کودکانی که توانایی «نه» گفتن دارند در امور اجتماعی و ارتباط با دیگران موفق‌تر هستند.

والدین، مهارت «نه» گفتن را از کودکی به فرزندان خود یاد بدهند

سلامت نیوز:کودکانی که توانایی «نه» گفتن دارند در امور اجتماعی و ارتباط با دیگران موفق‌تر هستند.

به گزارش سلامت نیوز، فاطمه قاسم‌زاده، روانشناس کودک می‌گوید والدین، مهارت «نه» گفتن را باید از کودکی به فرزندان خود یاد بدهند تا در بزرگسالی دچار چالش‌های متعدد به‌دلیل ناتوانی در «نه» گفتن نشوند.

قاسم‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباه ضرورت آموزش مهارت نه گفتن به دانش‌آموزان گفت: برخی والدین به فرزندان خود می‌آموزند که همیشه باید به حرف بزرگتر‌ها گوش دهند اما این نوع آموزش کاملا غلط است. کودک باید یاد بگیرد که گاهی هم به خواسته‌های دیگران «نه» بگوید.

وی افزود: یکی از مهارت‌های اجتماعی، مهارت «نه» گفتن است. دانش‌آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی در سنین خاصی قرار دارند و اگر کودک توانایی «نه» گفتن به درخواست‌های نادرست را داشته باشد، سر آغاز بسیاری از مشکلات است.

این روانشناس کودک گفت: کودکی که مهارت «نه» گفتن را می‌آموزد می‌تواند کارهایی را که دوست ندارد رد کند و در مقابل خواسته‌های غیر منطقی دیگران، پاسخ منفی دهد. بهتر است والدین و مربیان مدارس به ویژه در سنین ابتدایی این مهارت را در کنار سایر مهارت‌های اجتماعی به کودکان بیاموزند. البته والدین و مربیان زمانی می‌توانند مهارت «نه» گفتن را به کودکان آموزش دهند که خود این مهارت را داشته باشند.

وی افزود: والدین و مربیانی که از توانایی «نه» گفتن برخوردارند، به کودکان می‌آموزند که در موقعیت‌های مختلف چگونه از این مهارت استفاده کنند چون در برخی مواقع این مهارت به نوعی لجبازی از سوی کودکان تبدیل می‌شود، بنابراین بسیار اهمیت دارد که این آموزش‌ها چگونه به دانش‌آموزان ارائه شود.

قاسم‌زاده تصریح کرد: کودکان احساس می‌کنند اگر به درخواست‌هایی از طرف همسالان خود «نه» بگویند ممکن است طرد شوند، بنابراین والدین باید برای کودکان خود توضیح دهند که دوستی واقعی با رد درخواست‌ها از بین نمی‌رود و نباید عزت نفس خود را در گرو رفتار دیگران قرار دهند. البته شیوه «نه» گفتن باید به گونه‌ای باشد که کودک بی‌ادب تلقی نشود.

این روانشناس کودک افزود: باید به کودک آموزش داد که پرخاشگری و لجبازی به معنی «نه» گفتن نیست بلکه در بسیاری از موقعیت‌ها سازگاری و همراهی با جمع ضروری است. درباره افراد غریبه نیز که با رفتارهای مشکوک سعی می‌کنند با کودک ارتباط بگیرند، کودک باید یاد بگیرد که در هر حالتی به درخواست‌های آنها «نه» بگوید و موضوع را بدون هراس برای خانواده توضیح دهد.

وی با بیان اینکه کودکانی که توانایی «نه» گفتن دارند در امور اجتماعی و ارتباط با دیگران موفق‌تر هستند، گفت: این کودکان در بزرگسالی توانایی دستیابی به موفقیت‌های شغلی و تحصیلی بهتری خواهند داشت بنابراین آموزش‌ها باید در زمان مناسب به کودکان داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha