پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 253972

سردردهای شغلی عمدتا دو نوع هستند؛ یک نوع سردردهای حاد عصبی و نوع دیگر سردردهای مزمن.

بهترین راه پیشگیری از سردردهای شغلی

سلامت نیوز:سردردهای شغلی عمدتا دو نوع هستند؛ یک نوع سردردهای حاد عصبی و نوع دیگر سردردهای مزمن.

باید توجه کرد که مواجهه با مواد شیمیایی از طریق کاهش اکسیژن بدن و یا زیادی CO2 در خون باعث گشادی عروق شده و سردرد حاد ایجاد می‌کند. علاوه بر نوع حاد، انواع سردردهای مزمن هم مانند میگرن مشاهده شده است. این سردردها به صورت حملات ناگهانی و با علائم اولیه اختلال در بینایی و علائم عصبی دیگر آغاز می‌شوند.  


چگونه سردردهای شغلی را از غیر شغلی تشخیص دهیم؟هنگام برخورد با یک فرد دچار سردرد باید مواردی مانند چگونگی شروع سردرد، محل درد، نوع مواردی که فرد با آنها در ارتباط است، دفعات بروز سردرد و سوابق خانوادگی را به دقت مورد بررسی قرار داد.


راهکار خاصی برای تشخیص سردردهای شغلی وجود ندارد، اما می‌توان با استفاده از سوابق سردرد در فرد، معاینه دقیق و در صورت نیاز عکس­برداری، مطالعه آینده‌نگر و بررسی تغییرات هنگام حذف مواجهه فرد با مواد آلاینده، در خصوص ارتباط شغل با سردرد اظهار نظر کرد.


 در عین حال مواردی مانند الکل، کافئین، هیستامین‌­ها، نیترات‌­ها، تروما، سینوزیت، درد عصب، فشارخون، التهاب سرخرگ گیجگاهی، التهاب برون جمجمه‌ای، تومورهای مغزی، روش‌های خوراکی پیشگیری از بارداری و... از عواملی هستند که می‌توانند سردرد غیرشغلی ایجاد کنند.


البته برای سردردهای شغلی هم عللی ذکر می‌شوند. معمولا مواجهه شغلی با فلزاتی مانند آرسینیک، سرب، نیکل، قلع و تلوریوم، حلال­‌های آلی، گازها و برخی حشره‌کش‌­ها باعث بروز سردرد می‌شوند. همچنین استنشاق حلال­‌های آلی عمدتا همراه با آسیب‌­های ادراکی، افسردگی یا اضطراب است که در طولانی مدت به سمت آنسفالوپاتی (اختلال عملکرد یا بیماری مغز) سمی حرکت می‌کند. در عین حال هنگام مواجهه با مونوکسیدکربن ابتدا سردرد خفیفی به شکل سنگینی جلوی سر، خودنمایی می‌­کند که با افزایش غلظت این ماده به سمت سردردهای ضربانی قدامی و سپس سردردهای شدید پس‌سری گسترش می‌یابد. مواجهه حاد با گازهایی چون متان و گازهای بیهوشی‌آور در غلظت‌­های بالا تولید سردرد و درد در ناحیه صورت می‌کند.


بنابر اعلام پایگاه جامع آموزش و فرهنگسازی سلامت وزارت بهداشت، همچنین هنگام مواجهه با قلع و سرب به دلیل تورم مغز، سردرد روی می‌دهد. روی، تلوریوم، منگنز و نیکل باعث کاهش اکسیژن بدن و اتساع شرائین و در نهایت سردرد خواهند شد .منوکسیدکربن هم بر اثر اتساع شرائین، تولید سردرد می‌کند. بهترین راه برای پیشگیری از این سردردها کاهش مواجهه با سموم عصبی و دیگر عوامل بوجودآورنده آنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha