سلامت نیوز :وزارت بهداشت در حالی سال 89 را به پایان می‌برد كه با كسری بودجه بی‌سابقه مواجه است، مراكز جدید بهداشتی و درمانی كه طی سال‌های اخیر افتتاح شده‌ا‌ند به علت نبود اعتبار برای خرید تجهیزات و بكارگیری نیرو به بهره‌برداری نرسیده‌اند، پرداخت حقوق پرسنل اورژانس و یارانه دارو به شركت‌های دارویی هم معطل مانده است.

به گزارش فارس، كارشناسان و صاحبنظران حوزه سلامت می‌گویند: وزارت بهداشت كه متولی تأمین سلامت مردم و بخش‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است با بهره‌گیری از بیش از 250 هزار پرسنل، 110 هزار تخت بیمارستانی، 17 هزار خانه بهداشتی و حدود 6 هزار مركز بهداشتی و درمانی طی سالهای اخیر برای گسترش خدمات خود اقدام به راه‌اندازی بیش از 10 هزار تخت بیمارستانی جدید كرد اما بسیاری از این تخت‌های جدید كه در قالب توسعه بخش‌های بیمارستان‌های موجود یا ایجاد بیمارستان و مراكز درمانی جدید بوده است به علت نبود اعتبار برای خرید تجهیزات و جذب و استخدام نیرو آغاز به كار نكرده‌اند.

به گفته این كارشناسان، راه‌اندازی نشدن مراكز جدید بهداشتی و درمانی به یك مسئله چالش برانگیز برای وزارت بهداشت تبدیل شده و همزمان نمایندگان شهرها و مناطقی كه قرار بوده این مراكز در آن جا افتتاح شود به شدت راه‌اندازی این مراكز را از وزارت بهداشت پیگیری می‌كنند و تقاضاهای زیادی از وزارت بهداشت برای راه‌اندازی این مراكز وجود دارد.

یك مقام آگاه در این باره به خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: هر سال در پایان سال وزارت بهداشت با كسری بودجه میلیاردی مواجه بود و همیشه دخل و خرج وزارت بهداشت مشكل داشت اما امسال به مراتب این مشكلات بیشتر است و آثار آن در نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم آشكار است. با این حال مسئولان وزارت بهداشت برای جلوگیری از انعكاس این مشكلات به جامعه و پیشگیری از تنش بیشتر در جامعه از اعلام میزان كسری بودجه و مشكلات متعاقب آن منع شده‌اند.

وی ادامه داد:‌ مسئولان وزارت بهداشت به شدت از كسری بودجه و مشكلات ناشی از آن نگران و كلافه هستند و به خصوص تخت‌های جدید بیمارستانی كه طی سال‌های اخیر ایجاد شده و قرار بود راه‌اندازی شوند به علت نبود اعتبار برای استخدام نیرو و خرید تجهیزات به مشكل مضاعفی برای وزارت بهداشت تبدیل شده است.

به گفته وی وزارت بهداشت در حال حاضر با یك نوع لجام گسیختگی و بی‌نظمی در اعتبارات مواجه است و تمام تلاش خود را به خرج می‌دهد كه به نوعی به این مسائل نظم دهد تا بتواند پاسخگوی نیاز مردم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب باشد.

وی گفت: اكنون بیش از 1200 پایگاه اورژانس فعال در كشور وجود دارد كه در اغلب دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور برای پرداخت حقوق پرسنل آنها مشكل وجود دارد و چندین ماه است كه وزارت بهداشت حقوق پرسنل اورژانس و پرسنل قراردادی و شركتی را به طور كامل پرداخت نكرده است.

این مقام آگاه اضافه كرد: 10 هزار تخت بیمارستانی كه طی 5 سال گذشته در قالب توسعه بخش یا احداث بیمارستان جدید ایجاد شده‌اند نیز معطل نیرو و تجهیزات هستند و به شدت وزارت بهداشت را دچار مشكل كرده‌اند، از طرف دیگر 23 هزار نیروی جدید كه اكثر آنها پرستار هستند قرار است در وزارت بهداشت استخدام شوند این نیروها از حدود شهریور سال 90 وارد سیستم می‌شوند اما پرداخت حقوق آنها هنوز حل نشده است و برای پرداخت حقوق آنها مشكل وجود دارد.

وی ادامه داد: رقمی برای پرداخت حقوق این نیروهای جدید در بودجه 90 پیش بینی شده است اما به هیچوجه كافی است و تقاضا بیش از این حرف‌هاست، رقمی كه به عنوان یارانه دارو برای سال 89 در قانون بودجه تصویب شده بود نیز امسال به وزارت بهداشت پرداخت نشد و این مسئله نیز چالش مهمی برای وزارت بهداشت در تأمین داروهای مورد نیاز بیماران است.

وی گفت: افزایش بودجه وزارت بهداشت در سال 90 نیز در مجموع حدود 6درصد است، حالا كارشناسان حوزه اقتصاد و اقتصاد سلامت باید پاسخ دهند كه آیا با وجود تورم واقعی و همزمان با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها می‌توان با 6 درصد افزایش بودجه خدمات مورد نیاز مردم را در حوزه سلامت تأمین كرد.

همزمان با این سخنان، محمدرضا شانه ساز، مدیر كل نظارت بر داروی وزارت بهداشت نیز به خبرنگار فارس گفت: 200 میلیارد تومان از مجموع 370 میلیارد تومان یارانه دارو كه در قانون بودجه امسال مصوب شده بود هنوز از سوی دولت به وزارت بهداشت پرداخت نشده و وزارت بهداشت نیز در پرداخت هزینه این داروها به شركتهای دارویی بیش از 5 ماه تأخیر دارد.

وی اضافه می‌كند: البته با وجود تأخیر 5 ماهه در پرداخت 200 میلیارد تومان یارانه دارو به شركت‌های دارویی هیچ كمبود و وقفه‌ای در تأمین داروهای یارانه‌ای در كشور نداشتیم و مسئلوان دولت قول داده‌اند كه این تأخیر نیز تا پایان سال جبران می‌شود.

به گفته وی به رغم تأخیر در پرداخت یارانه دارو به شركتهای تولیدی و واردكننده دارو در كشور این شركت‌ها به موقع داروهای یارانه‌ای مورد نیاز مردم را تأمین كردند كه واقعاً جای قدردانی دارد و به جرئت می‌توان ‌گفت طی ماههای گذشته با وجود مشكلات مالی شركتهای دارویی هیچ كمبودی از نظر داروهای یارانه‌ای در كشور نداشتیم.

وی گفت: مدت زمان تأخیر در پرداخت یارانه به این شركتها حدود 4 تا 5 ماه بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش فارس، داروهای تحت پوشش اعتبارات یارانه دارو بیشتر شامل داروهای مورد نیاز بیماران خاص شامل هموفیلی‌ها،تالاسمی‌ها، كلیوی‌ها، برخی داروهای بیماران پیوندی و همچنین شیرخشك‌های رژیمی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha