هر ساله چندین هزار نفر از شهروندان تهرانی دچار سانحه ناشی از مراسم شب چهارشنبه سوری می‌شوند و چشم‌ها به دلیل آسیب پذیری زیاد در معرض صدمات جبران ناپذیری هستند

سلامت نیوز :یک جراح و متخصص چشم با تاکید بر این که در مواجهه با آسیب دیدگی چشم با مواد محترقه از درمان‌های خودسرانه پرهیز شود، اظهار كرد: در این گونه موارد باید از دستکاری چشم، استفاده خودسرانه از قطره‌های چشمی، دست زدن و فشار بر روی کره چشم اجتناب کرده و فقط از یک محافظ و یا عینک آفتابی استفاده شود.

دکتر محمد کریم اسماعیلی در گفت‌وگو با  ایسنا ، با بیان این که هر ساله چندین هزار نفر از شهروندان تهرانی دچار سانحه ناشی از مراسم شب چهارشنبه سوری می‌شوند و چشم‌ها به دلیل آسیب پذیری زیاد در معرض صدمات جبران ناپذیری هستند، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در سطح کشور در سال 1380 حدود 17 هزار نفر در شب چهارشنبه سوری در شهر تهران دچار آسیب بدنی شده‌اند.

99 درصد جامعه آموزش کافی در زمینه استفاده از وسایل آتش زا را کسب نکرده‌اند

این جراح و متخصص چشم با اشاره به این که عدم آگاهی مردم از نحوه صحیح استفاده از وسایل آتش بازی سبب حادثه می‌شود، بیان کرد: کمتر از یک درصد افراد آموزش‌های اولیه در مورد استفاده از این وسایل آتش زا را کسب کرده و 99 درصد افراد جامعه آموزش کافی در این زمینه ندیده‌اند.

وی افزود: اغلب مواد انفجاری دست ساز سبب بروز حوادث چهارشنبه سوری می‌شوند و موادی که به طور صنعتی تهیه شده‌اند کمتر باعث آسیب می‌شوند.

این فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: متأسفانه حدود 80 درصد افرادی که دچار حادثه می‌شوند، تماشاگران و رهگذران هستند و فقط 20 درصد موارد شامل افرادی می‌شود که وسایل آتش زا را به کار می‌برند.

 پسران ده تا 20 ساله بیشترین قربانیان حوادث چهارشنبه آخر سال

دکتر اسماعیلی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته 80 درصد موارد آسیب دیدگی‌های چهارشنبه سوری در جنس مذکر بوده و پسران 10 تا 20 ساله بیشترین قربانیان این حوادث را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های چشمی که به دلیل موج انفجاری، سوختگی و پرش اجزای انفجاری اتفاق می‌افتد شامل سوختگی، پارگی و جسم خارجی در پلک‌ها، ملتحمه، قرنیه و کره چشم است، گفت: خونریزی در اطاق قدامی چشم، پارگی عنبیه و آب مروارید از دیگر عوارض این سوانح هستند.


این جراح و متخصص چشم ادامه داد: آسیب‌های جدی در پارگی قرنیه، پارگی کره چشم، قرار گرفتن جسم خارجی در چشم و آسیب شبکیه سبب کاهش دائمی بینایی می‌شوند و هر ساله چندین مورد کوری به دنبال این حوادث اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در چند سال گذشته افرادی که به دلیل آسیب چشم‌ها در چهارشنبه سوری به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند، حدود 67 درصد موارد دچار آسیب پلک‌ها،50 درصد ضایعه قرنیه، 50 درصد موارد خونریزی اطاقک قدامی چشم و 30 درصد ورود جسم خارجی در چشم داشته‌اند و متأسفانه حدود 12 درصد موارد دچار پارگی کره چشم شده‌اند.

وی با تاکید بر این که در موارد آسیب دیدگی چشم با مواد محترقه از درمان‌های خودسر پرهیز و فوراً به چشم پزشک مراجعه شود، گفت: فقط در موارد سوختگی شیمیایی باید چشم‌ها را فوراً با آب شستشو داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha