سلامت نیوز :وزیر بهداشت با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده برای توسعه طب سنتی گفت: در حال حاضر حدود 500 داروی گیاهی در كشور وجود دارد كه از این تعداد حدود 100 مورد وارد سیستم بیمه شده‌اند و 372 مورد نیز باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی در جمع خبرنگاران گفت: در وزارت بهداشت بخشی به نام مشاوره وزیر در امور آداب، اخلاق و میراث فرهنگی وجود دارد كه طب سنتی نیز در زیر مجموعه آن قرار می‌گیرد.

وی گفت: مباحث مربوط به طب سنتی از نظر ساختاری جزو تشكیلات وزارت بهداشت است. بر این اساس تجهیز دانشكده‌های طب سنتی و همچنین دانشكده‌های داروسازی سنتی در دستور كار قرار گرفته است.

به این ترتیب دو دانشكده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشكی تهران و یك دانشكده در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به فعالیت می‌پردازند. چند گروه طب سنتی نیز در شیراز، مشهد و كرمان تشكیل شده‌اند. اخیرا نیز مجوز تاسیس دانشكده طب سنتی در استان یزد نیز صادر شده است. در مجموع حدود 150 دانشجو در مقطع PhD طب سنتی مشغول تحصیلند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر یك كلینیك طب سنتی در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و 5 كلینیك نیز در دانشگاه علوم پزشكی تهران به ارائه خدمت می‌پردازند و توسط اعضای هیات علمی اداره می‌شوند.

وی با اشاره به مصوبات امروز وزارت بهداشت در زمینه آداب، اخلاق و میراث فرهنگی و طب سنتی ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی از داروهای سنتی در كشور تولید می‌شوند. در مجموع اكنون سه درصد از تولید داروها در ایران گیاهی هستند كه باید این تعداد دو برابر شود. به این منظور برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است همچنین باید برنامه ریزی‌ شود تا بخش‌های پرستاری سنتی، تغذیه سنتی، متون و تاریخ پزشكی نیز به مجموعه كنونی طب سنتی اضافه شود. شاید یكی از مصوبات آینده در زمینه طب سنتی ایجاد شهرك دانشگاهی طب سنتی با رویكرد پژوهش و تحقیقات باشد. امیدواریم با كمك دكتر ولایتی اقدامات مربوط به طب سنتی و تاریخ پزشكی كشور به نتیجه مطلوبی برسد.

وی با تاكید بر لزوم استفاده از ظرفیت بزرگ طب سنتی كشور و داروهای گیاهی افزود: وزارت جهاد كشاورزی اعلام كرده كه حدود هزار و 800 سوله گیاه دارویی در كشور وجود دارد. بر این اساس ایران در زمینه گیاهان دارویی از جمله قوی‌ترین كشورهاست به طوری كه كشورهایی مانند هند و چین نیز از داروهای گیاهی ایران استفاده می‌كنند. امیدواریم از این ظرفیت بتوانیم به خوبی استفاده كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha