شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 254071

در این مقاله سعی داریم سوالات متداول اما کمتر پرسیده شده در مورد فرم بدن طبیعی و دیگر موارد را با کمک متخصصان پاسخ دهیم.

آیا من بدن طبیعی دارم؟

سلامت نیوز: در این مقاله سعی داریم سوالات متداول اما کمتر پرسیده شده در مورد فرم بدن طبیعی و دیگر موارد را با کمک متخصصان پاسخ دهیم.

 
یکی از پستان هایم از دیگری بزرگتر است آیا این چیز عجیبی است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، به هیچ وجه، بسیاری از خانم ها در شکل و سایز این عضو کمی تفاوت را شاهد هستند ( برای مثال نوک پستان ها هر کدام در جهتی متفاوت قرار دارند ). تفاوت اندازه پستان ها با یکدیگر امری است طبیعی و حتی بعضی خانم ها تفاوت محسوسی را شاهد هستند. تا زمانی که این تفاوت سایز چیز جدیدی نباشد همه چیز مرتب است. اما اگر به صورت ناگهانی یکی از پستان ها بزرگتر شد و یا حس کردید سفت تر، پرتر، و یا نا صاف است باید توسط پزشک معاینه شوید. تغییر یک طرفه می تواند نشانه ی کیست و یا حتی تومور است.

 
آیا بالا بودن سایز پستان روی خطر ابتلا به سرطان پستان تاثیر می گذارد؟

بزرگ بودن تاثیری روی بالا رفتن خطر سرطان پستان نمی گذارد، اما بالا بودن وزن خطر را بالا می برد، پس اگر بزرگ بودن پستان از اضافه وزنی است که دارید می تواند خطرناک باشد. بزرگی پستان همچنین حس کردن توده و تومور را نیز مشکل می کند.
پستان بزرگ بافت بیشتری دارد و این یعنی تشخیص بررسی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل چنین خانم هایی باید به صورت سالانه برای تست به پزشک مراجعه کنند. خانم های بالای 40 سال به ماموگرافی سالانه نیز نیاز دارند.

 
من خیلی راحت کبود می شوم آیا این جای نگرانی دارد؟

این چیزیست که باید با پزشک خود در موردش صحبت کنید. کبودی بیشتر زمانی بروز می کند که سنتان بالا می رود. پوستتان نازک تر می شود و رگ های خونی شکننده تر می شوند. این یعنی در چنین شرایطی باید بیشتر مراقب برخورد با لبه های تیز باشید.
همچنین اگر از داروهایی استفاده کنید که مانع توانایی لخته شدن خون شوند ممکن است راحت تر از گذشته کبود شوید، مانند رقیق کننده های خون بدون نیاز به نسخه از جمله، ایبوپروفن، آسپرین و یا انواع با نسخه مانند وارفارین. مکمل های مغذی مانند روغن ماهی و ویتامین E و غذاهایی مانند سیر و زنجبیل نیز نشان داده اند خاصیت رقیق کنندگی خون دارند. اگر فکر می کنید کبودیتان به خاطر عوارض جانبی رقیق کننده های خون است با پزشک خود صحبت کنید.
اگر به همراه کبودی شاهد خونریزی بینی نیز بودید، و یا اگر کبودی بزرگ و دردناک بود یا درست پس از مصرف داروی خاصی خود را نشان داد حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا مشخص شود این یک بیماری جدی است یا واکنش به دارو.

 
وزن کیف دستی ام خیلی بالا است، آیا به کمرم آسیب می رساند؟

بله می تواند آسیب برساند: حمل بار سنگین روی یک شانه می تواند محرک شانه و کمر درد باشد. همچنین می تواند برای شکل بدن نیز مشکل ساز شود، چون تنها فشار را روی یک شانه وارد می کنید و بدن از فرم طبیعی اش خارج می شود.
این تغییر در طی چند سال بیشتر خود را نشان می دهد. توصیه می شود وزن کیف دستی خود را به 1 کیلو و 350 گرم محدود کنید. و برای بارهای سنگین تر از کوله پشتی استفاده کنید. شاید این کار زیاد با مد و استایل سازگار نباشد اما باید بین مد و کمر درد یکی را انتخاب کنید.

 
چرا بدنم به صورت ناگهانی بد بو می شود؟

نگاهی سریع به مبانی اولیه بوی بدن: باکتری های روی پوستمان با خوردن چربی های موجود در عرقمان زنده می مانند، هنگام هضم بویی از خود متساعد می کنند که ما می شناسیم و از آن نفرت داریم. خب حالا چرا انقدر بد بو می شود؟ اگر پیش یائسه یا یائسه هستید، نوسان هورمونی می تواند کاری کند غدد تعرق بیش از حد طبیعی کار کنند. استرس نیز می تواند عرق کردن را تقویت کند.
در هر دو مورد عرق کردنتان به مرور کم می شود – بوی بد نیز همینطور – در این مدت می توانید از یک ضد عرق با عبارت ( clinical protection ) روی بسته آن استفاده کنید، این نوع ضد عرق مواد تشکیل دهنده ی اکتیو دارد که کمک می کند با باکتری های عرق مبارزه کنید.

 
مشکلی ندارد گوش پاک کن را درون گوش ببریم؟

همه می دانیم این کار چه حس خوبی دارد! اما گوش پاک کن هایی که سر پنبه ای دارند برای تمیز کردن گوش بیرونی هستند نه داخل گوش. وارد کردن گوش پاک کن به داخل گوش می تواند موادی که داخل گوش هستند را به قعر کانال گوش ببرد، و به پرده ی آن اسیب برساند. همچنین مقداری موم سالم نیز هست و از کانال گوش حساس محافظت می کند. اگر حس می کنید گوشتان واقعا گرفته، به پزشک مراجعه کنید، تا برایتان قطره گوش برای استفاده در خانه تجویز کند و یا خود چیزی را که باعث مسدود شدن کانال گوش شده با رعایت ایمنی حذف کند.
برای متوقف کردن درد و پرهیز از مشکلات بعدی، باید فشار را کاهش دهید. یک برنامه غذایی با فیبر بالا بعلاوه روزانه شش تا هشت لیوان آب را امتحان کنید. این ترکیب مدفوع تان را نرم می کند، و خالی شدن روده را سهل می کند. بهترین منابع فیبر طبیعی عبارتند از غلات کامل، سبزیجات و میوه ها.

 
آلرژی دیوانه ام کرده، آیا می توانم برای داشتن بدن طبیعی از واکسن کمک بگیرم؟

اگر داروهای ضد حساسیت نمی توانند به اندازه کافی کمکتان کنند، و یا اگر نمی توانید عوارض جانبی این داروها را تحمل کنید، شاید ارزشش را داشته باشد که واکسن را امتحان کنید – اما این را بدانید واکسن مدت زمان دارد و برای همه نیز موثر نیست. هر واکسن مقداری آلرژی را زیر پوست ذخیره می کند – نه آنقدر که باعث واکنش شود، تنها به اندازه ای که سیستم ایمنی بدن بتواند به آن عادت کند.
بعد از آن افراد به مدت بیش از پنج سال برای نگهداری از تاثیر واکسن یک یا دو تزریق را هر ماه انجام می دهند. حدود سه چهارم از بیماران شاهد بازگشت آلرژی خود هستند اما کاهش تاثیر علائم را نیز شاهد خواهند بود برای بعضی نیز علائم به کلی از بین می روند. واکسن برای بعضی از افراد بهتر از دیگران کار می کند، می توانید با یک متخصص آلرژی صحبت کنید تا بفهمید چه مقدار شانس برای از بین بردن آلرژی با این راه دارید.

 
من شنیده ام که داروها را حتما مجبور نیستم در قفسه روشویی قرار دهم، چه چیز دیگری درباره نگهداری آنها باید بدانم؟

درست است، داروها اگر در معرض حرارت شدید یا رطوبت قرار بگیرند ممکن است خاصیت خود را از دست بدهند، به همین دلیل بهتر است آنها را در یک محل خشک و خنک مانند کمد نگهداری کنید تا قفسه روشویی. دیگر ملاحظات: اگر دارویی را از طریق پست دریافت می کنید چک کنید که آیا به گرما یا سرما حساس است یا خیر ( روی بسته اش باید نوشته شده باشد ) چون ممکن است در مسیر زیر نور آفتاب یا جایی خیلی سرد قرار گرفته باشد.
اگر دارویی که برایتان تجویز شده خیلی حساس است، داروخانه باید آن را به خوبی بسته بندی کند ( حتی در برخی یخ خشک قرار می دهند ). اگر سفر جاده ای انجام می دهید، داروها را در صندوق عقب نگذارید.

 
زمستان سال گذشته به شدت سرما خوردم طوری که تبدیل به ورم لوزه شد، می شود به همین دلیل لوزه ها را برداشت؟

برداشتن لوزه ها، این دو قطعه ی گوشتی که بافت نرمی هم دارند قبلا چیزی شایع بود، اما دیگر نه. این روزها پزشکان تنها زمانی که لوزه ها مکرر دچار تورم شوند ( سالی هفت مرتبه یا بیشتر ) اقدام به برداشتنشان می کنند.
اگر عفونت شدید باکتریایی در این ناحیه داشته باشید که با آنتی بیوتیک بهبود پیدا نکند و یا اگر لوزه ها تنفس یا بلعیدن را برایتان دشوار کرده اند پزشک مجبور می شود لوزه را حذف کند. دیگر ورم لوزه ها و عفونت های لوزه که منجر به گلو درد و دشواری بلعیدن می شوند به علت ویروس اتفاق می افتند و به خودی خود خوب می شوند، و نیازی نیست که زیر تیغ بروید.

 
عادت ماهیانه ام ناگهان نا منظم شده، موضوع چیست؟

تغییر عادت ماهیانه هر چند وقت یکبار باعث نگرانی نیست، اگر باردار نباشید، دیگر شاخص هایی که می توانند نوسان هورمونی ایجاد کنند عبارتند از، استرس، کاهش یا افزایش وزن زیاد، مسافرت، افزایش زیاد مقدار ورزشی که می کنید و بیماری.
بی نظمی در عادت ماهیانه همچنین از نشانه های شایع پیش یائسگی ( یک مرحله قبل از یائسگی ) است که می تواند از اواخر 30 سالگی و اوایل 50 سالگی شروع شود و حدود چند ماه یا حتی 10 سال به طول می انجامد. ( زمانی که 12 ماه عادت ماهیانه را از دست می دهید به طور رسمی یائسه شده اید ) درمانی که توصیه می شود شامل استفاده از قرص های ضد بارداری، هورمون درمانی، و یا اتخاذ برنامه غذایی سالم و روتین ورزشی است.

 
اواسط شب دچار گرفتگی شدید عضله پا می شوم، چطور پیشگیری کنم؟

کابوس گرفتگی عضله پا چیزی شایع است، و با بالا رفتن سنمان بیشتر هم می شود، خانم های باردار هم با این نوع گرفتگی عضله آشنا هستند. با اینکه اشاره کردن به علت درد کمی دشوار است، اما مجرمان افزایش احتمال گرفتگی عضله کم آب شدن بدن و نشستن برای طولانی مدت هستند. این گرفتگی ها می تواند نتیجه مصرف داروهای خاص مانند استاتین ها، استروئید ها و حتی قرص های ضد بارداری نیز باشد. و یا می تواند نشان دهنده ی این باشد که سطح منیزیم، کلسیم یا پتاسیم خونتان پایین است. برای پیشگیری، قبل از خواب پای خود را بکشید، مخصوصا اگر فکر می کنید خستگی عضله دلیل مشکل است، مطمئن شوید 7 تا 8 ساعت می خوابید، و به اندازه کافی آب می نوشید – رنگ زرد روشن ادرار نشان دهنده ی این است که آب بدن به خوبی تامین شده.

برنامه ی غذایی متعادلی را رعایت کنید که حاوی مقدار مناسبی کلسیم ( محصولات لبنی بهترین راه افزایش کلسیم هستند )، منیزیم ( از غذاهایی مانند بادام، نان سبوس دار و اسفناج ) و پتاسیم ( در گوشت قرمز و ماهی پیدا می شود، موز و بروکلی نیز پتاسیم خوبی دارند ). استفاده از مکمل 300 میلی گرمی منیزیم نیز می تواند کمک کند. در موارد نادر، گرفتگی ها مربوط به مشکلات گردش خون یا مشکل تیروئیدی می شود. پس اگر هیچ کدام از این راه ها کمکتان نکرد و درد همچنان ادامه داشت، باید توسط پزشک معاینه شوید.

 
آیا معده درد درست بعد از خوردن یک وعده ی بزرگ طبیعی است؟

بستگی دارد که وعده چقدر بزرگ بوده. گازی که در طول فرآیند گوارش تولید شده، باعث می شود معده و روده بسط پیدا کنند. بیشتر مواقع متوجه این انبساط نمی شوید، اما اگر وعده ی خیلی بزرگی داشته اید یا غذایی نفاخ میل کرده اید ( مانند بروکلی یا لوبیا ) ممکن است دچار نفخ دردناکی شوید. دیگر دلیل محتمل: رفلاکس اسید، مخصوصا اگر وعده حاوی سس گوجه فرنگی، کافئین، یا مرکبات باشد.
رفلاکس معمولا با سوزش سر دل همراه است اما می تواند باعث درد در ناحیه شکم و نفخ نیز شود. اگر گهگاه اتفاق بیفتد چیزی نیست که نگرانش شوید، اما اگر بیش از سه بار در هفته اتفاق بیفتد، با پزشک خود صحبت کنید تا برای کنترلش دارو تجویز کند، چون اسید معده در طول زمان باعث التهاب مری می شود. اگر درد بعد از وعده ثابت و شدید است، بالای شکم است و همراه با تب و حالت تهوع است، باید به پزشک مراجعه کنید.
ممکن است مشکل سنگ کیسه صفرا باشد، پزشک ممکن است بعد از معاینه بخواهد که صبر کنید چون این سنگ ها معمولا خودشان از بین می روند. اما ممکن هم هست که برای حل مشکل به جراحی نیاز پیدا کنید.

 
جایی خواندم که خانم های جوان زیادی مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شده اند، آیا باید نگران باشم؟

با اینکه دلیل کاملا مشخص نیست، تحقیقات اخیر نشان داده اند سرطان پستان پیشرفته در خانم های 25 تا 39 ساله مقداری افزایش پیدا کرده است. اما زیاد نگران نشوید: این مقدار خیلی کم است. تعداد موارد سرطان پیشرفته پستان در خانم های جوان از 250 در سال 1976 به 800 در 2009 رسیده است پس این مقدار همچنان کم است.
به همین دلیل اگر کمتر در خطرید ( سابقه ی خانوادگی یا دیگر شاخصه های خطر را ندارید ) و نشانه های مشکل ساز را تجربه نکرده اید، دلیلی ندارد قبل از 40 سالگی مرتب ماموگرافی بروید. با این حال نباید اینطور قلمداد کنید که چون جوان هستید پس اصلا دچار این سرطان نمی شوید. اگر هر نوع تغییری احساس کردید – توده، درد، التهاب – سریعا باید توسط پزشک چک شوید.

 
آیا راهی وجود دارد که بتوان فرق بین یک سردرد بد و یک سردرد مرگ آور را گفت؟

بیشتر سردرد ها خطرناک نیستند – مثلا سردرد میگرنی خیلی زجر آور است اما از آن جان سالم به در می برید. در موارد بسیار نادر، سردرد های شدید نشانه ی چیزی نگران کننده و حتی مرگ آور هستند، مانند آنوریسم پاره شده یا سکته هموراژیک، که در این موارد رگی در مغز مسدود یا پاره می شود. بیماران معمولا این سردرد ها را بدترین سردرد عمرشان توصیف می کنند.
این سردرد ها معمولا ناگهانی و شدید آغاز می شوند، و می توانند همراه با تغییرات عصبی مانند گیجی و تاری دید باشند. مننژیت، عفونت غشاء احاطه کننده مغز و نخاع، نیز می تواند باعث سردرد شدید شود و معمولا با گرفتگی گردن همراه است. اگر فکر می کنید که دردتان چیزی جدی است، باید به سرعت تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

 
برای از بین بردن عفونت دستگاه ادراری آنتی بیوتیک مصرف می کنم، اما هنوز علائم دارم، چه اتفاقی افتاده؟

امکانش هست که آنتی بیوتیک – حتی اگر دوره کاملش را استفاده کرده باشید – نتوانسته باشد باکتری هایی که عامل مشکل بوده اند را کامل از بین ببرد. پزشک می تواند ادرارتان را آزمایش کند تا مشخص شود که آیا چیزی باقی مانده یا خیر. اگر تست عفونت دستگاه ادراری تان باز هم مثبت بود، پزشک آنتی بیوتیک دیگری برایتان تجویز می کند.
اما اگر تست باکتری تان منفی باشد، سوزش ممکن است به دلیل چیزی باشد که با آن در تماس بوده اید، مانند ژل اسپرم کش یا کف حمام. در نهایت می توانید سیستیت بینابینی داشته باشید، که التهاب مزمن با علت ناشناخته از مثانه است و گاهی با عفونت دستگاه ادراری اشتباه گرفته می شود. خوشبختانه داروهایی هستند که می توانند این مشکل را التیام ببخشند. با پزشک خود یا متخصص بیماری های دستگاه ادراری ( اورولوژیست ) مشورت کنید تا کمکتان کنند.

 
چرا در دوره ی عادت ماهیانه ام همیشه گرسنه هستم؟

شدت گرفتن احساس گرسنگی احتمالا به دلیل نوسانات هورمونی می باشد. درست قبل از اینکه عادت ماهیانه تان شروع شود، سطح استروژن و پروژسترون پایین می آید، درست مانند انتقال دهنده های عصبی سروتونین. این تغییر باعث می شود بیشتر ما دچار احساس گرسنگی به غذا پیدا کنیم، به خصوص مواردی که سرشار از کربوهیدرات هستند، چون مصرف کربوهیدرات باعث بالا رفتن سطح سروتونین در مغز می شود.
حتی شاید شنیده باشید که در طول عادت ماهیانه کالری بیشتری می سوزانید، در برخی خانم ها چرخه سوخت و ساز بیشتر از قبل کار می کند اما هنوز مشخص نیست که این اتفاق چطور روی وزن و اشتها تاثیر می گذارد. اگر شما نیز گرسنه می شوید سعی کنید وعده های کوچک و سرشار از فیبر را نزدیک به هم استفاده کنید تا بتوانید برای مدت بیشتری احساس سیری کنید و کنترل گرسنگی را به دست بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha