یک متخصص مغز و اعصاب گفت: گرچه وراثت عاملی تعیین‌کننده است اما آمار مبتلایان به آلزایمر در میان افرادی که کلسترول بالایی دارند، بیشتر است.

کلسترول، احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز:یک متخصص مغز و اعصاب گفت: گرچه وراثت عاملی تعیین‌کننده است اما آمار مبتلایان به آلزایمر در میان افرادی که کلسترول بالایی دارند، بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،رضا وحید دستجردی با اشاره به ارتباط میان کلسترول خون و آلزایمر اظهار کرد: نقش مولکول‌های آمیلویید بتا در شیوع آلزایمر کاملا اثبات شده است و مطالعات نشان می‌دهد کلسترول در رسوب این مولکول نقش دارد.

وی ادامه داد: کلسترول یکی از اجزای اصلی غشا سلولی نورون‌ها است و که تجمع مولکول‌های آمیلویید بتا را تحریک کرده و در نهایت با ایجاد پلاک‌های آمیلوییدی، چرخه‌ای مخرب را آغاز می‌کند که به مرگ نورون‌ها منجر می‌شود و آلزایمر را شکل می‌دهد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: گرچه وراثت عامل مهم و تاثیرگذاری در شیوع آلزایمر است که منجر می‌شود 2 درصد از جمعیت سالمند کشور دچار این بیماری شوند اما آمار مبتلایان به آلزایمر در میان کسانی که کلسترول بالایی دارند بیشتر است.

وحید دستجردی با اشاره به اینکه استانداردهای پزشکی همواره یک محدوده را نشان می‌دهند ادامه داد: سطح قابل قبول کلسترول در خون حداکثر 200 میلی‌گرم در دسی لیتر است و بالا رفتن این رقم تا 300 نیز برای افزایش احتمال ابتلا کافی است اما هرچه سطح کلسترول کمتر باشد، برای سلامت عمومی و بیماری‌های قلب و عروق نیز بهتر خواهد بود.

وی افزود: البته مولکول‌های آمیلویید بتا به اندازه ناچیز در مغز وجود دارند و به خاطر تعداد بسیار محدود معمولا یکدیگر را برای تشکیل رسوب پیدا نمی‌کنند. امروز یکی از سوالات اساسی پزشکان در رابطه با علل بروز آلزایمر، محرک‌های رسوب این مولکول است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: برخی مطالعات که هنوز بر روی انسان به تایید نرسیده است، از ارتباط میان آلزایمر با برخی بیماری‌های ویروسی همچون تبخال در ارتباط است و ممکن است ساخت پلاک‌های آمیلوییدی پاسخی برای محافظت از بدن باشد.

وحید دستجردی ادامه داد: در واقع این امکان وجود دارد که پلاک‌های آمیلوییدی تشکیل می‌شوند تا مغز را از آلوده شدن به ویروس هرپس که ماعل تبخال است محافظت کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha