تعداد بازنشستگان بالاست.» این پاسخ ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به سوالی درباره وضعیت بازنشستگان در آموزش و پرورش و شرایط ادامه کار آن‌ها بود.

از سونامی معلمان بازنشسته تا آمادگی وزیر برای استیضاح!

سلامت نیوز: تعداد بازنشستگان بالاست.» این پاسخ ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به سوالی درباره وضعیت بازنشستگان در آموزش و پرورش و شرایط ادامه کار آن‌ها بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانو ، شرایطی که اکنون با قانون منع فعالیت بازنشستگان آموزش و پرورش را در تامین نیروی انسانی لازم دشوار‌تر نیز کرده اگرچه بررسی اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان که چند روز گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، نشان می‌دهد که این قانون به هیچ وجه شامل معلمان نمی شود و فقط مدیران ارشد و معاونان وزارت آموزش و پرورش در صورتی که مشمول این قانون شوند، باید از سمت خود کناره گیری کنند.با این حال دیروز محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش گفت که درباره مشکل فعالیت بازنشستگان در وزارتخانه و مدارس دو برنامه داریم؛ نخست آنکه آن دسته از همکاران که در رشته هایی هستند که به آن‌ها نیاز داریم بازنشستگی شان به تاخیر بیفتد. همچنین امسال نزدیک به ۱۶ روش را به‌کار گرفتیم و همه کلاس ها با معلم آغاز می‌شود. وی تصریح کرد: این ۱۶ راهکار همه به صورت کمی اجرا می‌شود و از دو ،سه ماه آینده اعلام می‌کنیم هر روش چه تعداد نیرو را جبران می‌کند تا برای سال آینده هدفمندتر به‌کار گرفته شود.وی افزود: در حال مذاکره برای برگزاری آزمون استخدامی جدید هستیم. با سازمان اداری مکاتبات را شروع کرده ایم و ممکن است فراخوان برای دی اعلام شود.

دانش‌آموزان پشت درس مدرسه!

اما بیش از 13 میلیون دانش آموز امروز در حالی بر سر کلاس های درس حاضر می شوند که به گواه اظهارات دیروز وزیر آموزش و پرورش، بیش از یک درصد این میزان دانش‌آموز نیز به دلایل مختلف امکان حضور در مدرسه را پیدا نکرده اند. اتفاقی تلخ که روزنامه« قانون» در شماره روز گذشته خود نیز به طور کامل به بررسی دلایل آن پرداخت تا امسال نیز خبر تلخ دانش آموزان بازمانده از تحصیل خبری مهم در آغاز سال تحصیلی جدید باشد.

بطحایی، وزیر آموزش و پرورش که عصر دیروز در نشستی خبری بخشی از تصویر نظام آموزشی ایران در سال تحصیلی پیش رو را ترسیم کرد، با بیان اینکه هنوز یک درصد دانش آموزان ثبت نام خود در مدارس را قطعی نکرده‌اند، گفت: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته ۱۴۲هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی داشتیم که همچنان برآورد ما این است که نتوانستیم این تعداد را به مدرسه برگردانیم، البته ۳۱ هزار و ۹۱۰ دانش آموز را به مدرسه برگرداندیم که اتفاق مهمی است. در سال تحصیلی قبل ۵۰۶۹ دانش آموز اتباع را فارغ از داشتن مدارک هویتی با هماهنگی وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها در دوره ابتدایی ثبت نام کردیم.بطحایی همچنین درباره تحصیل اتباع عنوان کرد: طبق فرمان رهبری مکلفیم هر شخصی در سن مدرسه است وارد مدارس شود. اتباع افغانستانی باید این حق‌شان به شکل اولی مورد توجه قرارگیرد.

با هماهنگی‌های صورت گرفته در برخی مناطق و فضاهای آموزشی موانعی وجود داشت که رفع شد و امروز بیش از ۴۵۰ هزار دانش آموز اتباع تحت پوشش قرار گرفتند. ما کماکان بنا به تاکیدات رهبری و عنایات رییس جمهور به دنبال آن هستیم تفاوتی بین دانش آموز تبعه خارجی با ایرانی وجود نداشته باشد. منعی برای ورود دانش آموزان اتباع به مدارس تیزهوشان و مدارس خاص نداشتیم.

بازسازی ۵۹ مدرسه زلزله‌زده کرمانشاه

موضوع دانش آموزان کرمانشاهی و وضعیت تحصیلی آن‌ها در سال جدید نیز از دیگر موضوعاتی بود که وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره کرد. بطحایی با بیان اینکه در زلزله سال گذشته کرمانشاه، ۷۸مدرسه تخریب شد و امکان استفاده دانش آموزان برای آن وجود نداشت، اظهارداشت: از این تعداد ۵۹ مدرسه بازسازی و آماده بهره برداری شد که فردا توسط رییس جمهور از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح می‌شود. ما بازسازی مدارس در معرض خطر را نیز با همت خیرین شروع کردیم و اکنون نوسازی ۲۰۰ پروژه را در دست داریم که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.بطحایی با اشاره به تجهیز هنرستان‌ها با اعتبار ۴۹ میلیارد تومانی گفت: امسال هنرستان‌ها پایه دوازدهم دارند و تجهیز هنرستان ها برای‌مان بسیار مهم بود و با مساعدت‌ها این اعتبار ابلاغ شد و تا چند روز آینده ۵۰ میلیارد تومان دیگر اختصاص می یابد. این رقم در سال‌های اخیر قابل توجه است.

پیگیری وضع معلمان زندانی

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت معلمان زندانی نیز گفت: نمی‌توانم نسبت به همه آن‌ها که گرفتار شدند و در مسیر دادرسی اند به عنوان عضوی از خانواده بی‌تفاوت باشم، هرچند دامنه اختیاراتم تعریف شده است و قوه قضاییه به عنوان قوه مستقل بر اساس مصالح خودش تصمیم می‌گیرد اما توضیحاتم می‌تواند در حل مسائل کمک کند. بنده نمی‌توانم چشمم را روی مشکلاتی که یکی از اعضای این خانواده بزرگ دارد، ببندم. مشکلات اقتصادی این روزهای جامعه و تشدید شرایط سخت جامعه فرهنگیان برای گذران زندگی نیز از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر آموزش و پرورش بود. وی در همین باره به مساعدت شورای حقوق و دستمزد برای یک مصوبه اشاره کرد و افزود: بر این اساس معلمان شاغلی که اضافه تدریس می‌گیرند به شرط اینکه حداقل 6 ساعت باشد، در فوق العاده شغل و حق شاغل آن‌ها وارد می‌شود و با ابلاغ این مصوبه، این تعداد ساعات برای حق التدریسان غیرموظف تا ۲۵ درصد به عنوان حق شاغل در حکم‌شان وارد می‌شود. اقدام بسیار خوبی نیز با همکاری سازمان پژوهش از مهر اتفاق می‌افتد و بخشی از ساعت تدریس رسمی در اختیار معلم و مدرسه قرار می‌گیرد و این برنامه تحت عنوان برنامه ویژه مدارس در دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول در تعدادی مدارس اجرا می‌شود. وی به بیان مشکل هفت ،هشت ماه اخیر مبنی بر بروز مشکلاتی برای بازنشستگی در صندوق بازنشستگی کشوری افراد دارای سابقه حق التدریس پرداخت و گفت: با مساعدت خوب صندوق این مشکل حل شده و سنوات‌شان به نرخ روز پرداخت می‌شود. این مشکل حدود ۷۰ هزار نفر را شامل می‌شد.

کتاب هایی که تاثیری ندارند!

بطحایی در ادامه با بیان اینکه بحث وجود نارسایی کتب درسی درست است، گفت: فرآیند تالیف کتب درسی به گونه‌ای است که این نارسایی‌ها را به حداقل می‌رساند. وقتی باید۱۲۰۰ عنوان کتاب چاپ شود گاهی ممکن است سوءبرداشتی در برخی محتواها صورت گیرد. نارسایی ها را نفی نمی‌کنم اما در حجم کار بالا، بسیار اندک است ولی باید اصلاح شود.وی همچنین درباره توزیع کتب درسی گفت: حدود ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی با ۱۲۰۰ عنوان کتاب درسی توزیع شده و به دست دانش آموزان رسیده است. تا سال ۱۴۰۰ کتاب نونگاشت نداریم و کتب نونگاشت که از فردا در پایه دوازدهم مورد استفاده قرار می‌گیرند تا سال ۱۴۰۰ تغییر نمی‌کنند.

از دانش آموزان می‌خواهم برای نگه داری مطلوب کتب خود تلاش کنند زیرا چاپ کتاب و تهیه کاغذ بسیار هزینه‌بر است.«ماهیت تکالیف شب هم باید تغییر کند. از فردا در سه پایه اول ابتدایی در مدارسی که شرایط لازم را دارند تکالیف درسی بچه‌ها باید در مدرسه انجام شود و آن‌ها در منزل تکالیف مهارت محور انجام می دهند.وزیرآموزش و پرورش با بیان این مطلب گفت: این تمرین ها به معنای رونویسی صرف نیست. از این طریق دکان برخی سودجویان بسته خواهد شد و بتدریج این مسیر را تصحیح می کنیم و دکان سوءاستفاده کسانی که دکان باز کرده اند و کتب حل المسائل و... را ترویج می‌دهند بسته خواهد شد. از آموزشگاه‌ها می‌خواهم مسیر خود را در خدمت تحقق اهداف واقعی آموزش و پرورش قرار دهند.

آماده برای استیضاح

وزیر آموزش و پرورش درباره استیضاحش نیز گفت: نمایندگان یک حق قانونی دارند که وقت و موعد مشخصی برای آن تعیین نشده است و نماینده هر زمانی تشخیص دهد باید وزیری را سوال و یا استیضاح کند. این یک فرآیند قانونی است که مجلس دنبال می‌کند و کسی مخالفتی در قانونی بودن آن ندارد. اگر استیضاحم منتفی شد و تعدادی منصرف شدند خیلی نباید آن را به اول مهر چسباند و ممکن است باز اتفاق بیفتد بلکه ما پاسخ هایی داشتیم درباره سوالات و به نمایندگان هم اعلام کردیم. ما عملکرد بهتری هم نسبت به سال های قبل در حوزه اعتبارات داشتیم و در جریان سوال یا استیضاح آماده‌ام هر زمان لازم شد بروم و پاسخ دهم که یا قانع کننده است یا نیست که فرد دیگری که به تشخیص نمایندگان شایستگی بالاتری برای ادامه کار را دارد جایگزین می‌شود. نباید برای نگرانی از استیضاح جهت فعالیت خود را معطوف به این کنیم که اگر سوال مطرح شد چه کنیم و چه جوابی بدهیم. ما افق دید و چشم اندازی داریم که در جهت آن حرکت می‌کنیم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شروع برخی برنامه‌های جدید در وزارتخانه که با فشارهایی همراه بود، گفت: از رسانه‌ها که نقاط قوت و ضعف این برنامه‌ها را به نمایش گذاشتند قدردانی می‌کنم. تاکید ما بر حذف آزمون ها در دوره ابتدایی بود و امید است در آینده نه چندان دور سراغ متوسطه اول برویم. ما فریاد زدیم که تا کی باید آزمون های مکرر و کتب کمکی متعدد اهداف فعالیت های پرورشی را تحت الشعاع قرار دهد؟ روش پذیرش مدارس سمپاد تغییر کرد. برخی رسانه ها گفتند که آموزش و پرورش در رسیدن به اهدافش عقب نشینی کرد. خیر ما عقب نشینی نکردیم و بحث ما از ابتدا حذف آزمون ها بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha