رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی گفت: کمبود تجهیزات و حتی لوازم معمولی پزشکی که برای کنترل بیماری‌های عفونی است، بسیار مشکل‌ساز شده و خطرناک است.

کمبود لوازم معمولی پزشکی برای کنترل عفونت در بیماستان‌ها/هشدار نسبت به زیاده‌روی در استفاده مجدد از تجهیزات

سلامت نیوز:رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی گفت: کمبود تجهیزات و حتی لوازم معمولی پزشکی که برای کنترل بیماری‌های عفونی است، بسیار مشکل‌ساز شده و خطرناک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،مینو محرز (رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی)  گفت: هم در حوزه تجهیزات و هم در حوزه دارو با کمبود مواجه هستیم، در بخش تجهیزات پزشکی به خصوص مواردی که مصرف آن برای کنترل بیماری‌های عفونی است با کمبود مواجه شده است و موجب بروز مشکلات بسیاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود تجهیزات و حتی لوازم معمولی پزشکی که برای کنترل بیماری‌های عفونی است؛ بسیار مشکل‌ساز شده و خطرناک است.

او در رابطه با دستورالعمل استفاده مجدد از برخی وسایل پزشکی در بیمارستان‌ها، گفت: یک سری از تجهیزات پزشکی بسیار گران است و حتی قبل از این بخشنامه هم استفاده مجدد می‌شد؛ مخصوصا برای بیماری‌های قلبی چون قیمت تمام شده آن بسیار گران تمام می‌شود، به طور مثال یک دستگاه آریتمی قلب زمانی که هنوز دلار به این اندازه گران نشده بود، چهار میلیون تومان بود، اما الان سر به فلک می‌کشد، از همین رو از بعضی از قسمت‌های این لوازم استفاده مجدد می‌شد، البته بخشی از این تجهیزات که وارد خون می‌شود، نباید دوباره استفاده شود، چون خاصیت خود را از دست داده و گاها با استریل زیاد شّل می‌شود.در حال حاضر بسیار نگران این مساله هستم می‌ترسیم که زیاده‌روی شود، هر چیزی بیش از حد استریل شود، در نهایت به ضرر مردم تمام شود.

محرز تاکید کرد: یک دستورالعمل جهانی در این خصوص صادر شده، مبنی بر اینکه این مساله در حال مطالعه است و باید از متخصصان کمک بگیریم تا مشخص شود از چه لوازمی می‌توان استفاده مجدد کرد و آنها تاکید کردند که بعضی از تجهیزات پزشکی و نه همه تجهیزات امکان استفاده دوباره دارند.

او افزود: در بخشنامه‌ای که صادر شد، در برخی مواقع زیاده‌روی شده است، تجهیزاتی کاملا باید استریل شود  که می‌تواند استفاده مجدد شود. البته باید با شرایط فعلی از برخی تجهیزات دوباره استفاده کنیم، چرا که واقعا برخی از تجهیزات گران است، به خصوص تجهیزاتی که برای درمان بیماری‌های قلبی به کار می‌رود.

وی ادامه داد: تجهیزاتی که وارد خون می‌شود به دقت بسیار زیادی نیاز دارد؛ بنابراین نباید استفاده مجدد شود؛ در هر صورت این کار باید باید با دقت و کنترل بالا و توسط کمیته‌های عفونی بیمارستان‌ها صورت گیرد، و نیاز به مراقبت بسیار جدی متخصصان دارد.

محرز در پاسخ به این سوال که موارد تحت درمان بیماران مبتلا به ایدز تا چند درصد افزایش یافته است، گفت: روند این کار بسیار خوب بوده، بطوریکه در طی یک سال تقریبا دو برابر و نیم شده است. علت هم این است؛ تمام پزشکانی که در سراسر کشور در کلینیک‌های مخصوص مراقبت بیماران مبتلا به ایدز آموزش دیده‌اند و با گاید‌لاین‌هایی  که در این رابطه نوشته شده است، بیماران تحت  درمان به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: هم پایش در این رابطه مناسب شده و هم بخش مراقبت و درمان فعال‌تر شده که تعداد بیشتری از مبتلایان را مورد حمایت قرار داده است. درحال حاضر مشکل در حوزه ایدز، تشخیص افرادی است که خودشان هم نمی‌دانند که ایدز دارند آن هم به علت عدم آگاهی است؛ اما در بخش مراقبت و درمان آمارها بسیار بالا رفته است و داروهای مخصوص کنترل بیماری ایدز در حال حاضر موجود است؛ حتی در بخش کیت‌های شناسایی مبتلایان به ایدز کمبودی نداریم، اما اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند، در همه زمینه‌ها با کمبود مواجه می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha