چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 25397

نزدیک به 2 هزار ولت برق را در کسری از ثانیه روی بدن هدف تخلیه می کنند و در صورتی که هدف، بیماری زمینه ای مانند مشکلات قلبی یا تنفسی داشته باشد، دچار ایست قلبی و احتمالا مرگ خواهد شد.

سلامت نیوز :کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب کرده که شوکر سلاح غیر مجاز است
به گزارش خبرآنلاین  کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب کرده که شوکر سلاح غیر مجاز است. در آخرین جلسه اعضای این کمیسیون، مقرر شد علاوه بر شوکر، مواد رادیواکتیو، مواد شیمیایی و سلاح‌های بیهوش‌کننده نیز در زمره گروه سلاح‌های غیر مجاز قرار گرفتند.

هر چند پیش از این نیز، پلیس، نظارت بر استفاده کنندگان از شوکر را بر عهده داشت و بر اساس آئین نامه های انتظامی خود، برای افرادی که مجاز می دانست، پروانه حمل و استفاده صادر می کرد، ولی با مصوبه اخیر کمیسیون حقوق و قضایی، این اقدام پلیس از این پس، پشتوانه قانونی مناسبی خواهد داشت.

چون در متن قانون تصویب شده نیز تعیین مصادیق اشخاص مجاز و نحوه استفاده قانونی از این قبیل تجهیزات به عهده آئین نامه های دولتی گذاشته شده، به نظر می رسد تصویب این قانون در کمیسیون، برای اعتباربخشی بیشتر به آئین نامه های قبلی است، زیرا چندان نکته مبهمی در نظارت و کنترل پلیس روی استفاده از سلاحهایی مانند شوکر و افشانه های دفاعی، وجود نداشت.

هشت گروه مجاز شوکردار

پیش از این، پلیس اعلام کرده برای اصناف مختلف، با احراز شرایط قانونی، مجوز حمل و استفاده از شوکر و افشانه ها داده می شود. در مرحله اول، این اصناف، هشت گروه را شامل می شد که در بین آنها، نام طلافروش ها، صراف ها، متصدیان جایگاه عرضه سوخت، جامعه پزشکان، کانون وکلا، رانندگان وسایل نقلیه درون و برون شهری تحت نظارت اتحادیه مربوطه شامل اتحادیه تاکسیرانی، فروشندگان سلاح و مهمات و متصدیان داروخانه های شبانه روزی به چشم می خورد.

رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا همچنین برای شهروندانی که عضو اتحادیه و انجمن صنفی های فوق نیستند اما می خواهند این نوع تجهیزات را همراه داشته و استفاده کنند، گفته بود: "در خواست این افراد در کمیسیونی متشکل از نمایندگان پلیس امنیت، آگاهی و پیشگیری و در استان ها و به تبع آن در شهرستان ها به صورت مستقل بررسی می شود که پس از بررسی در صورت مثبت بودن نظریه نسبت به صدور این گونه تجهیزات دفاع شخصی اقدام صورت می گیرد."

به بیان دیگر، در صورت منطقی بودن درخواست افراد و تشخیص کمیسیون های پلیس امنیت و آگاهی، پروانه حمل شوکر و افشانه، صادر می شود. با این وجود، واقعیتها نشان می دهد فروش اسپریهای آسیبزا، شوکرهای قوی که با قانون جدید، غیرمجاز، شناخته می شوند، همچنان در جامعه به راحتی انجام می گیرد.

فروش پستی شوکر، با هدیه افشانه فلفل

با یک جستجو ساده در بازار غیر مجاز این تجهیزات می توان دریافت انواع و اقسام شوکرهای خارجی با قیمتهای مختلف در بازار به فروش می رسد. انواعی که گفته می شود نزدیک به 2 هزار ولت برق را در کسری از ثانیه روی بدن هدف تخلیه می کنند و در صورتی که هدف، بیماری زمینه ای مانند مشکلات قلبی یا تنفسی داشته باشد، دچار ایست قلبی و احتمالا مرگ خواهد شد.

قیمتهای اعلام شده در بازار برای خرید شوکر، از 150 هزار تومان تا 300 هزار تومان، بسته به شرکت وارد کننده، ولتاژ تخلیه، کشور و کارخانه سازنده و همچنین سال ساخت، متفاوت است. جالب اینجاست برخی از فروشندگان برای جذب مشتری بیشتر، قول هدیه هایی از جمله افشانه فلفل را می دهند. عموما در معاملات این گونه از اقلام، فروشنده و خریدار، یکدیگر را نه می شناسند و نه می بینند، پیکها و اداره پست، وظیفه رساندن کالا و انتقال وجه را بر عهده دارد. دلیل اصلی آن نیز این است که هر دو طرف معامله می دانند این کار، غیر قانونی است.

پلیس درباره این گونه معاملات، علاوه بر تاکید بر "غیر قانونی بودن" آن، به خریداران توصیه کرده اقلام دفاعی مورد نیاز خود را از طریق مجاری قانونی تهیه کنند تا کلاه سرشان نرود، زیرا به گفته سرهنگ سیفیان، شوکرهای موجود در بازار، علاوه بر یکبار مصرف بودن، قیمت کاذبی دارند. این مقام پلیس پیشگیری می گوید: " قیمت گازهای اشک آور و شوکرالکتریکی از طریق مجرای قانونی 24 هزار و 500 و 89 هزار و 500 تومان است و قیمت این گونه تجهیزات، سالیانه در کمیسیون نظارت بر سلاح و مهمات شورای امنیت کشور نرخ گذاری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha