سلامت نیوز : نتایج یك پژوهش كه در مورد نمونه‌هایی از زنان 8 استان صورت گرفته است نشان می‌دهد نگرش منفی نسبت به اهدای خون سبب دوری آنان از این اقدام شده است.

به گزارش فارس، پژوهش در میان 12 هزار نفر از جمعیتت زنان استان‌های كشور صورت گرفته است كه بیش از 53 درصد آنان تحصیلات دبیرستانی و دانشگاهی داشته و 72 درصد آنان متأهل بوده‌اند.

این پژوهش نشان می‌دهد بیش از 40 درصد این افراد به علت احساس ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی و خونی و 38 درصد آنان به علت اطلاع رسانی ضعیف در زمینه اهدای خون تمایلی به اهدای خون نداشته‌اند و در مجموع نگرش بیش از 75 درصد آنان نسبت به اهدای خون منفی است و فقط 25 درصد آنان نگرش مثبتی در این زمینه داشته‌اند.

25 درصد این افراد تصور می‌كنند اهدای خون برای زنان خطرناك است و 46 درصد فكر می‌كنند اهدای خون توسط زنان و دختران در باروری آنان اثر منفی دارد. 24 درصد افراد نیز تصور می‌كنند اهدای خون توسط زنان و دختران میزان ابتلا به بیماری را در آنان افزایش می‌دهد.

یافته‌های این پژوهش نشانگر این واقعیت است كه نگرش منفی زنان نسبت به اهدای خون سبب شده است تا میزان اهدای خون در میان بانوان كمتر از 10درصد باشد.

بنابر یافته‌های این پژوهش چنانكه بتوان نگرش زنان را در مورد اهدای خون تغییر داد و به جای افكار و تصورات نادرست اطلاعات درستی به جامعه بانوان كشور داد اهدای خون در میان آنان نیز با افزایش روبه‌رو خواهد بود.
این طرح تحقیقاتی توسط مرسده خدیر در سازمان انتقال خون صورت گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha