سلامت نیوز :یك متخصص پوست و مو هشدار داد: تماس مستقیم با مواد شوینده اسیدی و قلیایی، آسیب‌های جدی نظیر التهاب و سوختگی در پوست ایجاد می‌كند.

دكتر همایون مژدهی آذر در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: سوختگی‌های شیمیایی كمتر اتفاق می‌افتند و به طور كلی پیچیده‌تر از سوختگی‌های حرارتی هستند و نیاز به تجربه بیشتری برای درمان دارند.

وی ادامه داد: معمولا اولین كاری كه لازم است خود بیمار یا نزدیكان وی در هنگام آسیب به پوست انجام بدهند این است كه آن ناحیه را با آب فراوان و سرد شست و شو بدهند. مگر آن كه سوختگی با ماده‌ای ایجاد شده باشد كه آب آن را بدتر كند. وارد كردن دست در درون یك ظرف آب و یا گذاشتن كمپرس یخ و دستمال مرطوب كننده برای آن كه ماده شیمیایی روی پوست را رقیق كند، می‌تواند مفید باشد.

این متخصص پوست و مو با تاكید بر انجام اقدامات درمانی اولیه، اظهار كرد: اقداماتی مشابه سوختگی‌های صورتی نظیر استفاده از پمادهای سوختگی می‌تواند تسكین دهنده باشد. در موارد شدید، مراجعه به مراكز درمانی ضروری است.

دكتر مژدهی آذر ادامه داد: نوع اقدام بسته به ماده سوزاننده می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال ماده‌ای مانند فنول اگر سوزش در پوست ایجاد كند، می‌توان برای پاك كردن آن از روغن مناسب استفاده كرد و اگر ماده‌ای مانند اسید كلریدریك دست را بسوزاند، آب حلال آن است.

وی همچنین درمان سوختگی‌های عمیق را با برخی مواد شیمیایی خطرناك دانست و گفت: بعضی مواد شیمیایی هنگامی كه پوست دست را می‌سوزانند، حالت خورندگی دارند و در پوست نفوذ می‌كنند و برخی دیگر از مواد مانند پلاستیك‌ها هم به پوست می‌چسبند و پاك سازی آن را مشكل می‌سازند، رساندن سریع فرد به مراكز درمانی سوختگی مهمترین كاری است كه باید صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha