ترافیک، سرعت گیرها، کمبود نیرو و تجهیزات، مزاحمت های تلفنی، نبود خط ویژه برای تردد خودروهای امدادی و کمبود تعداد پایگاه های درون شهری موانعی محکم در برابر خدمات رسانی اورژانس است که گاهی اوقات به بهای جان بیمار تمام می شود.

اورژانس و هفت خوانی که برای حضور در حادثه می پیماید

سلامت نیوز: ترافیک، سرعت گیرها، کمبود نیرو و تجهیزات، مزاحمت های تلفنی، نبود خط ویژه برای تردد خودروهای امدادی و کمبود تعداد پایگاه های درون شهری موانعی محکم در برابر خدمات رسانی اورژانس است که گاهی اوقات به بهای جان بیمار تمام می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اورژانس پیش بیمارستانی به عنوان نخستین خط مراقبت و درمان در برخورد با بیماران اورژانسی خارج از بیمارستان از اهمیت قابل توجهی در نظام درمان برخوردار است اما با وجود چنین اهمیتی در رسیدن به بالین بیمار با مشکلات متعددی رو به رو هستند که گاهی زمان طلایی برای رسیدن به حادثه را از دست می دهند تا جایی که حتی به بهای جان بیمار نیز تمام می شود.


در اورژانس پیش بیمارستانی، ثانیه ها برای نجات بیماران و حادثه دیدگان طلایی بوده و نباید آن را از دست داد اما در موارد زیادی نیز با وجود انجام درست کار از سوی کارکنان این دستگاه خدمات رسان، موانع متعدد در ارایه خدمات آن وجود دارد که باید یک مرتبه و برای همیشه برطرف شوند.
26 شهریورماه سالروز تاسیس اورژانس است، سازمانی که کارکنانش هنگام بروز حوادث در خط مقدم امداد رسانی قرار داشته و در صورت بروز کوچک ترین ناهماهنگی و مساله ای در نوک پیکان اتهامات از سوی خانواده بیماران و مصدومان قرار می گیرند، امری که مصادیق آن را می توان در لحن صحبت برخی از شهروندان در تماس های تلفنی با اورژانس مشاهده کرد.
به مناسبت، خبرنگار ایرنا به منظور بررسی مشکلات و عوامل موثر در تاخیر خدمت رسانی این سازمان، پای صحبت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قزوین می نشیند.

**کمبود پایگاه های شهری، زمان حضور در حادثه را افزایش می دهد
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این رابطه اظهار داشت: یکی از مسایل و مشکلات اورژانس 115 در قزوین کمبود پایگاه های شهری است که گاهی اوقات موجب می شود تا آمبولانس های اعزامی به خاطر وجود برخی موانع از جمله ترافیک نتوانند در زمان مقرر به محل حادثه برسند.
دکتر منوچهر مهرام با اشاره به پنج پایگاه اورژانس 115 شهری قزوین که باید به 11 مورد افزایش یابند، تاکید کرد: میانگین زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه در سطح جاده های کشور 14 و در شهرها هشت دقیقه بوده اما در استان قزوین این شاخص به ترتیب 12 دقیقه و 59 ثانیه برای حوادث جاده ای و 7 دقیقه و 18 ثانیه در مناطق شهری است.
این مسئول یادآور شد: البته این شاخص در داخل شهر قزوین بیش از استانداردهای کشوری بوده که علت اصلی آن هم نبودن پایگاه های اورژانس در برخی از مناطق شهر است.
دکتر مهرام در پایان اضافه کرد: یکی از دلایل دیگر افزایش زمان رسیدن اورژانس به صحنه حادثه، تماس های تلفنی مزاحم و کاذب است که موجب شده آمبولانس با رفتن به منطقه کاذب نتواند در حادثه واقعی حضور یابد.

**حضور پد فرود بالگرد در بخش ها و شهرهای قزوین ضروری است
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قزوین نیز تصریح کرد: اورژانس هوایی از سال 93 با آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت در قزوین مستقر شد که خدمات آن گرچه برای مردم رایگان بود اما این بالگرد برای انتقال بیمار به جز محاسبه نیرو و سایر هزینه ها، 300 تا 400 میلیون ریال برای دولت هزینه دارد.
دکتر پیمان نامدار ادامه داد: با وجود اهمیت این بالگرد در انتقال و اعزام بیماران، مجروحان و ماموریت های حساسی که طی چند سال گذشته در استان انجام داده، متاسفانه پد فرود مناسب برای آن در مناطق و بخش های مختلف طراحی نشده است.
وی با بیان اینکه مکاتبات و پیگیری های لازم برای ایجاد پد فرود در هر یک از شهرستان ها و بخش های استان صورت گرفته، تاکید کرد: بالگرد امدادی باید در هر منطقه بحرانی امکان فرود داشته باشد اما برای ایمنی پرواز می توان حداقل در مناطق صعب العبوری مانند رودبار الموت و طارم سفلی نقاطی را برای محل فرود شناسایی و ایجاد کرد تا بالگرد با اطمینان بیشتری به روی زمین بنشیند.

**کمبود نیرو و زمین، مانع افزایش کیفیت خدمات رسانی اورژانس
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قزوین، کمبود نیروی انسانی و زمین برای افزایش پایگاه های شهری را 2 عامل مهم و تاثیرگذار در کیفیت و سرعت خدمات اورژانس عنوان کرد و گفت: اورژانس استان هم اکنون دارای 285 نیروی قراردادی و رسمی و 45 نیروی شرکتی است که برای رسیدن به استاندارد تعیین شده و خدمت رسانی بهتر به 100نیروی جدید دیگر نیاز دارد.
به گفته دکتر نامدار، تامین نیروی انسانی برای پایگاه های اورژانس نیازمند قوانین بالادستی بوده و در این زمینه پیگیری های لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی نیز انجام شده است.
این مسئول با اشاره به کمبود زمین برای افزایش تعداد پایگاه های شهری، گفت: برای افزایش سطح کیفی و سرعت خدمات در بافت شهر قزوین باید از سوی مدیریت شهری و مسئولان بالادستی استان عزمی راسخ جهت تامین فضا و زمین مورد نیاز ایجاد پایگاه اورژانس، شکل گیرد.
وی اظهار داشت: امیدواریم با توجه به نشست رییس دانشگاه علوم پزشکی و شورای اسلامی شهر قزوین هرچه زودتر شاهد اقدامی از سوی مدیریت شهری در این زمینه باشیم.
نامدار خاطرنشان کرد: شهر قزوین در زمان حاضر دارای پنج کد فعال اورژانس و همچنین یک موتورلانس است که با قبول مسئولیت رییس دانشگاه علوم پزشکی در بافت داخل شهر قزوین می تواند تا رسیدن آمبولانس، خدمات فوری را انجام دهد.
این مسئول اضافه کرد: سال گذشته به منظور دسترسی هرچه بهتر اورژانس به هر چهار جهت جغرافیایی شهر قزوین، جانمایی هر پنج کد اورژانس تغییر کرد.
وی با اشاره به افزایش 2 برابری تعداد ماموریت های اورژانس، یادآور شد: تا سال 95 ماموریت های اورژانس سالانه 35 هزار مورد بود اما با افزایش و ارتقای سیستم آموزشی و کیفیت و همچنین افزایش اطلاعات مردم اکنون این میزان به 200 ماموریت در روز رسیده که 2 برابر سال های 94 و 95 بوده است.

**مزاحمت های تلفنی به اورژانس 50 درصد کاهش یافته است
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قزوین در ادامه با اشاره به کاهش مزاحمت های تلفنی به اورژنس 115،اظهار داشت: سال گذشته با ورود دادستان قزوین، تماس های کاذب به این مرکز که خود یکی از موانع جدی در امر خدمت رسانی بهتر بود از 63 به 50 درصد کاهش یافت.
نامدار اضافه کرد: البته همین میزان مزاحمت تلفنی هم برای دستگاهی با حساسیت اورژانس زیاد است و باید با فرهنگ سازی و آموزش درست مردم این رقم به صفر برسد.
وی اظهار داشت: فرد مزاحم باید بداند که با مزاحمت خود برای اورژانس ممکن است جان یک شهروند را به خطر بیاندازد و این مساله به طور اخلاقی و شرعی محکوم است.

**سرعت گیرهای غیراستاندارد مزاحم تردد آمبولانس است
رییس مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین وجود سرعت گیرهای متعدد و غیر استاندارد در خیابان ها را یک معضل عمده برای خودروهای امدادی عنوان کرد و گفت: نصب سرعت گیر در شهرها و خیابان های ما از جنبه های مختلف با استانداردهای جهانی فاصله دارد و باید تغییرات اساسی در طراحی و کاربرد این ابزار ترافیکی صورت گیرد.
علی فخار سلیمانی همچنین با اشاره به نبود خط ویژه برای تردد خودروهای امداد رسان، افزود: در کل، فضای شهری درباره خودروهای امدادی بسیار ضعیف است و ما اکنون هیچ خط ویژه ای در شهر برای تردد این نوع خودروها نداریم.
وی اضافه کرد: تنها در یک مورد از محدوده پل طالقانی تا سبزه میدان یک خط ویژه وجود دارد که آن هم با تردد اتوبوس های شهری در مسیر خودروی امدادی تاثیر زیادی ندارد.


رییس مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: بیشتر خیابان های شهر قزوین باریک و پرتردد بوده و حتی اگر خودرویی بخواهد راه برای آمبولانس باز کند، فضایی برای کنار کشیدن ندارد.


وی با بیان اینکه در قزوین، به خصوص هسته مرکزی آن دسترسی آمبولانس به محل حادثه با مشکلاتی همراه است، اظهار داشت: محل هایی مانند چهار راه بازار، سبزه میدان، محدوده بیمارستان قدس و میدان سرداران، نواحی نزدیکی چهار راه بلوار از جمله نقاط بدون پایگاه اورژانس هستند که با توجه به ترافیک و تردد زیاد در آنها، دسترسی آمبولانس به محل حادثه مشکل بوده و به طور حتم باید در آنها پایگاه اورژانس ایجاد شود.
فخار سلیمانی با اشاره به کمبود زمین در ایجاد پایگاه های اورژانس نیز تاکید کرد: در تمام دنیا شهرداری تمام خدمات شهری را بر عهده دارد اما در کشور ما این گونه نیست و بخش بهداشت و درمان مجبور است تمام پیگیری های مربوط به تامین زمین را هم خود انجام دهد.
فخار سلیمانی، این معضل را مشکلی قدیمی دانست که در هر دوره شهرداری و شورای شهر مطرح شده اما تاکنون پاسخ مناسبی از آن دریافت نشده است.
وی در پایان اضافه کرد: بر اساس یک تفاهم نامه کشوری بین اورژانس و شهرداری ها، باید فضای مورد نیاز برای ایجاد پایگاه های شهری اورژانس از سوی مدیریت شهری تامین شود اما متاسفانه چنین دغدغه ای به صورت جدی در بین مسئولان شهری این استان وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امراله مهماندوست ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    0 0
    با یک محاسبه سرانگشتی افراد بی سوادی مانند اینجانب هم مشخص می شود که فاصله بین شهرستان خنج تا شهرستانهای قیر و کارزین و فراشبند و مهر و لامرد و گراش و لار و جهرم (از مسیر راه جدید دیگ اشکن) از هر طرف کمتر حدود ۹۹ کیلومتر است اما شهرستان های لار و جهرم در گوشه ای از جنوب استان فارس قرار گرفته اند متاسفانه کسانی بر استان فارس و کشور ایران حکومت می کنند که آسایش مردم شهرستانهای جنوبی استان فارس برایشان مهم نیست اگر بود به جای شهرستانهای جهرم و لار بایستی شهرستان خنج را مرکز اورژانس هوایی شهرستانهای جنوبی استان فارس قرار می دادند