شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸

هم‌اکنون کمبود قطار و واگن یکی از مشکلات مترو است. تاکنون نیز پیگیری‌هایی در این باره انجام و تلاش شده تا از ظرفیت‌های قانونی موجود استفاده شود، چون بودجه مدیریت شهری کفاف این خرج‌ و مخارج‌ها را نمی‌دهد.

دولت به وعده‌هایش درباره مترو عمل کند

سلامت نیوز:هم‌اکنون کمبود قطار و واگن یکی از مشکلات مترو است. تاکنون نیز پیگیری‌هایی در این باره انجام و تلاش شده تا از ظرفیت‌های قانونی موجود استفاده شود، چون بودجه مدیریت شهری کفاف این خرج‌ و مخارج‌ها را نمی‌دهد.

   

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،بر اساس پیگیری‌های انجام شده مطابق با مصوبه سال 95 شورای اقتصاد دو هزار واگن برای متروی کلانشهرهای کشور خریداری شد. در حالی که برخی از مصوبات مدت‌ها به فراموشی سپرده شد. در دوره پنجم مدیریت شهری این مساله پیگیری و جلساتی با دولت در دفتر آقای جهانگیری و وزارت کشور برگزار شد. در نتیجه هم قرار شد 630 واگن به متروی تهران اختصاص داده شود. این اتفاق مناسبی است. در حالی که اگر این اتفاق در سال 95 به وقوع می‌پیوست، ما شاهد بهره‌برداری از واگن‌ها بودیم. در حالی که این قرارداد به تازگی نهایی شده است، طبیعتا حداقل 15 تا 20 ماه زمان تحویل واگن طول می‌کشد. در شرایط فعلی مشکلات متعدد در این باره وجود دارد. بنابراین پیگیری مصوبات گذشته نیز نیازمند صرف زمان است. در وضعیت کنونی انتظار می‌رود که دولت مبلغی برای مابه تفاوت قیمت‌ یارانه پرداخت کند.

برای مثال قیمت تمام شده بلیت مترو این مبلغ اخذ شده از مسافران نیست، بلکه ما به تفاوت آن را بر اساس مصوبات مذکور باید دولت پرداخت کند. در این بخش نیز دولت با وجود وعده‌ها و برگزاری جلسات متعدد همچون گذشته به وعده‌های خود عمل نکرده است. انتظار می‌رود با همسویی سیاسی در دولت و مدیریت شهری پایتخت مشکلات هرچه سریع‌تر برطرف شود. مدیریت شهری از مشکلات موجود برای دولت آگاه است، اما مساله مترو یک امر حیاتی و امنیتی است. برای مثال تصور کنید که اگر قرار بود، دو و نیم میلیون سفری که هم اکنون با مترو انجام می‌شود، به‌طور روزانه در روی زمین انجام شود، طبیعتا ترافیک چندین برابر وضعیت کنونی بود و وضعیت آلودگی هوا نیز بغرنج‌تر از حالا بود. اگر دولت در بحث حمل‌ونقل عمومی کمک نکند، در سال‌های آینده در این بخش با بحران و چالش‌های امنیتی متعدد مواجه می‌شویم. باید دانست که مباحث مطرح شده در تهران با دیگر شهرهای کشور متفاوت است.

مدیریت شهری ناتوان درپاسخ به نیازهای پایتخت

مدیریت شهری تهران توانایی پاسخگویی به نیازهای شهر تهران را ندارد، بلکه بخش مترو با مشکلات متعدد مواجه و نیازمند اعتبارات فراوان است. البته تمامی این مساله نیز به دولت و مدیریت شهری مربوطه نمی‌شود، چون بخش قابل توجهی از آن به اقتصاد بیمار کشور مربوطه می‌شود. برای مثال وقتی جوانان در شهرستان‌ها نمی‌توانند به شغل مناسب دست یابند و برای یافتن شغل مناسب باید به تهران مراجعه کنند، شاهد تشدید مشکلات خواهیم بود. امروز 300 هزار تاکسی اینترنتی در تهران فعالیت می‌کند، در این شرایط هزاران نفر از شهرستان با خودروهای فرسوده که اغلب هم پراید است، در پایتخت در حال تردد هستند. با بررسی این مساله باید تاکید کرد که مقصر این مساله شهرداری نیست. هم‌اکنون آمار تردد با موتور در شهر تهران به چهار میلیون نفر می‌رسد، مسبب این مساله شهرداری نیست، بلکه دلایل بروز آن مشکلات اقتصاد کشور است. بنابراین دولت سهم فراوان در حل این مشکلات دارد و باید کمک کند، چون اعتبارات شهرداری محدود است.

برای مثال بودجه سالانه شهرداری 17 هزار میلیارد است که 10 هزار میلیارد آن صرف پرداخت دستمزد، حقوق و... می‌شود و با هفت هزار میلیارد باید به وضعیت پروژه‌های نیمه تمام رسیدگی شود. برای مثال از سنوات گذشته بیش از 52 هزار میلیارد بودجه نیاز است تا بدهی‌های پیمانکاران پرداخت شود. این حجم از بدهی و پروژه‌های نیمه تمام با بودجه هفت هزار میلیارد حل و فصل نمی‌شود. در گذشته برای مهار این چالش تراکم فروشی می‌کردند. در حالی که اغلب اقدامات انجام شده در سنوات گذشته برخلاف طرح تفصیلی تهران بود. امروز در مدیریت شهری تراکم فروشی انجام نمی‌شود. بنابراین با تعطیلی تراکم فروشی درآمدها نیز کاهش می‌یابد، بودجه در حد هفت هزار میلیارد تومان هم کفاف خرج و مخارج را نمی‌دهد. از سوی دیگر تحقق 17 هزار میلیارد بودجه شهرداری جای سوال دارد، چون این سوال مطرح است که آیا به شکل کامل امکان تحقق این امر وجود دارد یا خیر.

مجتمع‌های ایستگاهی احیا ‌شود

روش‌هایی همچون مجتمع‌های ایستگاهی برای درآمدزایی مترو وجود دارد. هم اکنون مجتمع‌های ایستگاهی احیا می‌شود، چون همچون دوران فعالیت محسن هاشمی در مترو از این محل شاهد کسب درآمد و صرف آن برای مترو بودیم. با وجود مشکلات تحریم‌ها کار سخت شده است. بنابراین با وجود مشکلات تلاش‌هایی انجام شده است. برای مثال هم‌اکنون قرار داد 160 واگن بسته شده است.

اتوبوس‌های پایتخت فرسوده هستند

در بخش اتوبوس نیز باید گفت که بخش قابل توجهی از اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند. دولت نیز مصوبه‌ای تدوین و از اقدامات در این باره حمایت کرده است. هرچند در عمل این حمایت‌ها به سمت اتوبوس‌های برون شهری سوق پیدا کرده و شاهد کم لطفی در توسعه اتوبوس‌های درون شهری هستیم، چون مدیریت شهری به تنهایی قادر به حل و فصل این مشکلات نیست و مشکلات تهران یک نارسایی ملی است. هم‌اکنون مترو با وجود مشکلات متعدد به فعالیت می‌پردازد. در حالی که در گذشته بانک شهر کمک‌های فراوان به این بخش می‌کرد، اما هم‌اکنون به‌دلیل مشکلات موجود در بانک شهر این منبع مالی نیز دیگر قادر به کمک‌رسانی نیست. بنابراین انتظار می‌رود که دولت از طریق قوانین، مصوبات و ظرفیت‌های قانونی وظایفش را انجام دهد. البته تاکنون وعده‌هایی داده شده و امیدواریم این وعده‌ها در اسرع وقت محقق شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha