سلامت نیوز :یك پژوهشگر مسائل زنان گفت: فمینیست‌ها برای مقبولیت به شدت حقوق مربوط به جلوگیری از بارداری و سقط جنین را تبلیغ می‌كردند و هم‌اكنون شاهد رشد سقط جنین و مصرف قرص‌های ضد بارداری در میان زنان غربی هستیم.

فریده صفاری در گفت‌و‌گو با  فارس در ‌خصوص چالش فمینیسم با نقش مادری اظهار‌ داشت: نقش مادری در سال‌های 1960 و 1970 در غرب تغییر كرده است و با موضوعات متنوعی چون كار زنان، آموزش‌های پیش دبستان كودكان و مهد‌كودك، ساخت‌های اجتماعی، ‌اقتصادی و نژادی گره خورده است.

وی افزود: در زمان گذشته زنان در سنین جوانی ازدواج می‌كردند و پس از یك سال از ازدواج، نخستین بچه خود را به دنیا می‌آوردند؛ مادری و خانه‌داری كار تمام وقت آنها بود و این سرنوشت مشترك اكثریت زنان بود و ازدواج و مادری برای زنان طبیعی‌ترین امر محسوب می‌شد.

این كارشناس مسائل زنان با بیان اینكه امروزه نقش‌های مادری بسیار متنوع و پیچیده شده‌اند و بر اساس شرایط اجتماعی، خانوادگی و طبقاتی، معانی متفاوتی را به خود می‌گیرند، عنوان كرد: بعد از سال 1980 بسیاری از زنان جذب بازار كار شدند و نگهداری از بچه‌های خود را به سایر زنانی واگذار كردند كه آنها نیز دنبال كار می‌گشتند؛ تحت تأثیر این موضوع اشتغال زنان و تأثیر آن بر زندگی كودكان مطرح شد و مطالعات زیادی از منظر جامعه‌شناسان و روان‌شناسان انجام گرفت.

* از نظر فمینیسم، مادری برای زنان خطرناك است

صفاری ادامه داد: فمینیست‌های جدید و رادیكال با اتخاذ مواضع مختلف با مادری مخالفت می‌كنند؛ به اعتقاد آنها باید مادری انكار شود زیرا برای زنان خطرناك است و آنها را در موقعیت‌های پایین‌‌تر از مردان قرار می‌دهد.

وی اضافه كرد: می‌توان فمینیست‌ها را به دو دسته طرفدار "تفاوت " و طرفدار " تساوی " تقسیم كرد؛ فمینیست‌های طرفدار "تساوی " می‌خواهند كه زنان و مردان در تحصیلات، كار، فضاهای علمی و فرصت‌های كاری حقوق مساوی داشته باشند ولی حقوق مساوی در فضاهای خصوصی چندان مورد توجه آنها نیست؛ آنها سعی می‌كنند كه اثر تفاوت‌های جنسیتی را در روند قانون‌گذاری كم كنند تا به اهداف خود برسند.

این كارشناس مسائل زنان با بیان اینكه فمینیست‌های طرفدار تساوی مسائل را برای زنان خصوصاً مادران مشكل‌تر ساخته‌اند، ‌تصریح كرد: آنها نه تنها خانواده را به عنوان یك نهاد تحقیر كرده‌اند بلكه ارزش مادری را حاشیه‌ای و غیر مهم تلقی می‌كنند تا جایی كه معتقدند قانونگذاری در مورد حقوق مادری و زایمان در واقع تقویت كننده تصاویر سنتی از نقش‌های جنسیتی و مادری است.

صفاری خاطر‌نشان كرد: فمینیست‌های طرفدار تساوی معتقدند قوانین مربوط به زایمان به عنوان یك ابزار در قوانین اروپا و انگلیس به كار رفته تا اهمیت مسئولیت زنان را در زمان حاملگی نشان دهد و بر این قضیه تأكید كند كه وظیفه اصلی آنها بچه‌آوری و مراقبت از آنهاست؛ از این جهت این‌گونه قوانین برقرار كننده تساوی بین زنان و مردان نیستند چون در مورد مسئولیت مردان در قبال كودكان حرفی یا قانونی گذاشته نمی‌شود.

* فمینیست‌ها زحمات مادران برای پرورش فرزند را نادیده گرفته و حق آنها را ضایع می‌كنند

وی با اشاره به اینكه فمینیست‌ها، استقلال، تساوی و موضوعات فارغ از جنسیت را به عنوان آزادی شخصی هدف قرار می‌دهند، گفت: آنها با تأكید بر تساوی بدون در نظر گرفتن جنسیت، زحمات و اهمیت كار زنان در دوران حاملگی، به دنیا آوردن فرزند، شیردادن و پرورش كودك را كاملاً نادیده گرفته و حق زنان را ضایع می‌كنند.

این كارشناس مسائل زنان بیان كرد: فمینیست‌های طرفدار "تفاوت " معتقدند كه زنان نیازهای خاصی دارند و این یك حقیقت است كه فقط زنان می‌توانند بچه‌دار شوند پس باید مورد توجه و احترام قرار بگیرند برخی از فمینیست‌های تندرو معتقدند رایج‌ترین موانع زنان به واسطه بیولوژی تولید مثل ایجاد و موجب می‌شود آنها به لحاظ روانی ضعیف‌تر از مردان باشند پس مردان جامعه‌ای را خلق می‌كنند كه زنان در آن مفعولانه عمل می‌كنند و به واسطه مردان كنترل می‌شوند.

صفاری با تأكید بر اینكه فمینیست‌های تندرو به زنان توصیه می‌كنند كه تولید مثل خود را كنترل كنند، افزود: آنها با بحث در رابطه با تولید مثل موضع خود را علیه مادری اعلام می‌كنند و آن را امری حاشیه‌ای و بازدارنده تلقی می‌كنند.

* افزایش تمایل زنان به نداشتن بچه بر اثر تبلیغات فمینیست‌ها

وی اضافه كرد: تعدادی از روانكاوان فمینیست بزرگ‌تر شدن كودكان را با نوعی احساس بیگانگی برای مادران همراه دانسته‌اند زیرا كودكان رفته رفته در مقابل مادران خود قد علم می‌كنند و آنان را نه به عنوان اشخاص بلكه به عنوان اشیایی در نظر می‌گیرند كه به دلیل هر كم و زیادی مقصر و گناهكار هستند.

صفاری با بیان اینكه فمینیست‌ها برای مقبولیت در عرصه عمومی به شدت حقوق مربوط به جلوگیری از بچه‌دار شدن و سقط جنین را تبلیغ كردند، تصریح كرد: آنها این حقوق را برای پیشرفت زنان در قلمروی عمومی لازم شمردند و بر این امر پافشاری كردند كه زنان باید بر واقعیت‌های بیولوژیكی فائق آیند و آن را نادیده بگیرند.

این پژوهشگر مسائل زنان بیان كرد: امروزه خصوصاً در كشورهای غربی بسیاری از زنان از وسایل پیشگیری بارداری استفاده می‌كنند، عده‌ای دیگر سقط جنین را به عنوان یك حق پذیرفته‌اند اما حركت اجتماعی فمینیست‌ها و تلاش آنها برای آزادی زنان و دخترانی كه از ایده انقلاب جنسی فمینیست‌ها در مورد تولید ‌مثل استقبال كردند در نهایت با واكنش این زنان و دختران در‌ خصوص آزار ‌دهنده‌بودن این طرح مواجه شدند؛ این زنان به ویژه زمانی كه خود را در سنین میانسالی دیدند در‌ حالی ‌كه دارای شغل و شرایط مناسبی بودند، باروری آنها كاهش یافته بود.

* در نقطه مقابل فمینیسم، اسلام زن و مرد را مكمل هم می‌داند

وی عنوان كرد: امروزه این زنان مشتریان پر و پا قرص كلینیك‌های باروری هستند و میلیون‌ها دلار پول خرج می‌كنند تا بچه‌دار شوند و برای این زنان تولید‌مثل یك امر بازدارنده و مانع پیشرفت نیست بلكه یك آرزوی دست نیافتنی است.

صفاری گفت: در‌حالی‌كه فمینیسم زن و مرد را در مقابل هم قرار می‌دهد و از آنها برای هم رقیب می‌سازد، در اسلام زن و مرد دو وجه از یك وجود هستند رابطه زن و مرد یك رابطه دو طرفه و مبتنی بر درك دو جانبه است و اسلام زن و مرد را مكمل هم می‌داند.

این پژوهشگر مسائل زنان با تأكید بر اینكه امروزه بسیاری از رهبران جنبش فمینیستی زنانی را كه مایلند در خانه بنشینند مورد نكوهش قرار می‌دهند و به جای قدرت بخشیدن به آنها، احساس قربانی بودن و ضعف را در آنها پرورش می‌دهند، افزود: در‌حالی‌كه در نوشته‌های بنیانگذاران حركت‌های فمینیستی سال‌های 1840 تا 1940 زنان معمول جامعه به صورت افرادی با‌هوش و آشنا با علایق خود ترسیم می‌شوند زنانی كه قادر بودند 5 تا 6 بچه را به دنیا آورند و تمام تلاش خود را به كار گیرند تا انسان‌های آزاد‌اندیش و شریفی را پرورش دهند.

وی ادامه داد: در برخی از نظرات فمینیستی چهره زنان به عنوان افرادی قربانی، رنج‌كشیده، ترسو و نادان معرفی می‌شود كه فاقد منابع داخلی برای مواجهه با ناراحتی‌ها هستند و به راحتی مورد تهدید قرار می‌گیرند؛ در نظرات فمینیستی سركوب زنان به موضع مادری ربط داده می‌شود و بیولوژی تولید‌مثل به عنوان رایج‌ترین مانع بر سر راه پیشرفت زنان معرفی می‌شود و به زنان توصیه می‌شود كه تولید مثل خود را تحت كنترل در‌آورند.

صفاری خاطر‌نشان كرد: باید توجه داشت اگرچه نرخ باسوادی، فرصت‌های شغلی و منزلت سیاسی برای زنان محدود است اما یك روند مادر‌سالاری در حوزه خانواده مشاهده می‌شود منظور از مادر‌سالاری نقش مؤثری است كه زنان در زندگی خانوادگی و اجتماعی ایفا می‌كنند و این موضوع در غرب معادلی ندارد.

وی گفت: هم‌اكنون زنان بیش از هر دوره دیگر هم در خانه و هم در بیرون كار می‌كنند اما تا زمانی كه كار خانه مسئولیت اصلی زنان پنداشته شود هیچ‌گاه تساوی در محیط بیرون به دست نخواهد آمد مگر اینكه مردان نیز در فضای خصوصی درگیر شوند و مسئولیت‌های درون خانه را بپذیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha