سلامت نیوز :قائم مقام وزیر بهداشت در امور مجلس با تشریح بودجه سال 90 وزارت بهداشت بر لزوم لحاظ ردیف بودجه‌ای جداگانه برای 10 درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در حوزه سلامت تاكید كرد.

دكتر رمضان محسن پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بودجه سال90 وزارت بهداشت، گفت: 12 تا 13 بند برنامه پنجم توسعه مربوط به حوزه سلامت است و خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت و مجلس و به ویژه كمیسیون بهداشت و درمان، برنامه حوزه سلامت برنامه‌ای بسیار منظم و اجرایی است و در نهایت كمك بسیار موثری به حوزه سلامت خواهد كرد.


وی با بیان این كه معمولا تنظیم برنامه بودجه با توجه به برنامه پنج ساله صورت می‌گیرد، افزود: بر این اساس با توجه به برنامه پنجم توسعه، برای اجرای یك سال این برنامه، بودجه تنظیم می‌شود. در تنظیم بودجه نیز كارشناسان دستگاه مربوطه با حضور در دولت، مباحث دستگاه خود را مطرح می‌كنند و بر این اساس لایحه بودجه نهایی و توسط رییس جمهور تقدیم مجلس می‌شود. در این مسیر نظرات وزرات بهداشت نیز برای بودجه سال 90 لحاظ شده است.

 لزوم لحاظ ردیف بودجه‌ای جداگانه برای اختصاص 10 درصد درآمد هدفمندی به حوزه سلامت

محسن‌پور ادامه داد: با در نظر گرفتن سر جمع بودجه كشور برای اختصاص10 درصد درآمد هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت به صورت واضح ردیف بودجه در نظر گرفته نشده است و عنوان شده كه در سر جمع بودجه لحاظ شده است.

وی افزود: به این ترتیب از دل اعتبارات وزارت بهداشت 2 هزار میلیارد تومان كه 10 درصد درآمد حاصل از هدفمندی را شامل می‌شود در نظر گرفته شده اما ردیف جدایی برای آن باز نشده است. این موضوع از سرجمع اعتبارات وزارت بهداشت محاسبه شده است كه از نظر فنی و كارشناسی پاسخگو نیست.

محسن‌پور با تاكید بر این كه وزارت بهداشت هماهنگ با دولت عمل می‌كند، ادامه داد: وزارت بهداشت مجری دستور‌العمل‌های دولت است، اما نمایندگان مجلس نسبت به در نظر نگرفتن ردیفی جداگانه برای 10 درصد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها حساس شده‌اند و اعتقاد دارند كه باید ردیف جدایی برای آن لحاظ شود. این موضوع در مجلس در دست بررسی و كارشناسی است و در این زمینه اطلاعات و مستندات لازم را از ما خواسته‌اند.


وی افزود: بی تردید این موضوع كه 10 درصد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها ردیف جدایی در بودجه داشته باشد به تصویب كمیسیون بهداشت مجلس می‌رسد به این ترتیب هر تصمیمی كه در صحن علنی گرفته و به دولت اعلام شود قابل اجرا خواهد بود. وزارت بهداشت هماهنگی بسیار خوبی با اعضای كمیسیون بهداشت مجلس دارد و آنها شرایط وزارت بهداشت را درك می‌كنند. در صورت تصویب این موضوع با هماهنگی دولت، در اجرای آن نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم.


محسن‌پور گفت: اگر 10 درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به این شیوه‌ای كه كمیسیون بهداشت پیگیری می‌كند به حوزه سلامت اختصاص یابد، بودجه قابل قبولی خواهد بود و برای انجام ماموریت‌های وزارت بهداشت كمك كننده خواهد بود. اگر ردیف بودجه‌ای جداگانه برای آن در نظر گرفته نشود وزارت بهداشت به كسری بودجه مختصری مواجه می‌شود. دولت نیز هر ساله برای جبران كسری بودجه قول كمك می‌دهد.

 پیش بینی 50 میلیارد تومان در بودجه 90 برای ماندگاری پزشكان در مناطق محروم


وی با اشاره به موارد قانون بودجه سال90 در مورد برنامه پزشك خانواده، تعیین تعرفه‌های درمان دولتی و خصوصی، توسعه اورژانس‌های جاده‌ای و ... گفت: در قانون بودجه سال 90 برای ماندگاری پزشكان در مناطق محروم نیز تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و به این منظور 50 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 سال آینده بهانه‌ای برای اجرا نكردن بیمارستان‌های هیات امنایی وجود ندارد

 هر استان حداقل یك بیمارستان هیات امنایی خواهد شد

معاون پارلمانی وزیر بهداشت در پایان گفت: در بودجه سال 90 تدابیر ویژه‌ای در مورد تحقق اداره حدود 50 بیمارستان به شیوه هیات امنایی در نظر گرفته شده است. در سال جاری اجرای بیمارستان‌های هیات امنایی به دلیل مسایلی مانند كمبود اعتبارات، تخصیص نیافتن برخی از اعتبارات و همچنین الزام نبودن ممنوعیت فعالیت پزشكان دولتی در بخش خصوصی، محقق نشد؛ هر چند كه موضوع ممنوعیت فعالیت پزشكان دولتی در بخش خصوصی در قانون بودجه تكلیف بود اما در برنامه نیامده بود. این موضوع در برنامه پنجم توسعه لحاظ شده و قابلیت اجرایی دارد. بنابراین سال آینده بهانه‌ای برای اجرا نشدن بیمارستان‌های هیات امنایی وجود ندارد. به این ترتیب در سال آتی در هر استان حداقل یك بیمارستان هیات امنایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha