در روزهای پایانی هر سال و مقارن با نظافت منازل، مواردی از مسمومیت با مواد شوینده به علت استفاده‌ نادرست از برخی فرآورده‌ های پاک‌ کننده‌ خانگی، گزارش می شود كه بیشترین مورد مربوط به مشكلات پوستی و مخاطی است.

آرزو دهقانی كارشناس آموزش اورژانس كشور ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ مواد شوینده به علت خاصیت سوزانندگى خفیفی كه دارند، در تماس طولانى با سطح پوست آن را تحریک كرده و حتی ممکن است منجر به زخم و بیماری های پوستی شود.

وی افزود: معمولاً در روزهاى پایانى سال، مشکلات ناشى از تماس مستقیم پوست دست با مواد سفید كننده و پاك كننده و حتى تماس زیاد با آب و رطوبت به شدت افزایش مى یابد كه شایع ترین بیماری پوستی ناشی از تماس پوست دست با مواد شوینده و آب به مدت زیاد اگزما می باشد كه با علائمی چون خارش، قرمزى و خشكى پوست و تاول هاى ریز همراه خواهد بود.

دهقانی تصریح كرد: علائم بیمارى اگزما اغلب در كف دست و روى نوك انگشتان ظاهر شده و ضایعه اى به شكل پیش بند تشكیل مى شود كه به اگزماى پیش بندى معروف است.

به گفته كارشناس آموزش اورژانس، کار زیاد دست با آب و مرطوب بودن آن به مدت طولانی منجر به بیماری های قارچی پوست مى شود و در صورت عدم درمان به موقع این نوع بیماری پوست ملتهب شده و ترک می خورد.

وی استفاده از دستكش برای نظافت را ضروری دانست و خاطرنشان كرد: یکی دیگر از عوارض استفاده مکرر از سفید کننده ها، از بین رفتن چربی پوست در آن ناحیه و در نتیجه خارش، سوزش، زخم، ترشحات آبكى و چركى خواهد بود كه در این حالت برای پیشگیری از بدتر شدن اختلالات پوستی و کاهش خشکی پوست، استفاده از كرم هاى حاوى اوره، گلیسیرین و وازلین توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha