شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸

نزدیک به 15میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور در حالی اول مهر سال تحصیلی 97-98 را آغاز می‌کنند که به اذعان بسیاری از مسئولان تراز اول کشور و خصوصا مسئولان ذیربط در وزارت آموزش و پرورش، باید در سایه هزاران باب مدرسه یا ده‌ها هزار کلاس درس با کمترین ایمنی و طول عمر بالا و گاه کپری و مخروبه به مدت 9 ماه روزگار تحصیلی خود را در آنها سپری کنند.

کلاس‌های دلهره

سلامت نیوز: نزدیک به 15میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور در حالی اول مهر سال تحصیلی 97-98 را آغاز می‌کنند که به اذعان بسیاری از مسئولان تراز اول کشور و خصوصا مسئولان ذیربط در وزارت آموزش و پرورش، باید در سایه هزاران باب مدرسه یا ده‌ها هزار کلاس درس با کمترین ایمنی و طول عمر بالا و گاه کپری و مخروبه به مدت 9 ماه روزگار تحصیلی خود را در آنها سپری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همدلی ،کافی است که برای باورپذیری این موضوع و این‌که چه اندازه کلاس‌های درس ناایمن در کشور وجود دارد، به طور گذرا به تیترهای رسانه‌های مختلف نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که قرار است هزاران دانش‌آموز که شاید فرزند یا فرزندان شما هم یکی از آن دانش‌آموز باشد، که در همین کلاس‌های دلهره درس بخواند. تیترهای زیر زیر را بخوانید تا با بخش کوچکی از واقعیت‌های امروز جامعه آموزشی و پرورشی ما مطلع شوید: «7500 مدرسه در آذربایجان شرقی عمر مفیدشان را از دست دادهاند»، «سیستان‌وبلوچستان دارای بیشترین مدارس خشتی و گلی»، «وجود ۵۰۰ مدرسه بالای ۵۰ سال سن در تهران»، «فرسودگی ۳۰ درصد از مدارس شهرستان ابهر»، «هشدار درخصوص آوار شدن ۸۰۰ مدرسه با وقوع کوچکترین زلزله»، «۴۵ درصد مدارس روستایی ساوه نیازمند بازسازی و نوسازیست»، «۴۳۰ مدرسه کهگیلویه و بویراحمد نیازمند بازسازی و مقاوم سازی است»، «58 درصد مدارس مسجدسلیمان فرسوده و خطرساز هستند»، «حذف ۱۴۰۰ مدرسه فرسوده تا ۱۰سال آتی»، «وجود ۲۳۵ مدرسه بالای ۶۰ سال در تهران»، «30 درصد مدارس کهگیلویه و بویراحمد فرسوده هستند»، «110 ساختمان آموزشی کردستان تخریبی است»، «فرسودگی 70 درصد مدارس غیر انتفاعی تهران»، «50 درصد مدارس کاشمر از ایمنی لازم برخوردار نیستند»،۱۱ استان زیر خط میانگین سرانه فضای آموزشی
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی مدارس فرسوده در کشور را یکی از مشکلات اساسی دانست و اظهار کرد: به رغم تمامی محدودیت‌های مالی اما در دولت تدبیر و امید گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است.بهروز بنیادی عصر پنج‌شنبه در نشست مشترک روسا و مدیران شورای آموزش و و پرورش ترشیز کهن که با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در محل سالن همایش‌های فرهنگیان کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید انضباط مالی مسیر درستی پیدا کرده تا این اعتبارات به جا، به موقع، با حداقل هدر رفت و با کیفیت مناسب کارها انجام شود، بیان کرد: با توجه به مدارس بسیاری که در منطقه ترشیز از قدمت و فرسودگی بالایی برخوردارند تلاش شده با همکاری مسئولان استان و کشور در سال جاری پروژه‌هایی در سطح ادارات آموزش و پرورش منطقه ترشیز اجرا شود.

 

بنیادی با اشاره به اینکه مجموعه مدیریت سه شهرستان، کاشمر، خلیل آباد و بردسکن همدل و همسو هستند، گفت: مسئولان این منطقه در کمک به آموزش و پرورش در راستای توسعه علم و تربیت فرزندان از هیچ کمکی دریغی ندارد. وی ادامه داد: در هماهنگی‌های به عمل آمده با معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور مبلغ سه میلیارد ریال برای تجهیزات مدارس کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ تخصیص خواهد یافت.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی همچنین از اختصاص مبلغ سه میلیارد ریال برای تجهیز هنرستان‌های چهار منطقه کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ خبر داد و عنوان کرد: براساس هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شد در هر منطقه از ادارت آموزش و پرورش ترشیز دو تا سه پروژه مهم تکمیل گردد. وی با بیان اینکه در شهرستان بردسکن مقرر شد مدرسه حسن آباد تکمیل شود، بیان کرد: اکنون این مدرسه از پیشرفت فیزیکی 50 درصد برخوردار است. بنیادی با اشاره به اینکه مدرسه شهید اسلامی با مشارکت خیرین آغاز می شود، افزود: در بازدید از خوابگاه این شهرستان طبقه سوم آن تکمیل خواهد شد. وی با اعلام اینکه در شهرستان خلیل آباد دو دبستان شش کلاسه روستای جابوز و ابراهیم آباد با کمک خیرین آغاز خواهد شد، بیان کرد: امیدواریم این پروژه از محل تفاهم نامه با بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در شهرستان خلیل‌آباد اجرایی شود. نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقرر شد در بخش کوهسرخ خوابگاه فضیلت و یک مدرسه چهار کلاسه تکمیل شود، ادامه داد: در شهر کاشمر هم مقرر شد از محل ارزش افزوده سال جاری استخر آموزش و پرورش این شهرستان تکمیل شود تا تمامی دانش‌آموزان و فرهنگیان شهرهای کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و بخش کوهسرخ بتوانند از آن استفاده کنند.


وی همچنین از مصوب شدن ساخت یک مدرسه 10 کلاسه مرحوم مروج با همکاری یکی از سازمان‌ها و آموزش و پرورش خبر داد و گفت: اگر بتوانیم این پروژه‌ها را در سال جاری تکمیل کنیم به بخشی از خواسته‌های مردم عزیز و دانش آموزان خواهیم رسید. رئیس اداره آموزش و پرورش کاشمر با بیان اینکه در رفع مشکلات نیازمند حمایت جدی مسئولان استان و کشور هستیم، افزود: اکنون 26 هزار دانش آموز در 180 مدرسه کاشمر مشغول به تحصیل هستند، گفت: در حال حاضر 20درصد مدارس کاشمر نیازمند تخریب و بازسازی هستند. علی طاهریان با بیان اینکه نهضت مدرسه سازی و ساخت سالن‌های چند منظوره و ورزشی در کاشمر آغاز شده است، استخر آموزش و پرورش کاشمر را یکی از پروژه‌های نیمه تمام دانست و گفت: اگر این پروژه به بهره‌برداری برسد بالغ بر 50هزار دانش آموز منطقه ترشیز از آن بهره‌مند خواهند شد. وی همچنین با اشاره به مدرسه تخریبی امام علی(ع) اظهار کرد: اکنون این مدرسه با عمر بالا نیازمند تخریب و بازسازی است.


رئیس اداره آموزش و پرورش کاشمر دبستان مروج با 50 سال قدمت و 100 دانش آموز را از دیگر مدارس نیازمند تخریب و بازسازی دانست و گفت: برای حضور خیرین تمام شرایط لازم مهیا شده است. طاهریان افزود: از سال 96 تاکنون بیش از 4 میلیارد تومان تفاهمنامه با خیرین به امضاء رسیده است. در ادامه مراسم کلنگ مجموعه ورزشی زنده یاد حمید نامدار به مساحت 1200 متر و اعتبار 500 میلیون تومان به زمین خورد و مقرر و اعتبار سالن ورزشی نیمه کاره به مبلغ دو میلیارد تومان تامین گردد. همچنین در سفر یک روزه معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به خلیل آباد سه طرح آموزشی و عمرانی با اعتبار 2 میلیارد و 100 میلیون تومان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.


یک سوم مدارس کشور نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی
معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت‌های مردم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به اینکه یک سوم از مدارس کشور نیازمند نوسازی و مقاوم‌سازی است، به ایسنا گفت: ۱۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و مقاوم سازی این مدارس نیاز است.
علی شهری‌ در بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان بوشهر اظهار داشت: در راستای توسعه و تجهیز و مقاوم‌سازی مدارس تاکنون اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است که همواره با مشارکت گسترده خیرین مدرسه ساز همراه بوده است.


وی به حادثه‌خیز بودن کشورمان اشاره کرد و افزود: در همین راستا مقاوم‌سازی مدارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و برای افزایش استحکام مدارس باید دولت، مجلس و خیرین همکاری داشته باشند. معاون توسعه مدیریت پشتیبانی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به تخصیص ۶۳ درصدی طرح کمک دولت در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام خیرین افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال این میزان به ۱۰۰ درصد ‌برسد. وی افزود: برای نخستین بار با کمک دولت، مجلس و همراهی سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه سال آینده دولت متعهد شده معادل کمک تحقق یافته خیران به مدارس کمک کند که پیش‌بینی می‌شود این اعتبار به ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برسد.


شهری‌ اضافه کرد: ۶۵ هزار کلاس درس تاکنون زیر پوشش طرح ملی تخریب و بازسازی قرار گرفته و نوسازی شده است که اعتبار آن ۶۰ هزار میلیارد ریال است. وی با اشاره به اینکه یک سوم از مدارس کشور نیازمند نوسازی و مقاوم سازی است، گفت: ۱۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و مقاوم‌سازی این مدارس نیاز است. معاون توسعه مدیریت پشتیبانی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: ۲۵ هزار خیر مدرسه‌ساز در سطح کشور همکاری دارند که تاکنون ۴۰ هزار میلیارد ریال کمک کرده‌اند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، وی همچنین افزود: ۱۰۷ هزار کلاس درس معادل ۲۰ درصد کلاس‌های موجود توسط خیرین مدرسه ساز و یا با مشارکت آن‌ها احداث شده است.
حذف ۱۴۰۰ مدرسه فرسوده استان تهران تا ۱۰سال آتی
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه قرار شده در یک برنامه‌ریزی ۱۰ساله یعنی تا سال ۱۴۰۵، ۱۴۰۰مدرسه فرسوده از چرخه فضاهای آموزشی حذف شوند گفت: بابت مدارس فرسوده در زمان بروز حوادثی چون زلزله نگرانیم.
، داریوش ورناصری در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع وضعیت تجهیزات و ساختمان مدارس تهران به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، با اشاره به وظایف سازمان نوسازی مدارس اظهار کرد: این سازمان همانطور که از نامش پیداست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سطح استان‌ها را برعهده دارد. وی افزود: احداث فضای جدید، مقاوم سازی، تعمیرات اساسی و تجهیز مدارس نوساز جهت بهره برداری دانش آموزان توسط این سازمان صورت می پذیرد.مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات گرمایشی مدارس در هفته گذشته به علت بارش برف و برودت هوا گفت: هیچ مدرسه ای در سطح تهران نداریم که مشکل گرمایشی داشته باشد و علت عمده نگرانی اولیای مدارس برف و یخ انباشته و سختی تخلیه آن از محوطه بود. ورناصری با بیان اینکه اگر مدارسی مشکل گرمایشی یا سرمایشی داشته باشند می‌توانند به ادارات گزارش دهند تا آنها سریعا به ما منتقل کنند گفت: استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس را از سال ۹۱ شروع کردیم. در ابتدا ۴۵۰۰کلاس درس سیستم گرمایشی غیراستاندارد داشتند که برنامه ریزی شد تا مدارس به سامانه حرارت مرکزی یا موتورخانه مجهز شوند و دسترسی مستقیم دانش آموز به شعله قطع شود.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران افزود: سال گذشته این امر به اتمام رسید و اکنون در شهر تهران نباید هیچ مدرسه ای با مشکلات گرمایشی روبرو باشد. در شهرستان‌ها نیز کمتر از هزار کلاس درس باقی مانده و طبق برنامه تا قبل از شروع سال تحصیلی آتی سیستم‌های گرمایشی آنها نیز استانداردسازی می‌شوند.


وی درباره انواع مدارس از منظر نوسازی اظهار کرد: مدارس ما یا نوساز و در برابر حوادث مقاوم‌اند و یا در بافت‌های فرسوده قرار دارند که قدمتشان بالای ۴۰سال است. ورناصری با اشاره به اینکه ۶۰۰۰ فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی در استان تهران داریم عنوان کرد: تقریبا ۱۴۰۰فضای آموزشی در تهران فرسوده اند. تقریبا ۴۰ درصد مدارس ما حدود ۲۵۰۰فضا که در دهه ۸۰ و ۹۰ ساخته شده اند نوساز محسوب می‌شوند و حدود ۲۲۰۰مدرسه هم مقاوم سازی شده اند. وی ادامه داد: نگرانی ما بابت ۱۴۰۰مدرسه فرسوده است. البته نگرانی از این بابت نیست که آنها هر لحظه ممکن است فرو بریزند، بلکه این مدارس در شرایط معمول پاسخگوی نیاز هستند و در زمان بروز حوادثی چون زلزله نگرانی وجود دارد. مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه قرار شده در یک برنامه ریزی ۱۰ساله یعنی تا سال۱۴۰۵، ۱۴۰۰مدرسه فرسوده از چرخه فضاهای آموزشی حذف شوند، درباره قدمت مدارس نوساز اظهار کرد: عمر مدارس نوساز کنونی را تا ۱۰۰سال دیده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha