هر ساله حوادث مربوط به سرویس مدارس خانواده ها را نگران می‌کند. اینکه چطور باید به راننده سرویسی که دختربچه یا پسربچه‌شان را به مدرسه می رساند اعتماد کنند و آیا خودرویی که آن‌ها را به مدرسه می رساند، امنیت دارد یا نه.

راننده های سرویس مدارس باید تایید صلاحیت شوند

سلامت نیوز:هر ساله حوادث مربوط به سرویس مدارس خانواده ها را نگران می‌کند. اینکه چطور باید به راننده سرویسی که دختربچه یا پسربچه‌شان را به مدرسه می رساند اعتماد کنند و آیا خودرویی که آن‌ها را به مدرسه می رساند، امنیت دارد یا نه.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، در سال های گذشته بعضی از سرویس های مدارس در همین شهر تهران در روز اول مهر دچار تصادف می شدند یا استفاده از مینی بوس های خارج از سرویس هم باعث تصادف دانش آموزان می شد. البته امسال هم تغییری ایجاد نشده و همچنان خانواده ها نگران سرویس مدرسه بچه ها و سلامت فرزندان‌شان هستند.

این در حالی است که دیروز مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفته است: کنترل‌های شدیدی در خصوص الزامات معاینه فنی و کاهش آلودگی هوا بر روی خودروهای سرویس مدارس انجام شده است. به گزارش ایلنا علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در آیین رونمایی و الصاق نمادین برچسب سرویس مدارس شهر تهران با اشاره به اقداماتی که در حوزه ساماندهی سرویس مدارس شهر تهران صورت گرفته است، گفت: یکی از تغییرات عمده سرویس مدارس ابلاغ دستورالعمل اجرایی این سرویس بود که توسط وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش به امضا رسیده بود. این ابلاغیه در تیر صورت گرفت و با توجه به زمان‌بندی برای اجرای آن احتمال می‌دادیم که امسال موفق به اجرای این ابلاغیه نشویم اما خوشبختانه با همکاری دستگاه‌ها موفق شدیم این ابلاغیه را از سال جاری اجرا کنیم.

وی ادامه داد: براساس این دستورالعمل هماهنگی اجرای سرویس مدارس در شهر تهران برعهده کارگروه ماده 18 گذاشته شده که شامل نمایندگانی از آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان و نماینده شهرداری تهران است.مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه نمایندگان پلیس و پلیس راهور در فرمانداری تهران و همچنین سایر دستگاه‌ها همکاری خوبی با ما در این کارگروه داشته اند، گفت: سه مجوز برای سرویس مدارس براساس این ابلاغیه صادر شده است. اول مجوز شرکت‌های مجری سرویس مدارس در شهر تهران که براساس ضوابط مبنای کار قرار گرفت و براساس دستورالعمل فراخوانی در اواسط تیرداده شد و 400 شرکت متقاضی در این فراخوان شرکت کردند و صلاحیت آن‌ها بررسی شد، دوم صدور مجوز برای رانندگان كه درخواست فعالیت در سرویس مدرسه را داشتند و کنترل و سوابق و سلامت آن‌ها نیز بررسی شد. همچنین آموزش‌های لازم به این رانندگان درخصوص سرویس مدارس ارائه شد. قنادان با بیان اینکه 15 هزار نفر در این سامانه تقاضای ورود داشتند، گفت: صلاحیت این افراد در مراحل مختلف سنجیده شد، دو هزار نفر از این 15 هزار نفر جدیدالورود بوده و برای این افراد جدید چهار ساعت دوره آموزشی که شامل آشنایی با قوانین و مقررات سرویس مدارس، اخلاق راننده و کلاس‌های کنترل خشم و مدیریت استرس بود نیز برگزار شد.

سومین مجوز نیز برای خودروهایی صادر شد که برای استفاده در سرویس مدارس در نظر گرفته شده بودند. وی با بیان اینکه مشخصات و برچسب این خودروها یونیک است، گفت: مشخصات راننده براساس کد تصویری روی این برچسب قابل رهگیری و ردیابی است. همچنین کنترل‌های شدیدی در خصوص الزامات معاینه فنی و کاهش آلودگی هوا بر روی این خودروها انجام شده و از خودروی پراید با عمر بیش از 10 سال نیز در طرح استفاده نشده است.مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه سه نظام نظارتی در این طرح وجود دارند، گفت: ‌اولین نظارت از سوی مدارس و مدیران مدارس است و آن‌ها باید بر رانندگان سرویس مدارس نظارت داشته باشند. دومین نظارت، نظارت میدانی است که از طریق سازمان تاکسیرانی و پلیس راهور انجام شده و گشت مشترکی در این خصوص تشکیل می‌شود.

نظارت سوم نیز نظارت عمومی و نظارت همه مردم است که از طریق سامانه نرم‌افزاری که در سایت تاکسیرانی تعبیه شده افراد می‌توانند با وارد کردن پلاک خودرو از صلاحیت صاحب خودرو و سرویس مدرسه مطمئن شوند و اگر مشکلی وجود داشت، می‌توانند گزارش دهند.در ادامه پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: دو سال است که مینی‌بوس را در شهر تهران برای سرویس مدارس اختصاص نمی‌دهیم، اما با توجه به نوسازی‌ای که در این ناوگان صورت گرفته از سال‌های آینده دستگاه‌های مینی‌بوس نیز به عنوان سرویس مدارس استفاده خواهند شد.وی ادامه داد: از موضوعات مهمی که در خصوص سرویس مدارس وجود دارد، سرویس مدارس کودکان استثنایی است. 53 مدرسه استثنایی در شهر تهران وجود دارند و 90 درصد دستگاه های اتوبوسی که به عنوان سرویس مدرسه برای این مدارس استفاده می‌شوند، مجهز به بالابر بوده و در اختیار این مدارس نیز قرار گرفته ‌اند. دو هفته اول مهر پلیس دانش‌آموزان را به مدرسه می‌رساند.

همچنین رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز گفت که امسال در دو هفته اول مهر پلیس بچه های مدرسه ای را به مدرسه‌شان می رساند یعنی نیروهای آموزش دیده پلیس، در دو هفته اول مهر دانش‌آموزان را از اولیا تحویل می گیرند و به مدرسه می‌رسانند. سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ در مراسم «آیین رونمایی و الصاق نمادین برچسب سرویس مدارس شهر تهران»، اظهار کرد: امسال در آستانه سال تحصیلی جدید، پلیس راهور با تمام توان در کنار فرمانده انتظامی، عوامل پلیس پیشگیری، کلانتری و عوامل ستادی برای تسهیل ترافیک خدمت رسانی خواهد کرد.

وی افزود: اگر همکاری نزدیک شهروندان، اولیای دانش‌آموزان و دستگاه‌های دولتی همزمان با مهروجود نداشته باشد با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم که عوارض آن در افزایش میزان ترافیک مشهود می‌شود.رییس پلیس راهور تهران بزرگ از شهروندان و اولیای دانش‌آموزان خواست همزمان با بازگشایی مدارس از ابتدای مهر برای جابه‌جایی از سرویس مدارس و سرویس‌های عمومی، استفاده کرده و از پارک دوبله در کنار مدارس حتی برای کم ترین زمان ممکن نیز خودداری کنند.وی با اشاره به اینکه ایمن‌سازی مدارس، خط‌کشی مدارس، نصب تابلو و علایم راهنمایی و رانندگی از مواردی است که طی هفته‌های گذشته با همکاری شهرداری تهران انجام شده است، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی پلیس راهور برای مدارس حاشیه‌ای شهر تهران در دو هفته اول مهر، تعدادی از پرسنل پلیس آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا با همکاری اولیا، دانش‌آموزان را تحویل گرفته و وارد مدرسه کنند.مهماندار خاطرنشان کرد: درمورد سرویس مدارس باید به کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ایمنی دانش‌آموزان توجه شود، چنانچه سرویس مدارس در دنیا بالاترین استانداردها و کمترین خطر را برای دانش‌آموزان دارند. امیدواریم در سال‌های آتی سرویس مدارس استانداردهای لازم را برای حمل و جابه‌جایی دانش‌آموزان داشته باشند. رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: انتظار می‌رود اولیای دانش‌آموزان، فرزندان‌شان را به سرویس‌هایی بسپارند که دارای برچسب سرویس مدارس هستند و کنترل‌های لازم بر روی راننده‌ها صورت گرفته است و در واقع ایمنی دانش‌آموزان را تایید می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha