چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳

وابسته بودن به فناوری‌هایی مانند تلویزیون، تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها می‌تواند منجر به بی‌خوابی میلیون‌ها نفر شود.

سلامت نیوز :وابسته بودن به فناوری‌هایی مانند تلویزیون، تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها می‌تواند منجر به بی‌خوابی میلیون‌ها نفر شود.
دانشمندان متوجه شدند عادت به تماشای تلویزیون قبل از رفتن به خواب، انجام بازی‌های ویدیویی تا انتهای شب و تمایل به چک کردن پیام‌های الکترونیکی و فرستادن و دریافت پیام کوتاه در شب هنگام می‌تواند عادات خواب مردم یک کشور را با تغییرات جدی روبه رو کند.


راسل روزنبرگ نایب رئیس فنداسیون خواب در این باره گفت: متاسفانه تلفن‌های همراه و کامپیوترها که کمک زیادی به افزایش بهره‌وری و کارایی زندگی ما کرده‌اند، باعث بروز اختلال خواب در میلیون‌ها نفر شده است.

در تحقیقی که چندی پیش در کشور آمریکا انجام شد، نزدیک به 95 درصد از افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند اعلام کردند از این لوازم الکترونیکی در ساعات پایانی شب و قبل از رفتن به رختخواب استفاده می‌کنند. دوسوم این افراد نیز اقرار کردند استفاده از این فناوری‌ها باعث شده است که خواب آن‌ها با اختلال دچار شود.

چارلز سیزلر از مدرسه پزشکی هاروارد در این باره گفت: قرار گرفتن در معرض نورهای مصنوعی می‌تواند باعث افزایش سطح هوشیاری و کاهش ترشح هورمون ملاتونین شود که نقش مهمی در تنظیم خواب افراد دارد.
او در ادامه گفت: فناوری حتی پای خود را به اتاق‌های خواب هم باز کرده است. استفاده بیش از اندازه از این فناوری‌ها می‌تواند به بی‌خوابی‌ میلیون‌ها تن بینجامد.

تلویزیون یکی از فناوری‌هایی بود که به میزان زیادی در خواب افراد بین 46 تا 64 سال در چند ده سال گذشته اختلال ایجاد می‌کرد. اما امروزه نوجوانان بین 13 تا 18 سال علاوه بر تلویزیون با فناوری‌های بسیار زیادی مانند موبایل‌ها، رایانه‌ها، کنسول‌های بازی و مانند آن سرو کار دارند که می‌تواند در حد زیادی روی خواب آن‌ها تاثیر منفی بگذارد. نزدیک به 61 درصد از افرادی که در این گروه سنی بودند اقرار کردند که حداقل چند شب در طول یک هفته قبل از خواب از کامپیوتر یا لپ‌تاپ استفاده می‌کنند.


حتی درصد زیادی از افرادی که به موقع به خواب می‌روند در نیمه‌های شب با صدای تلفن‌ همراه یا پیام کوتاه از خواب بیدار می‌شوند. امروزه نزدیک به 22 درصد از افراد نسل جدید خود را خواب‌آلود توصیف می‌کنند، این در حالی است که این رقم در کودکان نسل قبل فقط 9 درصد بود.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha