سلامت نیوز :رییس مركز تحقیقات مقاومت های دارویی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: هرچه آنتی بیوتیك بیشتر مصرف شود به همان نسبت مقاومت بدن در برابر آن بیشتر می شود.

 در این نشست دكتر رستگار لاری رئیس مركز تحقیقات مقاومت دارویی و استاد گروه میكروب شناسی با اشاره به مشكلات مصرف نادرست آنتی بیوتیك ها گفت: مشكلی كه در هزاره سوم  با آن روبه رو هستیم نحوه مصرف آنتی بیوتیك و رعایت الگوی صحیح مصرف است چرا كه هر چه انتی بیوتیك بیشتر تجویز و مصرف شود  به همان نسبت مقاومت ایجاد می شود.

دكتر رستگار در پاسخ به این سوال كه چه عواملی در مصرف نادرست آنتی بیوتیك ها نقش دارند افزود: از بین رفتن علائم بالینی دلیل بر این نیست كه درمان كامل صورت گرفته است بلكه باید طول درمان كامل شود.

دكتر رستگار با تاكید بر اینكه  آنتی بیوتیك را نمی توان ناقص مصرف كرد یا میزان مصرف آن را به تدریج كاهش داد گفت: آنتی بیوتیك را باید در یك فاصله زمانی مشخص مصرف كرد حتی اگر علایم بالینی از بین رفته باشد.

وی در بیان دیگر عوامل تاثیرگذار در مقاومت داروهای ضد میكروبی افزود: داروخانه ها بدون نسخه پزشك اقدام به فروش آنتی بیوتیك می كنند كه این امر باعث ترویج خود درمانی می شود.

وی با اشاره به دیگر عامل شیوع مقاومت داروهای ضد میكروبی گفت:  آنتی بیوتیكی كه برای پیشگیری از بیماری طیور مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق آب مصرفی وارد بدن آن می شود عامل دیگر مقاومت داروهای ضد میكروبی است چرا كه اگر هنگام طبخ غذا گوشت به درستی پخته نشود این آنتی بیوتیك وارد بدن انسان شده و میكروب ها را مقاوم می كند.

دكتر رستگار با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر پیشگیری از مقاومت های ضد میكروبی گفت: با توجه به اینكه سازمان بهداشت جهانی سال 90 را با عنوان مقاومت های میكروبی نام گذاری كرده است در هفته سلامت كه فروردین ماه برگزار می شود مركز تحقیقات مقاومت های میكروبی می تواند نقش مهمی را ایفا كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha