رئیس پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت با اشاره به اهمیت توجه به زخم پای دیابتی به عنوان یکی از عوارض این بیماری گفت: زخم پای دیابتی از شایع ترین سرطان ها( سینه و پروستات) هم کشنده تر است.

زخم پای دیابتی از شایع ترین سرطان ها هم کشنده تر است

سلامت نیوز: رئیس پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت با اشاره به اهمیت توجه به زخم پای دیابتی به عنوان یکی از عوارض این بیماری گفت: زخم پای دیابتی از شایع ترین سرطان ها( سینه و پروستات) هم کشنده تر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر سید مهدی طبایی روز یکشنبه در نشست خبری پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت اظهار کرد: مرگ و میر ناشی از این بیماری از مجموع فوتی ها بر اثر سه سرطان سینه، پروستات و لنفوم هوچکین هم بیشتر است و این موضوع نشان دهنده اهمیت این حوزه است.
طبایی تاکید کرد که بیماری های سرطان باید مورد توجه جدی قرار گیرد اما عارضه زخم پای دیابتی ها هم باید به طور جدی تر توسط دست اندرکاران دیده شود.

** 1.5 میلیون دیابتی در معرض زخم پای دیابتی
وی گفت: هرچند آمار دقیقی در خصوص شیوع زخم پا وجود ندارد، اما با پیش بینی ابتلای حدود 6 میلیون ایرانی به دیابت، تخمین زده می شود 1.5 میلیون ایرانی مبتلا به دیابت در معرض زخم پای دیابتی هستند.
وی واریس را از دیگر عوامل اصلی مرتبط با زخم پای دیابتی دانست و گفت: این بیماری بر تعداد افراد در معرض خطر زخم پای دیابتی می افزاید.
طبایی با اشاره به اینکه زخم پای دیابتی حدود 20 تا 30 درصد زخم پای مزمن است، اظهار داشت: تا 5 میلیون نفر مخاطب زخم مزمن هستند.
طبایی همچنین با بیان این که زخم پای دیابت از جمله موضوعاتی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، گفت: با ارائه آموزش صحیح و اقدامات اولیه به موقع، می توان از بروز بسیاری از آنها جلوگیری کرد.
وی دیابت را شایع ترین علت قطع پا غیر تصادفی در ایران دانست و بیان داشت: این موضوع در مردان شایع تر است.
طبایی، با اشاره به اینکه براساس مطالعه ای در اصفهان تخمین زده می شود که هزار میلیارد تومان در سال برای زخم مزمن هزینه می شود، افزود:این هزینه هدفمند نیست و به صورت صحیح و علمی مصرف نمی شود اما از جیب بیمار یا بیمه صرف می شود و یا نظام سلامت آن را تامین می کند پس لازم است بتوانیم الگوی مناسب را ارلائه کنیم.
رئیس پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت افزود: در مورد زخم های مزمن کارهای پراکنده ای، بیشتر شده است اما الگوی جامع در این زمینه وجود ندارد و مردم دسترسی به یک مرکز جامع ترمیم زخم ندارند.
وی ادامه داد که در کنار برپایی پنل های تخصصی و کارگاه های آموزشی، مجمع خیرین زخم و ترمیم بافت هم برگزار خواهد شد تا از این طریق هم خدمات درمانی مناسب تری به افراد مبتلا به زخم ارائه شود.
پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت از 4 تا 6 مهرماه با حضور محققان ایرانی و خارجی در سالن همایش های رازی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha