کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار و خدماتی که نهاد‌های دولتی و مردمی در قبال آن‌ها انجام می‌دهند، در ارتباط تنگاتنگ با وضعیت اقتصادی کشور است.

اقتصاد خانواده‌های بی‌سرپرست امن نیست

سلامت نیوز:کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار و خدماتی که نهاد‌های دولتی و مردمی در قبال آن‌ها انجام می‌دهند، در ارتباط تنگاتنگ با وضعیت اقتصادی کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان، وضعیت این زنان از حیث کمک‌هایی که از بهزیستی یا کمیته امداد دریافت می‌کنند، متفاوت است. تقویت و ساماندهی وضعیت این قشر مدت‌هاست به تعویق افتاده و در بعضی از شهرستان‌ها نهاد‌های حمایتی ضعیف عمل کرده و زنان سرپرست خانوار اغلب با کمک آشنایان و مردم به سختی زندگی می‌کنند. حمایت‌های مقطعی و ناچیزی همچون وام و یارانه دردی از زندگی این خانواده‌ها که نان‌آوری هم ندارند، درمان نمی‌کند. براین اساس لازم است تا چتر حمایتی ویژه‌ای برای این اقشار آسیب‌پذیر تعریف شود.


برپایه آمار سازمان بهزیستی کشور، در مجموع ٢١میلیون خانوار در کشور وجود دارد که از این میان ١٢‌درصد زنان سرپرست خانوار هستند، اما بیش از ٧٠‌درصد زنان سرپرست خانوار در کشور شغل مناسبی ندارند.

در همین زمینه دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید هر چه سریع‌تر در راستای ساماندهی وضعیت زنان سرپرست خانوار تصمیم‌گیری کند، گفت: به منظور تقویت جایگاه زنان سرپرست خانوار دولت باید به هر طریقی که می‌تواند در این خصوص سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهد.

روح‌الله بابایی صالح‌بابایی با تأکید بر اینکه دولت متولی اصلی حمایت از زنان سرپرست خانوار است، گفت: اگر مستمری برای این افراد در نظر گرفته شود، بسیاری از مشکلات آن‌ها حل خواهد شد.
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت باید هر چه سریع‌تر در راستای ساماندهی وضعیت زنان سرپرست خانوار تصمیم‌گیری کند، چراکه بسیاری از صدمات و خسارت‌هایی که در این زمینه مشاهده می‌کنیم به هیچ عنوان قابل جبران نیست.

از سوی دیگر، صندوق توسعه ملی قصد دارد در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار به کارآفرینانی که دارای طرح توجیهی هستند، سقف تسهیلات ۲۰میلیون تومانی با بازپرداخت پنج ساله ارائه دهد.

مدیر صندوق توسعه ملی با تأکید بر اینکه به طور قطع وزارت کار حامی زنان سرپرست خانوار خواهد بود، گفت: صندوق توسعه ملی در حوزه اعتبارات برای اشتغال فراگیر و روستایی در کنار تولیدکنندگان است و ما در کنار کارآفرینانی که در حوزه زنان سرپرست خانوار به خصوص در حوزه مشاغل خانگی طرح‌ها و پروژه‌های توجیهی دارند، هستیم.
محمد شیخ‌حسینی با بیان اینکه این بانک در حوزه مشاغل خانگی تسهیلات قرض‌الحسنه خوبی ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: سقف تسهیلات به اعضای هر نفر ۲۰میلیون تومان به صورت بازپرداخت پنج ساله است که می‌توانیم در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

اخیراً معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در سفر به شهرکرد از ۲۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیمه زنان سرپرست خانوار خبر داد که در اختیار دستگاه‌های مختلف اجرایی قرار گرفته است.
در ماه‌های اخیر زنان سرپرست خانوار هم فشار اقتصادی مضاعفی را تحمل کرده‌اند. اکنون با آغاز سال تحصیلی، تأمین هزینه‌های آموزشی فرزندان هم به دغدغه‌های آن‌ها اضافه شده و تقویت این قشر ضرورت بیشتری یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha