوع غذایی باید استفاده کنم؟

اساسا برای اضافه کردن وزن از هر چیزی بیشتر نیاز دارید، گوشت بیشتر، شیر، نشاسته، میوه، و سبزیجات. می توانید همه این موارد را با مقداری اضافی چربی، روغن و یا شیرینی جات ترکیب کنید و میل کنید. به تعداد میان وعده های خود اضافه کنید و سعی کنید زیاد به خود فشار نیاورید و آرام آرام پیش بروید. استرس در بعضی افراد باعث کاهش وزن می شود. ورزش یکی از کاهش دهنده های بسیار موثر استرس است. پس برای کاهش استرس و همچنین اضافه کردن وزن با حفظ تناسب بدن ورزش را نیز وارد برنامه خود کنید.


من در اضافه کردن وزنم گیر کرده ام. مقدار کالری دریافتی ام چقدر باید باشد؟

برای اینکه بفهمید چه مقدار کالری نیاز دارید ابتدا باید حساب کنید چه مقدار کمبود وزن دارید و میزان فعالیتتان در طول روز چقدر است، تا بتوانید گروه های غذایی را به نسبت متعادل در بین وعده های روزتان تقسیم کنید. پیشنهاد می کنم ورزش هایی انجام دهید که به افزایش بافت عضلانی تان کمک کند، مانند ورزش های قدرتی. اگر نگران چربی های اضافه ی بعد از افزایش وزن هستید می توانید آنها را با ورزش های هوازی کاهش دهید.


اطلاعاتم را برای حساب کردن وزنم وارد کرده ام و به من گفته شد که کمبود وزن دارم، آیا این نگران کننده است و من باید وزن اضافه کنم؟

کمبود وزن می تواند واکنش سیستم ایمنی به عفونت و بیماری را کاهش دهد و همچنین قاعدگی را به تعویق بیندازد. بدن از سلول های چربی هورمون می سازد، و گاهی اگر مقدار چربی تان پایین باشد عادت ماهیانه خانم ها بهم می خورد و یا حتی متوقف می شود. من توصیه می کنم مقدار کالری دریافتی روزانه خود را افزایش دهید، 25 – 30 درصد چربی ها را افزایش دهید، 10 – 15 درصد پروتئین و 55 – 60 درصد کربوهیدرات را افزایش دهید. ورزش می کنید؟ اگر نمی کنید، برنامه ای را شروع کنید که شامل ورزش قدرتی و هوازی شود. اگر می خواهید وزن اضافه کنید بهتر است به جای چربی عضله هایتان را افزایش دهید.
من می خواهم وزن اضافه کنم، پودرهای پروتئین را استفاده کرده ام اما جوابی نداده اند.

توصیه می کنم این کار را دیگر انجام ندهید. ابتدا بسنجید که اصلا نیاز است وزن اضافه کنید یا خیر. شاید اصلا نیازی به اضافه کردن وزن نباشد و تنها نیاز داشته باشید مقداری عضله بسازید، در این صورت ورزش های قدرتی همراه با میان وعده های پروتئینی مناسب پیشنهاد می شود. اگر می خواهید وزن اضافه کنید بهتر است به جای میانبر از راه های اصلی استفاده کنید، روزانه سه وعده غذا میل کنید، دو تا سه لیوان شیر بنوشید، میوه و سبزیجات استفاده کنید و از آنها در میان وعده های خود بهره ببرید. همچنین فراموش نکنید استفاده از پودرهای پروتئین نیازمند نوشیدن آب بسیار زیادی است چون باعث فشار به کلیه ها می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha