دلایلی که طبیعتا برای برطرف شدن، راه حلهای متفاوتی نیاز داشت مثلا در استانهای شمالی ما با کمبود مواد غذایی برای تغذیه کودک مواجه نبودیم و راهکار اصلی مقابله با مشکل، آموزش بود در حالی که در اقلیمهای جنوبی و شرقی اصولا دسترسی به غذا ،به دلیل فقر میسر نبود و برای حل مشکل در این اقلیمها راهکار اختصاص سبدهای غذایی به خانواده های نیازمند برای حل مشکل در نظر گرفته شده بود.

روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی،مهمترین معضل تغذیه ای دانش آموزان

سلامت نیوز-*زیبا کاوه ای: مانند بسیاری از مشکلات دیگر مشکلات قبلی تغذیه دانش آموزان که سالهای زیادی است وجود دارد حل نشده و مشکلات جدیدی به آنها اضافه شده اند.

به گزارش سلامت نیوز گروهی که تقریبا سرنوشت حال و اینده کشور را می سازند و در برنامه ریزی های کلان کشور مغفول می مانند.

زمانی که از دانش آموزان یاد می شود بسنده کردن به یک نگاه تک بعدی ما را به مسیری اشتباه می کشاند.

در واقع دانش آموزان طیف متنوعی از گروه های سنی ، جنسی،و حتی قومی هستند که هر کدام بر پایه وضعیت خود، نیازها و به تبع آن مشکلات خاص خود را دارند.

یادم هست که در بررسی های کشوری علل سوءتغذیه کودکان که گذشته از میزان شیوع به علل بروز هم پرداخته می شد در اقلیمهای مختلف کشور به دلایل متفاوتی برای بروز سوءتغذیه رسیده بودند .

دلایلی که طبیعتا برای برطرف شدن، راه حلهای متفاوتی نیاز داشت مثلا در استانهای شمالی ما با کمبود مواد غذایی برای تغذیه کودک مواجه نبودیم و راهکار اصلی  مقابله با مشکل، آموزش بود در حالی که در اقلیمهای جنوبی و شرقی اصولا دسترسی به غذا ،به دلیل فقر میسر نبود و برای حل مشکل در این اقلیمها راهکار اختصاص سبدهای غذایی به خانواده های نیازمند برای حل مشکل در نظر گرفته شده بود.

در مورد تغذیه دانش آموزان نیز می بایست این اختصاصات در نظر گرفته شود.

در تغذیه دانش آموزی حداقل با سه دسته بندی سنی کودکان دبستانی نوجوانان و جوانان مواجهیم که نیازها و مشکلات تغذیه ای آنها در بررسی های کشوری با هم زمین تا آسمان فرق می کند.

میزان نیاز هر کدام از گروه های سنی به انرژی با هم متفاوت است. با توجه به فرآیندهای رشد در سن بلوغ نیاز به پروتیین و ریز مغذیها در به کلی تغییر می کند و افزایش نیاز به برخی مواد مغذی خاص در سنین جوانی وجه تازه ای است که برای تامین تمام نیازهای تغذیه ای باید به آنها توجه کرد.

درست بر همین اساس اگر بررسی های کشوری در مورد کمبودهای تغذیه ای را در سنین مختلف و جنسهای مختلف نگاه کنید می بینید که تجویز یک نسخه واحد برای رفع این نیازها راه حل دقیقی به شمار نمی آید.

البته مشکلات خاص تغذیه ای هم وجود دارد که تمام گروه های سنی و جنسی دانش آموزی را شامل می شود .و موارد خاص هم موضوع دیگری است که باید جداگانه مورد توجه قرار گیرد مواردی مانند توجه به تغذیه مناسب دانش‌آموزان مدارس استثناییکه تعداد آنها در سال گذشته ۵۹ هزار و ۵۲۹ نفر بوده است.

مهمترین معضل تغذیه ای دانش آموزان در سالهای اخیر؛ البته روند رو به رشد شیوع اضافه و وزن و چاقی است.

معضلی که علاوه بر اضافه شدن به کمبودهای تغذیه ای خود در دامن زدن به ابعاد این کمبودها نقش تشدید کننده ای را یافته است.

مشکلی که تصویر نسلی مبتلا به انواع بیماری های مزمن را برای آینده سلامت و بیماری کشور به ذهن متبادر می کند.

ریشه یابی علل و عواملی که باعث بروز مشکلات تغذیه ای شده اند هم در گروه های سنی و جنسی مختلف دانش آموزان متفاوتند .عادات غلط غذایی ، ذائقه ساخته شده نادرست از کودکی در خانواده ها، رفتارهای غذایی نادرست یاد گرفته شده از همسالان، رشد باورها و نگاههای نادرست به مقوله های زیبایی شناختی در دانش آموزان، گسترش فقر و تغییر الگوهای غذایی خانواده به تبع آن و ... از دلایلی هستند که نادیده ماندن آنها در تصمیم سازی برای تصحیح تغذیه دانش آموزان موجب خطا در ترسیم نقشه راه خواهد بود.

کوتاه سخن اینکه  اینکه شاید هنوز فقط بتوان به خانواده ها در باره ی تغذیه صحیح دانش آموز خانواده با در نظر گرفتن سن، جنس، موقعیت مالی و نیازهای مرتبط با این موارد آموزش داد و در عین حال امیدوار بود ارگانها متولی تغذیه و سلامت دانش آموزان که در وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان مسئولیت دارند با نگاهی دقیق تر به سیاستگذاری در این مورد بپردازند تا حداقل در مسیر مقابله با این مشکلات قرار گرفته باشیم.

*کارشناس تغذیه و مدیر داخلی انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha