سلامت نیوز : مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان اداره‌كل دامپزشكی شمال كرمان گفت: نگهداری لاك‌پشت گوشت‌قرمز و حلزون سیبی بسیار خطرناك است و سبب بیماری‌های گوارشی، قلبی و انگلی می‌شود.

به گزارش فارس ، مهدخت طالب‌همت ظهر امروز در جمع خبرنگاران در كرمان اظهار داشت: ماهی قرمز جزو ماهیان آكواریومی و از دسته كپور ماهیان و گرمابی است كه سبب عفونت‌های گوارشی و سل پوستی می‌شود و تاكنون در ایران در این زمینه گزارشی نداشته‌ایم.
طالب‌همت تصریح كرد: این ماهی‌ها باید از مراكز معتبر و مورد تأیید دامپزشكی، در ظروف سرپوشیده و قابل شستشو خریداری شود و در صورت قرار دادن در پلاستیك نباید بیش از دو ساعت بماند و به ظرف دیگری منتقل شود.
وی افزود: ماهی در منزل باید در ظرفی كه سطح مقطع آن بزرگ و آب آن عاری از كلر باشد، قرار گیرد و باید 24 تا 72 ساعت در ظرف دهان‌گشاد بماند تا كلر از آن خارج شود.
طالب‌همت خاطرنشان كرد: مرحله تعویض آب ماهی نباید به یك‌باره انجام گیرد، بلكه باید در آبی كه دمای آن بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد و حدود یك تا 2.5 لیتر هفته‌ای دو بار با مخلوط شدن با نیمی از آب قبلی ظرف انجام گیرد.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان اداره كل دامپزشكی شمال استان كرمان بیان داشت: نحوه غذادهی به ماهی باید به این گونه باشد كه تنها از مواد كم‌پروتئین و سرشار از كربوهیدرات به اندازه‌ای كه تمام سطح ظرف را نپوشاند، استفاده شود.
وی ابراز داشت: زیرا این امر سبب كاهش اكسیژن و افزایش مواد آلی و سرانجام منجر به مسمومیت غذا می‌شود و بهتر است، از غذاهای بسته‌بندی ویژه ماهی از مراكز عرضه آن استفاده شود.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان اداره كل دامپزشكی شمال استان كرمان عنوان كرد: باید از دست زدن به ماهی قرمز به ویژه توسط كودكان و افراد دارای آلرژی خودداری شود و هنگام تعویض آب آن باید از دستكش استفاده شود و در صورت تماس با دست با آب و صابون شسته شود.
طالب‌همت عنوان كرد: برای ضدعفونی كردن سطح آكواریوم باید از نمك طعام به مقدار 30 گرم در لیتر به مدت 10 دقیقه و یا تركیبات آمونیوم چهار‌تایی و سایر مواد ضدعفونی ‌كننده استفاده شود و پس از شستشوی كامل آن ماهی را به آن منتقل كرد.
وی اضافه كرد: شهروندان باید از خرید ماهی‌های دارای باله‌های تاخورده، دارای لكه‌های پنبه مانند، سفید و یا قرمز در بدن، لبه باله‌ها خورده یا سائیده شده، بی قراری، عدم تعادل و تحرك و چشم‌های بیرون زده خودداری كنند.
این مسئول در پایان اذعان داشت: نگهداری لاك‌پشت گوشت قرمز و حلزون سیبی بسیار خطرناك است، زیرا سبب بیماری‌های گوارشی و قلبی و انگلی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha