فرامرز توفیقی با انتقاد از تاخیر در برگزاری جلسه شورای عالی کار گفت: بایستی تکلیف ترمیم مزد هرچه سریع‌تر روشن شود.

کارگران در انتظار ترمیمِ ۸۰۰ هزارتومانی دستمزد

سلامت نیوز: فرامرز توفیقی با انتقاد از تاخیر در برگزاری جلسه شورای عالی کار گفت: بایستی تکلیف ترمیم مزد هرچه سریع‌تر روشن شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، دوشنبه هفته گذشته، کمیته دستمزد با موضوع راهکارهای ترمیم مزد به نتیجه نهایی رسید و مقرر شد ظرف مدت یک هفته، جلسه شورای عالی کار برای تصویب نهایی این راهکارها تشکیل شود.

حالا بعد از گذشت یک هفته، هنوز خبری از برگزاری جلسه سه‌جانبه شورای عالی کار نیست. فرامرز توفیقی (رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها) ضمن انتقاد از این تاخیر گفت: مشخص نیست چرا هر بار کارگران باید سه هفته فشار بیاورند تا یکبار جلسه شورای عالی کار برگزار شود؟! چرا قانون اینقدر نادیده گرفته می‌شود؟!

وی با تاکید بر اینکه این تاخیرها موجب تضییع حق کارگران می‌شود، ادامه داد: کارگران در انتظار تصویب نهایی تصمیمات کمیته دستمزد هستند. مصوبه کمیته دستمزد مبنی بر واریز 800 هزار تومان بُن به حساب کارگران، بایستی بدون چون و چرا اجرایی شود. ناگفته نماند که به علت افزایش قیمت‌ها همین حالا هم این 800 هزار تومان افزایش یافته‌است. با این حال هنوز هم خبری از دعوتنامه رسمی برای برگزاری جلسه شورای عالی کار نیست و این ناراحت‌کننده است.

توفیقی هشدار داد: در روزهای اخیر صحبت‌هایی از بدنه دولت می‌شنویم که با کارگران، مشابه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد برخورد می‌کنند و کارگران را با باقی یک‌کاسه کرده و از تصمیم برای حمایت از آسیب‌پذیران دم می‌زنند؛ درحالی‌که اولاً کارگران تحت پوشش بهزیستی نیستند و به عنوان نیروی کار کشور، به دنبال حق و حقوق مزدی خودشان هستند؛ ثانیاً براساس قانون کار و همه مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار، هر نوع تصمیم‌گیری در مورد مزد کارگران، فقط و فقط برعهده جلسات سه جانبه‌ی شورای عالی کار است و هیچ مقام مسئولی «نمی‌تواند» در رابطه با بحث دستمزد کارگران و میزان افزایش آن اظهار نظر کند.

وی با بیان اینکه ما مخالف حمایت دولت از اقشار آسیب پذیر نیستیم، افزود: همه‌ی بحث ما این است که در رابطه با طبقه‌ی کارگر، قانون اجرا شود و عقب ماندگی مزدی آنها جبران شود تا به جمعیت افراد تحت پوشش نهادهایی مثل بهزیستی و کمیته امداد هر روز افزوده نشود. اگر دولت می‌خواهد به همه مردم کمک کند، فبها چه بهتر؛ اما بحث کارگران براساس قانون سواست؛ بایستی مزد آنها براساس الزامات قانونی افزایش یابد که راهکارهای مورد نیاز نیز تعیین شده و فقط منتظر امضای نهایی است.

راهکارهای کمیته دستمزد لازم‌الاجراست

رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها تاکید کرد: علیرغم اینکه دولتی‌ها خود به کاهش قدرت خرید دستمزد و ضرورت عاجل ترمیم مزد، اعتراف کرده‌اند، مشخص نیست چرا روند تصمیم‌گیری این اندازه طولانی شده و چرا جلسه شورای عالی کار برای تصویب نهایی مصوبات کمیته دستمزد برگزار نمی‌شود؟

به گفته‌ی توفیقی، پیشنهادات و مصوبات کمیته دستمزد برای شورای عالی کار به منزله‌ی اسناد بالادستی و لازم‌الاجراست. وی افزود: کمیته دستمزد براساس وظیفه‌ای که شورای عالی کار برایش تعیین کرده، راهکارهای ترمیم مزد را مشخص نموده و لاجرم این راهکارها لازم‌الاجراست.

توفیقی در پایان تاکید می‌کند: مسئولان نباید با اظهار نظرهای غیرقانونی و فرافکنانه، مصوبات کمیته دستمزد را زیر سوال ببرند و به سه‌جانبه‌گرایی توهین کنند؛ باز هم تاکید می‌کنم بایستی هرچه زودتر یعنی ظرفِ همین امروز و فردا، جلسه شورای عالی کار تشکیل و مصوبات کمیته دستمزد، تاییدِ نهایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرویز ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    1 0
    هرمسئوولی ک باعث این تاخیر شده و میشه داره ب این نظام و مملکت و جامعه کارگری خیانت میکنه... خدا جوابشونو میده ب حق امام حسین... آمین