سلامت نیوز :داروهای نیروزا موجب اختلال سیستم عصبی ورزشكاران شده و در بروز بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات نقش دارند.

رئیس مركز بهداشت شرق دانشگاه علوم پزشكی اهواز در گفت وگو با خبرنگار وب دا در این دانشگاه ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: عوارض داروهای نیروزا ، ناتوانی جنسی، بزرگ شدن و سرطان پروستات، عقیمی، عوارض قلبی عروقی از جمله افزایش فشارخون، سكته قلبی، خطر مرگ ناگهانی و عوارض كبدی مانند یرقان و سرطان كبد را به همراه دارد.

دكتر فقهی در ادامه به عوارض روانی این داروها مانند تغییرات خلقی، افسردگی و پرخاشگری اشاره كرد و افزود:  عوارض عضلانی و استخوانی مانند بسته شدن زودرس صفحات رشد در كودكان و نوجوانان و كوتاهی قد، عوارض پوستی مانند جوش های پوستی شدید، ریزش مو و تاسی سر، اختلالات غدد داخلی مثل افزایش خطر دیابت قندی، اختلال در عملكرد تیروئید و بلوغ زودرس از دیگر عوارض استفاده از داروهای دوپینگ است.

وی با بیان این كه ورزش بر طول عمر افراد تاثیرگذار است، تصریح كرد: ورزش‌ به هر میزان از فعالیت جسمی و پیاده روی تند تا انجام ورزش‌های حرفه‌ای را شامل می‌شود و اگر فعالیت‌های ورزشی به طور سالم اجرا شوند نتایج مطلوب را به دنبال دارد.

رئیس مركز بهداشت شرق اهواز تأكید كرد: هنگامی كه فرد ورزشكار به خصوص جوانان از افراد ناآگاه یا سودجو اطلاعات غلط درباره مواد نیروزا دریافت می كنند، منجر به بروز عوارض نامطلوب در آنان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha