سلامت نیوز :استاد دانشگاه علوم پزشكی و پزشك متخصص چشم پزشكی گفت: 80 تا 90 درصد مبتلایان به بیماری آب سیاه در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران از بیماری خود مطلع نیستند.
 
شاهین یزدانی در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته جهانی گلوكوم -آب سیاه- افزود: بیماری آب سیاه به مجموعه ای از بیماری ها اطلاق می شود كه عصب چشم را دچار ضعف می كند و در نهایت موجب نابینایی می شود.
عضو انجمن چشم پزشكی ایران با تاكید بر اینكه بیماری آب سیاه موجب اختلال در میدان دید می شود، ادامه داد: میدان دید، محوطه ای از دنیای واقعی است كه توسط سیستم چشم ادراك می شود.
یزدانی خاطرنشان كرد: به رغم اینكه بیماری آب سیاه بدون علامت است اما علایمی مانند تاری دید، درد خفیف و نیز بزرگی تیرگی -قرنیه- در كودكان می تواند نشانه بروز این بیماری باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشكی تصریح كرد: تخریب عصب چشم در بیماری آب سیاه از اطراف میدان دید آغاز می شود و تخریب عصب چشم در مركز دید ، بسیار دیر رخ می دهد؛ بنابراین اغلب مبتلایان در مرحله پیشرفته متوجه بیماری خود می شوند.
یزدانی گفت: طبق بررسی ها، شیوع بیماری آب سیاه در ایران در خوشبینانه ترین حالت بین یك و نیم تا دو درصد است.
وی افزود: هرچند از یك نوزاد یك روزه تا یك فرد مسن 90 ساله ممكن است به بیماری آب سیاه مبتلا شوند اما این بیماری اغلب در افراد مسن و بیش از 40 سال بروز می كند و لازم است چشم ها پس از 40 سالگی بطور سالانه معاینه شوند.
این متخصص چشم پزشكی اظهار داشت: علاوه بر افراد مسن، افرادی كه یكی از وابستگان درجه یك و دو خانواده آنان به هریك از انواع آب سیاه مبتلا شده اند و یا افراد دارای فشار چشم بالا در معرض بیشتری از ابتلا به آن قرار دارند.
یزدانی خاطرنشان كرد: بنابراین افراد مستعد ابتلا به بیماری آب سیاه لازم است معاینه سالانه چشم خود را از سنین پایین تر و حتی كودكی آغاز كنند.
وی تاكید كرد: عوارض و آثار بیماری آب سیاه بر چشم، غیرقابل برگشت و درمان است و در صورت ابتلا، تنها می توان با درمان های دارویی یا لیزری، سیر پیشرفت بیماری را به تاخیر انداخت.
یزدانی یادآور شد: بیماری آب سیاه انواع مختلفی دارد و می تواند به دنبال تاثیر ضربه -تروما- ، التهاب، خونریزی یا بیماری دیابت در فرد بیمار ایجاد كند.
ششم تا دوازدهم مارس برابر با 15 تا 21 اسفندماه جاری به نام هفته جهانی آب سیاه -گلوكوم - نامیده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha