سلامت نیوز :علی اكبر ولایتی گفت: در طب سنتی جامع دیدن انسان به لحاظ روحی و جسمی و یكپارچه دیدن انسان بسیار قوی‌تر از طب جدید است و به خصوص توجه به جنبه روحانی انسان در آن قوی‌تر است.

به گزارش فارس، علی اكبر ولایتی، استاد تاریخ پزشكی و طب سنتی امروز در وزارت بهداشت و در جمع خبرنگاران افزود:‌ جایگاه طب سنتی در ایران بسیار رفیع است و در تاریخ این كشور ریشه دارد البته بعد از تأسیس مدرسه دارلفنون و ورود علوم نوین به كشور استفاده از طب سنتی به قوت سابق نبود و این رشته در كشور ضعیف شد.

وی گفت: پزشكان علوم نوین پزشكی را در دانشگاه آموختند اما طب جدید بدون توجه به دستاوردهای عظیم طب سنتی كامل نیست، زیرا دستاوردهای هزاران ساله طب سنتی كه امروز به با عنوان طب ایرانی- اسلامی شناخته می‌شود در بسیاری از جاها مكمل طب نوین است و حتی در مواقعی از آن قوی تر است.

وی ادامه داد: در طب سنتی جامع دیدن انسان به لحاظ روحی و جسمی و یكپارچه دیدن انسان بسیار قوی تر از طب سنتی است، البته طب نوین به لحاظ توسعه اطلاعات بسیار پیشرفت كرده است و عملاً متخصصان و فوق متخصصان در رشته های مختلف به وجود آمده است اما این اشكال وجود دارد كه نمی‌توان فقط با معاینه یك قسمت بدن انسان و بدون توجه به بقیه اعضای بدن و بدون یكپارچه دیدن انسان تشخیص كامل و دقیق داشت.

ولایتی گفت: لازم است طبیبان جدید هم از دیدگاههای طب سنتی استفاده كنند، اساس طب سنتی بر مزاج ها و طبایع است و از گیاهان دارویی و طبیعی برای درمان استفاده می‌كند، اگر پزشكان نوین از علم طب سنتی هم استفاده كنند قطعاً واقع بینانه‌تر عمل می‌كنند به خصوص اینكه طب سنتی به جنبه های روحانی انسان بسیار بیش از طب نوین توجه دارد.

وی اضافه كرد: در سالهای اخیر به همت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی به منظور تقویت طب سنتی، دانشكده‌های طب سنتی و داروسازی سنتی راه‌اندازی شده است كه ادامه این روند و تقویت آن به تقویت و گسترش طب سنتی ایرانی- اسلامی منجر می‌شود و دست افراد غیر متخصص را هم از طب سنتی كوتاه می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha