یک فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: کم‌کاری و یا پرکاری تیروئید موجب بروز اضافه وزن و لاغری در افراد می‌شود.

عملکرد تیروئید در وزن افراد تأثیر می‌گذارد

سلامت نیوز:یک فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: کم‌کاری و یا پرکاری تیروئید موجب بروز اضافه وزن و لاغری در افراد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،محمدرضا مهاجرانی تهرانی درباره تأثیر بیماری‌های غدد روی وزن افراد، گفت: وزن طبیعی یا شاخص توده بدنی افراد بر اساس یک فرمول ساده وزن (بر حسب کیلوگرم)، تقسیم بر توان دوم قد (بر حسب متر) به‌دست می‌آید که اگر این شاخص بین 20 تا 25 باشد، فرد دارای وزن طبیعی است؛ اما اگر عدد حاصل بیش از 25 باشد، یعنی فرد دچار اضافه‌وزن شده یا اگر بیش از 30 باشد بدان معنا است که فرد دچار چاقی شده است.

وی افزود: همچنین اگر عدد حاصل کم‌تر از 20 باشد؛ یعنی فرد دچار کاهش وزن است و باید تحت نظر پزشک متخصص تغذیه قرار بگیرد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه کاهش یا افزایش وزن با بیماری‌های غدد در ارتباط مستقیم است، خاطرنشان کرد: برای مثال کم‌کاری تیروئید، پرکاری غده فوق کلیه و یا مصرف برخی داروها مانند ضد تشنج یا کورتن می‌تواند موجب بروز چاقی یا اضافه‌وزن شود و این در حالی است که پرکاری تیروئید، دیابت کنترل نشده و کم‌کاری غده فوق کلیه می‌تواند موجب کاهش وزن شود که درنتیجه فرد دچار ضعف، بی‌حالی، تیرگی پوست و ... می‌شود.

به گفته مهاجرانی، برخی بیماری‌ها مانند سلیاک (اختلال خودایمنی) نیز موجب بروز سوء جذب و بروز لاغری می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: زمانی‌که فردی به دلیل چاقی یا کاهش وزن به متخصص غدد مراجعه کند؛ ابتدا باید یک‌سری آزمایش‌ها را انجام دهد، تا تشخیص علت بیماری به‌درستی انجام شود. در نهایت با تشخیص علت بیماری، درمان آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha