سلامت نیوز : رئیس بخش آی سی یو بیمارستان لقمان حكیم گفت: مسمومیت با مواد شوینده در روزهای پایانی سال بیشتر در زنان اتفاق می‌افتد كه این مسئله بیشتر به دلیل تركیب جند نوع ماده شوینده است.

شاهین شادنیا در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: در روزهای پایانی سال به دلیل تمیز كردن منازل، استفاده از مواد شوینده خصوصاً سفیدكننده‌ها نسبت به روزهای دیگر افزایش پیدا می‌كند و مسمومیت با مواد شوینده یكی از شایع‌ترین مسومیت‌ها در این روزها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینكه مسمومیت با مواد شوینده در روزهای آخر سال بیشتر در زنان اتفاق می‌افتد،‌ افزود: اصولاً مواد شوینده دارای تركیبات قلیایی و شیمیایی ضعیفی است كه با سوزانندگی خفیفی كه ایجاد می‌كند، مشكل خاصی را به وجود نمی‌آورد اما زمانی كه چند ماده شوینده خصوصاً سفیدكننده با جوهر نمك مخلوط شود، خطرساز خواهد بود.

رئیس بخش آی سی یو بیمارستان لقمان ادامه داد: سفید‌كننده و جوهرنمك خاصیت سوزانندگی دارد و تماس آن با پوست و مخاط منجر به سوختگی می‌شود و اگر از گاز آن استنشاق شود، مجرای گلو و مخاط دهان را نیز دچار سوختگی می‌كند همچنین در صورتی كه این مواد با چشم برخورد كند موجب آسیب به قرنیه چشم خواهد شد.

شادنیا اضافه كرد: دیده می‌شود كه بعضی از خانم‌ها برای تمیزتر شدن سطوح خصوصاً سرویس‌های بهداشتی علاوه بر اینكه مواد سفیدكننده را با دیگر مواد شوینده مخلوط می‌كنند، سركه را نیز به آن اضافه می‌كنند.

استاد دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی بیان كرد: مخلوط كردن سركه با مواد سفید‌كننده و دیگر مواد شوینده موجب می‌شود تا فعل و انفعالات شیمیایی رخ دهد و بر همین اساس گاز كلر با شدت زیاد به وحود می‌آید؛ از آنجایی كه معمولاً سرویس‌های بهداشتی در فضاهای بسته قرار دارد و از سوی دیگر به دلیل عدم وجود تهویه مناسب، فردی كه به تمیز كردن آن اقدام می‌كند به خاطر استنشاق گازهای تولیدشده دچار مسمومیت خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: این اقدام، سوختگی و التهاب مجرای تنفسی را برای فرد به وجود می‌آورد؛ تنگی نفس شدید، سرفه خشك و پی در پی، ریزش اشك‌، آب‌ریزش بینی و حملات تنفسی از جمله مشكلات استنشاق گاز حاصل از مخلوط كردن این مواد به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha