سلامت نیوز :استاد دانشگاه شیراز گفت: ایران دربین کشورهای منطقه جزو کشورهایی است که بحران آب بحران آب در آن جدی است .
 
عزت الله رییسی اردکانی در گفت و گو با ایرنا افزود: اینکه ما با بحران آب روبرو هستیم یک واقعیت است و علت اصلی‌ آن برداشت بیشتر از توان منابع زیر زمینی آبی است.
وی اظهار داشت: منابع سفره های زیر زمینی محدود است و ما بیشتر از سهم خود از آن برداشت می کنیم در نتیجه سفره های زیر زمینی به طور مرتب پایین و پایین تر می روند در نتیجه مشکلاتی ایجاد می شود.
رییسی اردکانی افزود : در واقع میزان آب محدود است وقتی در بالا دست چاه زده شود، چاه پایین دست خشک می شود .بنابراین وقتی سرمایه گذاری جدیدی صورت می گیرد به ظاهر زمین آباد می شود در حالی که با این کار اقدام به خشک کردن چشمه ها و چاه های پایین دستی می کنیم.
وی با اشاره به اینکه با این کار آلودگی ها را نیز افزایش می دهیم، افزود: در گذشته درصدی از آلودگی از زمین کشاورزی به پایین می رفت و وارد رودخانه ها می شد و سپس در حجم عظیمی از آب زیر زمینی حل می شد اما حالا با کم شدن آب ،این آلودگی در حجم کمتری حل می شود در نتیجه غلظت بالا می رود و در بسیاری موارد از حد استاندارد مجاز هم بالاتر می رود.
استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: درباره آب های سطحی نیز با مشکلاتی نظیر آب های زیر زمینی مواجه هستیم وقتی یک حوضچه آبگیر داریم بدون در نظر گرفتن ظرفیت و حجم آن ، در چندین جای مختلف برای همان مقدار آب سرمایه گذاری می کنیم ، بنابراین فشار زیادی به آن حوضچه وارد می شود در نتیجه خشک می شود.
وی اظهار داشت: علت اصلی این فشارها نیاز کشاورزان به آب است زیرا همه آب می خواهند بنابراین نیروی عظیمی وجود دارد که همه می خواهد از این آب استفاده کنند.
رییسی اردکانی افزود: بهترین راه حل برای رفع این مشکل رفتن به سمت صنعت است یعنی باید با ساخت کارخانه های بزرگ نیروی مازاد بخش کشاورزی را جذب کنیم.
وی در پایان گفت: همچنین کنتورهایی که وزارت نیرو روی چاه ها نصب می کند نیز کار بسیار خوب و پسندیده ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha