سلامت نیوز :رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی، تروماهای صوتی را دومین عامل كم شنوایی دانست و گفت: افزایش سن و تروماهای صوتی از مهمترین عوامل كم شنوایی و آسیب رسان به گوش داخلی و حلزون گوش هستند كه برای بهبود آسیب‌های حلزونی هیچ روش درمانی وجود ندارد.

دكتر محسن نراقی در گفت وگو با  ایسنا، با اشاره به آسیب تروماهای صوتی در چهارشنبه آخر سال گفت: تروماهای صوتی در كنار پیرگوشی دو عامل مهم و اساسی در كم شنوایی محسوب می‌شوند و تروماهای صوتی به خصوص تروماهای مزمن كه رواج بیشتری در زمینه فعالیت‌های تفریحی و استفاده از هدفون‌ها دارند آسیب‌های بیشتری به سلامت گوش می‌رسانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، ترقه را آسیب‌زاترین ماده محترقه دانست و تصریح كرد: آسیب‌هایی كه به گوش وارد می‌شوند به دو عامل میزان انرژی صدا و سرعت تخریب بستگی دارند به طوری كه بدترین حالت آسیب‌های صوتی زمانی اتفاق می‌افتد كه میزان انرژی صدا زیاد و سرعت تخریب در كوتاه مدت باشد، بنابراین ترقه كه از مواد محترقه رایج است با صدایی بیش از 140 دسی بل و در کمتر از 2صدم ثانیه، بیشترین آسیب را به حلزون گوش می‌رساند.

وی ادامه داد: برخی از تروماهای صوتی كه مخصوص یك روز نیستند، بیشتر در محیط‌های شغلی اتفاق می‌افتند، بدین معنی كه افرادی كه در كارخانه‌ها یا در محیط‌های شغلی با صدایی بالاتر از 85 دسی بل در طی 8 ساعت كار قرار دارند به نوعی دچار ترومای مزمن می‌شوند.

سوت زدن گوش، شایع‌ترین عارضه ی تروماهای صوتی

این متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص عوارض ناشی از تروماهای صوتی اظهار داشت: در معرض تروماهای صوتی قرار گرفتن، علاوه بر كم شنوایی و آسیب به حلزون گوش، منجر به حالتی می‌شود كه فرد در تشخیص كلمات و فهم آنها نیز دچار مشكل می‌شود. علاوه بر این، وزوز و سوت زدن گوش در شبها و یا در محیط‌های خلوت از دیگر عوارض غیر قابل درمان تروماهای صوتی محسوب می‌شود.

حلزون گوش در سنین كودكی و نوجوانی حساس‌تر است

وی پیشگیری از حادثه را مهمترین اصل در خصوص تروماهای صوتی دانست و گفت: با توجه به اینكه تروماهای صوتی به حلزون گوش آسیب می‌رسانند، هیچ روش درمانی در خصوص بهبود آسیب‌های حلزونی گوش وجود ندارد و بیشتر افرادی که در معرض این تروماها قرار می‌گیرند بعد از مدتی به سمعک نیاز دارند این در حالی است كه بیشتر اجزای گوش داخلی، اعم از پرده گوش و غیره به جز حلزون، قابل ترمیم هستند بنابراین پیشگیری از حادثه مهمترین اصل است.

دكتر نراقی در پایان خطاب به والدین، خاطرنشان كرد: والدین باید در خصوص كلیه فعالیت‌ها و رفتارهای تفریحی فرزندان خود، چه در چهارشنبه آخر سال و چه در خصوص فعالیت‌های آنها اعم از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، نظارت دقیق بر فرزندان داشته باشند چرا كه حلزون گوش در سنین كودكی و نوجوانی و در كل دهه‌ی دوم عمر حساس‌تر است، بنابراین والدین با پیشگیری و نظارت می‌توانند سلامت شنوایی یك عمر فرزندان خود را تضمین كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha