یک روانشناس نشانه‌های اضطراب جدایی در کودکان را همزمان با آغاز سال تحصیلی تشریح و برای حل این مشکل راهکارهایی به والدین ارائه کرد.

اضطراب جدایی کلاس اولی‌ها را چگونه کاهش دهیم؟

سلامت نیوز:یک روانشناس نشانه‌های اضطراب جدایی در کودکان را همزمان با آغاز سال تحصیلی تشریح و برای حل این مشکل راهکارهایی به والدین ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،نوشین نیک‌روی روانشناس در مورد نحوه برخورد با کودکانی که در آغاز سال تحصیلی دچار ترس و استرس می‌شوند، اظهار کرد: اضطراب یک احساس ناخوشایندی است که در همه رده‌های سنی وجود دارد و از کودکی و حتی نوزادی در فرد دیده می‌شود به‌طوری‌که نوزاد با دیدن یک چهره ناشناس با گریه نسبت به آن چهره واکنش نشان می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه کودکان شناختی نسبت به محیط مدرسه ندارند و در این زمانه که اکثر کودکان نیز تک‌فرزند هستند وابستگی عاطفی بیشتری نسبت به سایر کودکان به والدین دارند بروز این حالت هم‌اکنون نسبت به گذشته بیشتر است.

این روانشناس یادآور شد: بچه‌ها به‌طور روزانه زمان بسیاری را با مادر می‌گذرانند و زمانی که به دوری و جدایی از مادر فکر می‌کنند حالت‌های نگرانی و اضطراب درونی در آن‌ها ایجاد می‌شود، به‌عنوان‌مثال زمانی که بچه‌ها روز اول مهر گریه می‌کنند و واکنش‌های خاصی از خود بروز می‌دهند تا برای حضور در مدرسه از مادر جدا شوند نمی‌توان برای کاهش این کار به‌صورت یک‌باره اقدام کرد.

نیک‌روی ادامه داد: امروزه والدین با بچه‌ها ارتباط صمیمی و نزدیکی دارند و مانند قدیم نیست که والدین بدون نظر فرزند مایحتاج او را تهیه و خریداری کنند به همین دلیل توصیه می‌کنیم والدین برای خرید مایحتاج مدرسه با کودک همراهی کنند و ابتدا لوازم موردعلاقه کودکان را تهیه کنند تا با این کار در روحیه او انگیزه ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: والدین در مورد فضای مدرسه و پیدا کردن دوستان جدید در این فضا برای کودک صحبت کنند و خاطرات شاد و شیرین خود را از مدرسه تعریف کنند تا با این کار بخشی از اضطراب و استرس کودک از ورود به فضای مدرسه کاهش یابد.

این روانشناس در مورد کودکانی که حاضر نیستند روز اول مهر از والدین خود جدا شوند و آن‌ها را در کلاس و مدرسه به همراه می‌برند، گفت: ایرادی ندارد که مادر چند روز اول مهر را با کودک همراهی کند اما این همراهی باید به‌گونه‌ای باشد که صبح در کنار کودک صبحانه بخورد و در پوشیدن لباس و جمع‌کردن وسایل به او کمک کنند البته همه این مسائل به واکنش والدین نیز بستگی دارد به‌عنوان‌مثال وقتی مادری برای جدا شدن از فرزند در طول روز استرس و اضطراب دارد این حالتش به فرزند نیز منتقل می‌شود و باعث بروز استرس و نگرانی می‌شود.

نیک‌روی به والدین توصیه کرد: برای دوری از فرزندانشان در آغاز سال تحصیلی بغض و ناراحتی نداشته باشند زیرا این حالت به کودک منتقل می‌شود و سعی کنند با جملات انگیزه‌بخش و امیدبخش به او روحیه دهند و برای ورود به فضای جدید مدرسه مشوق او باشند و از حالا که یک هفته مانده به بازگشایی مدارس برای فرزندانشان وقت به گذارند و آن‌ها را برای ورود به مدرسه آماده کنند.

وی با اشاره به اینکه اضطراب جدا شدن از والدین در دختران بیشتر از پسران است، افزود: دختران ازنظر عاطفی و احساسی وابستگی بیشتری به خانواده دارند به همین دلیل ترس و نگرانی بیشتری برای ورود به مدرسه در دختران دیده می‌شود.

این روانشناس به موردی که سال گذشته از یکی از مراجعین خود داشت اشاره و بیان کرد: شخصاً سال گذشته مراجعه‌کننده‌ای داشتم که بچه مشکل اضطراب و استرس از مدرسه داشت به حدی که یک هفته دچار دل‌درد و تهوع بود و حالت‌های ناشی از استرس و اضطراب به حدی در او افزایش‌یافته بود که دچار شب‌ادراری شده بود.

وی ادامه داد: در طول روند درمان مشخص شد که اضطراب این کودک ناشی از توصیفات نگران‌کننده یکی از اقوام از آغاز سال تحصیلی بوده که از تنبیهات مدرسه صحبت کرده بود و این پسربچه را از مدرسه و تنبیه بسیار ترسانده بود و درنهایت جلسات روانشناسی بسیاری برای این کودک برگزار شد تا بتوانیم او را به حالت و شرایط عادی برگردانیم.

این روانشناس یادآور شد: اختلال خواب، پرخاشگری، ناخن جویدن یا تشدید این حالت، شب اداری، لکنت زبان، شکم‌درد و تهوع نشانه‌های اضطراب جدایی است و در آستانه بازگشایی مدارس این حالت‌ها در کودکان افزایش می‌یابد.

نیک‌روی به رفتار کادر مدرسه نیز اشاره و بیان کرد: رفتار معلم و مربیان مدرسه نیز تأثیر بسیاری در روحیه و شخصیت دانش‌آموز دارد به‌طوری‌که یک فریاد و بداخلاقی معلم می‌تواند اثرات نامطلوبی در شخصیت وی ایجاد کند البته خوشبختانه در این دوره رفتار معلمان و کارکنان مدرسه با دانش‌آموزان بسیار خوب شده است به‌طوری‌که در آغاز سال تحصیلی با گل و برنامه‌های شاد از دانش‌آموزان استقبال می‌کنند و این نحوه استقبال می‌تواند در کودک انگیزه و نشاط برای حضور در فضای مدرسه ایجاد کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha