سلامت نیوز :رییس بیمارستان مهراد تهران، با اشاره به رشد فزاینده هزینه‌های جاری مراكز و بیمارستان‌های غیردولتی پس از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها و با بیان اینكه متأسفانه منابع لازم برای جبران این هزینه‌ قبل از اجرای قانون پیش‌بینی نشده است، از ایجاد اختلال در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی ابراز نگرانی كرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، دكتر سید محمود طباطبایی با اشاره به نقش اجرای صحیح قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در وضعیت اقتصادی حوزه سلامت كشور، گفت: این قانون به عنوان یك طرح مترقی با اهداف متعالی، در صورت اجرای صحیح و فراهم بودن زمینه‌های اجرای كارآمد آن می‌تواند شرایط اقتصادی كشور را دگرگون كند و در عین حال در شفاف سازی هزینه‌های صورت گرفته بویژه در حوزه سلامت بسیار مؤثر خواهد بود.
وی افزود: اما از آنجا كه بستر لازم برای اجرای دقیق و بدون دغدغه این قانون از قبل دیده نشده، نگرانی‌هایی در عرصه‌های مختلف ایجاد شده است چرا كه اجرای نامناسب قانون  می‌تواند موجب ایجاد اختلال در اداره امور كشور شود.
به گفته استاد دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی، در حالی كه افزایش هزینه‌های جاری مراكز بهداشتی و درمانی پس از اجرای این قانون، كاملاً واضح و مشخص است اما متأسفانه منابع تأمین این هزینه‌ها، از پیش طراحی و تدارك دیده نشده است.
این در حالی است كه به گفته وی، در نظام سلامت كشور در بخش‌های دولتی و غیردولتی تا پیش از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها نیز تعادلی بین هزینه‌ها و درآمدها وجود نداشته و اساساً بخش درمان یك بخش زیان ده بوده كه بار ناشی از ضرر و زیان آن بر دوش دولت و جامعه پزشكی بوده است.
دكتر طباطبایی، با اشاره به رشد 20 درصدی هزینه‌های بیمارستان مهراد به عنوان یك بیمارستان خصوصی كوچك با 100 تخت فعال طی 9 ماهه ابتدای سال 89 نسبت به مدت مشابه سال قبل، اظهار كرد: اگر چه قضاوت در خصوص رشد نهایی هزینه‌های جاری ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در حوزه سلامت زود است، اما تنها در بیمارستان مهراد تهران طی 3 ماهه گذشته، 35 تا 40 درصد رشد در هزینه برق، 230 درصد آب و 268 درصد رشد بهای گاز رخ داده است.
رییس بیمارستان مهراد، با بیان این كه رشد محسوس و واضح هزینه‌ها در ماه‌های دی و بهمن و به دنبال آن كاهش درآمدها در این دو ماه، عملاً فعالیت برخی از بخش‌های بیمارستانی را مختل كرده است، عنوان كرد: امیدوارم مسؤولان هر چه سریعتر با پیش‌‌بینی تمهیدات لازم ضمن جلوگیری از ایجاد اختلال در خدمت‌رسانی بیمارستان‌های غیردولتی به مردم، منابع لازم برای جبران هزینه‌های سربار را به نحوی تأمین كنند كه بیمارستان‌ها دچار مشكلات غیرقابل بازگشت نشوند.
دكتر طباطبایی، با اشاره به اینكه مشكلات و راهكارهای برون رفت از آنان در مراكز درمانی غیردولتی تهیه و به دستگاه‌های مسؤول ارایه شده است، گفت: اطمینان دارم كه مشكلات بیمارستان‌های دولتی پس از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها بسیار بیشتر و فراتر از بیمارستان‌های غیردولتی است، چرا كه بیمارستان‌های غیردولتی از همان ابتدا متكی به یارانه‌های دولتی نبوده‌اند، با این وجود ادامه ارایه خدمات بهداشتی و درمانی توسط بخش غیردولتی در گروی پیش بینی و اجرای تمهیدات لازم با توجه به نیازها و خواسته‌های جامعه پزشكی است.
وی یادآور شد كه امكان صرفه جویی مراكز درمانی در برخی هزینه‌ها همانند صرفه‌جویی در خانوارها مقدور نیست و لازم است كه در این زمینه منابع مشخص پیش بینی شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی، با اشاره به اینكه تعرفه‌های درمانی فعلی با تعرفه‌های واقعی فاصله زیادی دارد، با برآورد رشد تعرفه‌ها در سال 90، اظهار كرد: چنانچه معیارهای تعیین تعرفه‌های درمانی سال 90 مشابه معیارهای سال گذشته باشد، با توجه به رشد 30 تا 40 درصدی هزینه‌های جاری، تعرفه‌های خدمات درمانی سال 90 نیز به همین میزان باید رشد كنند.
وی اضافه كرد: در تعیین هزینه‌های تمام شده برای هر تخت بیمارستانی در سال جدید باید مواردی همچون اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تورم سالیانه و سود سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد تا به یك قیمت واقعی به ازای هر تخت / روز دست پیدا كنیم.
دكتر طباطبایی همچنین یادآور شد كه جامعه پزشكی طی سال گذشته برای همراهی با سازمان نظام پزشكی و تبعیت از تعرفه‌های تعیین شده توسط آن، از افزایش ضریب K جراحی جلوگیری كرده و ضریب «كا» دریافتی در حال حاضر نزدیك به 50 تا 60 درصد از میزان واقعی آن عقب است.
وی در پایان ابراز امیدواری كرد با تسهیل تعرفه‌ای و شفاف كردن هزینه‌های حوزه سلامت رابطه جامعه پزشكی و مردم سالم تر از همیشه باشد.
لازم به ذكر است كه سازمان نظام پزشكی كشور، نوزدهم اسفندماه با برگزاری همایش قانون هدفمند كردن یارانه‌ها و نظام سلامت در نظر دارد، اثرات اجرای این قانون در حوزه سلامت را بررسی نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha