سلامت نیوز :پژوهشگران بر اساس نتایج تازه ترین بررسی‌ها اظهار می کنند که محصولات LED  (نسل جدید لامپ‌های روشنایی) که تحت عنوان محصولات ایمن و سازگار با محیط ‌زیست به فروش می رسد، به میزان قابل توجهی سرب، آرسنیک و سایر مواد خطرناک دارند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، دکتر اولادل اوگونسیتان، از دانشگاه یوسی ایروین می‌گوید: هر چند به‌دنبال صرفه‌جویی در منابع انرژی و جلوگیری از گرمایش زمین هستیم، اما نباید نسبت به سمی بودن کالاها غافل شد.

این تیم تحقیقاتی، میزان مواد سمی در لامپ‌های کوچک رنگی به مصرف رسیده در اعیاد و جشن‌ها، چراغ‌های راهنمایی و چراغ‌های خودروها را اندازه گرفتند و دریافتند که فقط لامپ‌های کم نور قرمز، ۸ برابر بیش از میزان استاندارد حاوی سرب هستند.

سرب، آرسنیک و فلزات دیگر که در لامپ‌ها و اجزای مرتبط با آنها یافت می‌شوند، سبب بروز انواع سرطان، آسیب‌های عصبی، بیماری کلیه، فشار خون و التهابات پوستی می شوند. همچنین مس که در بعضی از این محصولات یافت می‌شود برای آبزیان، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها خطرناک است.

اوگونسیتان می افزاید: شکستن یک لامپ به تنهایی عامل ایجاد سرطان نیست اما می‌تواند در نوک هرم عوامل مزمن سرطان‌زای دیگر قرار بگیرد. همچنین سرب شیرین است و احتمال اشتباه گرفتن کودکان لامپ‌های کوچک رنگی به جای  آب‌نبات وجود دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha