استادیار دانشگاه پیام نور تهران گفت: سن اعتیاد اینترنتی بین 16 تا 29 سالگی است و مردان بیشتر از زنان به این اعتیاد دچار می شوند.

اعتیاد اینترنتی در مردان بیش از زنان است

سلامت نیوز: استادیار دانشگاه پیام نور تهران گفت: سن اعتیاد اینترنتی بین 16 تا 29 سالگی است و مردان بیشتر از زنان به این اعتیاد دچار می شوند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،امین رفیعی پور  اظهار داشت: اعتیاد اینترنتی، استفاده بیش از اندازه از رایانه و سایر ابزار و تکنولوژی های مدرن وابسته به اینترنت مانند تلفن همراه و وابستگی به آنها به شمار می رود؛ به طوری که باعث ایجاد خلل یا مشکل در رسیدگی به فعالیت های اجتماعی و امور روزانه و در نهایت بروز مشکلات روانی در افراد شود.


وی افزود: افرادی که به اعتیاد اینترنتی دچار می شوند در روزهای اول احساس خوبی دارند و تصور می کنند که معتاد نیستند اما با گذشت زمان کم کم ارتباط با افراد خانواده نسبت به گذشته کمتر می شود تا جایی که حتی ممکن است آنها را فراموش کنند.
این روانشناس گفت: وابستگی شدید به ارتباطات عاطفی و دوستانه آنلاین، تجارت های آنلاین و بازی ها، حراج های آنلاین، قمار آنلاین، اخبار و مسائل جنسی از جمله انواع اعتیاد اینترنتی است.


رفیعی پور درباره نشانه های اعتیاد اینترنتی توضیح داد: از نشانه های اعتیاد به فضای مجازی این است که فرد زمان زیادی را صرف استفاده از این فضا می کند و متوجه سپری شدن زمان نمی شود، ساعاتی که از اینترنت استفاده نمی کند، مدام به آن فکر می کند، مناسبات و مشکلات خانوادگی را فراموش می کند و به مرور زمان تمرکز خود را از دست داده و با مشکلات کاری زیادی مواجه می شود.


وی تاکید کرد: عوارض جسمی این اعتیاد شامل افزایش یا کاهش وزن، کمبود فعالیت فیزیکی، سردرد و گردن درد، مشکلاتی در کمر، داشتن چشم های قرمز و خسته و همچنین عادات غذایی نامنظم و ناسالم است.
رفیعی پور افزود: عوارض رفتاری اعتیاد اینترنتی نیز این است که فرد تا دیروقت از اینترنت استفاده می کند و بارها تلاش می کند که این عادت را ترک کند ولی موفق نمی شود و دوباره باز می گردد.


استادیار دانشگاه پیام نور تهران در خصوص علایم روانی اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی نیز توضیح داد: علایم روانی در افرادی که به اینگونه رفتار اعتیاد یافته اند، شامل افسردگی، اضطراب و وسواس است.
رفیعی پور درباره راهکارهای پیشگیری و درمان اعتیاد اینترنتی گفت: افرادی که با این مشکل مواجه هستند، لازم است برای ترک این اعتیاد از کمک خانواده و دوستان خود استفاده کنند، تفریحات خود را بیشتر کنند و به ورزش بپردازند، قبل از رفتن به خواب گوشی تلفن همراه و لپ تاپ خود را خاموش کنند. پیام ها و اطلاعات وارد شده به تلفن همراه خود را در زمان های خاص مطالعه کنند و در نهایت در صورت عدم توانایی در ترک، به روانشناس مراجعه کنند.
استادیار دانشگاه پیام نور تهران خاطر نشان کرد: احتمال اعتیاد اینترنتی در بین دانشجویان، تک فرزندها و افرادی که کمتر حمایت اجتماعی می شوند، بیشتر از سایر افراد جامعه است؛ از این رو لازم است اطرافیان این افراد بیشتر به این مساله توجه داشته باشند و از بروز این مشکل پیشگیری کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha