عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: قانون تنفس پنج ساله جنگل‌ها به دلیل کمبود نیروی نظارتی و حفاظتی باعث تشدید قاچاق چوب شده است.

قانون تنفس جنگل‌ها مجالی برای تنفس قاچاچیان چوب

سلامت نیوز:عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: قانون تنفس پنج ساله جنگل‌ها به دلیل کمبود نیروی نظارتی و حفاظتی باعث تشدید قاچاق چوب شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخانه ملت،عباس پاپی‌زاده پالنگان در رابطه با کاهش وسعت جنگل‌ها و مراتع کشور در سال‌های اخیر گفت: منابع طبیعی کشور به شدت در حال تخریب است و بزرگترین عامل آن نیز نیروی انسانی و پروژهای عمرانی دولت است. متاسفانه آمار تخریب جنگل‌ها در کشور ما بسیار بالا است.

آتش سوزی یکی از عوامل مهم در تخریب پوشش گیاهی و جنگلی کشور

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل مختلف تخریب جنگل‌ها و پوشش گیاهی کشور ادامه داد: یکی از عوامل تخریب جنگل‌ها آتش‌سوزی‌های عمدی و سهوی است. برخی از آتش سوزی‌ها به دلیل خشکی‌سالی‌ و کاهش بارندگی در کشور اتفاق می‌افتد، اما برخی نیز به صورت عمدی و توسط افراد سودجو و برای کسب درآمدی بیشتر انجام می‌شود به این صورت که بخشی از جنگل‌ها را برای برداشت زغال، آتش می‌زنند.

نیروهای جنگلبان و محیط‌بان کشور کمتر از حد استاندارد جهانی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، اظهار کرد: نیروی انسانی مورد نیاز  برای سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت از محیط زیست به شدت کم و محدود است، ما برای حفاظت از پوشش گیاهی کشور به اندازه کافی جنگلبان و محیط بان در اختیار نداریم. از طرفی همین افراد نیز با خطرات جدی رو برو هستند، سطح تحت نظر این افراد بسیار بالاتر از استاندارد‌های جهانی است، که امکان نظارت دقیق و کامل را کاهش می‌دهد.

تشدید قاچاق چوب با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها

 وی افزود: مجلس شورای اسلامی برای حفظ و صیانت از جنگل‌ها قانونی را در برنامه ششم توسعه با عنوان تنفس 5 ساله جنگل‌ها تصویب کرد، تا در این مدت هر نوع بهره‌برداری از جنگل‌ها ممنوع است تا احیا شوند. اما اجرای این طرح در بسیاری از مناطق باعث تشدید قاچاق چوب شده است و این یعنی تخریب بیشتر جنگل‌ها، ما برای حفاظت و نظارت بر تخریب و تخلف خلاء قانونی نداریم، اما در اجرا، نظارت و بازرسی به دلیل کمبود نیرو‌های جنگلبان و محیطبان و عدم اعتبار در حوزه منابع طبیعی با مشکلاتی زیادی روبرو هستیم.

حفاظت از جنگل‌ها نیازمند فرهنگ سازی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، خاطر نشان کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و حفظ محیط زیست بسیار موثر است و باید از دوران دبستان شورع شود تا در نوجوانی کاملا با این موضوع آشنا باشند. از طرفی اطلاع رسانی توسط رسانه‌ها به شدت ضعیف است، به همین جهت اولویتی برای افکار عمومی ایجاد نشده و تخریب به راحتی اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha