سلامت نیوز :یك فوق تخصص بیماری‌های كلیوی گفت: حدود 40 درصد از دیابتی‌ها در جهان به بیماری‌های كلیوی دچار می‌شوند و41 درصد از مبتلایان به بیماریهای كلیوی درجهان بر اثر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی فوت می‌كنند.

به گزارش ایسنا، ‌دكتر امیرحسین میلادی پور با بیان این كه دیابت بر همه اندام‌های بدن تاثیر منفی می‌گذارد، افزود: یكی از مهمترین عوامل كوری در جهان ابتلا به دیابت است. سكته مغزی و كاهش فعالیت سیستم عصبی از دیگر عوارض ابتلا به این بیماری است.

وی درباره علایم و نشانه‌های بیماری كلیه اظهار كرد: وجود آلبومین در ادرار، افزایش دفعات ادرار به ویژه در شب‌ها، فشار خون بالا از جمله نشانه‌های زودرس ابتلا به این بیماری است. همچنین تورم مچ پا، افزایش سموم و مواد زاید در خون مانند اوره، كاهش نیاز به انسولین یا قرص برای كنترل دیابت، بی اشتهایی، خارش بدن و تنگی نفس از جمله نشانه‌های دیررس ابتلا به این بیماری هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های كلیوی با بیان اینكه درد از جمله علایم ابتلای دیابتی‌ها به بیماری‌های كلیوی نیست، تاكید كرد: ابتلای افراد دیابتی به بیماریهای كلیوی تا مدت‌ها بدون علامت است و معمولا در مراحل پیشرفته علائم آن ظاهر می‌شود بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای كلیوی و جلوگیری از پیشرفت آن، تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بسیار اهمیت دارد.

میلادی پور افزود: مبتلایان به دیابت نوع 1، پنج سال پس از ابتلا به این بیماری و دیابتی های نوع دو پس از تشخیص مبتلا بودن به دیابت باید به صورت سالانه تحت آزمایش‌های كراتینین و آلبومین قرار بگیرند.

وی با بیان اینكه یكی از عوامل ابتلا به بیماریهای كلیوی و پیشرفت آن، پرفشاری خون است، اظهار كرد: زمانی باید فشار خون را در خانه اندازه گیری كرد كه بیمار استرس نداشته باشد و پیش از اندازه‌گیری فشار خون، چای و قهوه ننوشیده باشد.

میلادی پوردر ادامه خاطرنشان كرد: مصرف زیاد پروتئین در سلامت بیماران كلیوی تاثیر منفی می‌گذارد چرا كه مصرف بیش از حد آن باعث افزایش فعالیت كلیه و تحت فشار قرار گرفتن این عضو می‌شود كه به پیشرفت بیماری می‌انجامد.

وی تاكید كرد: دیابتی‌های مبتلا به بیماری‌های كلیوی باید نمك به غذا اضافه نكنند و از مصرف غذاهای شور و كنسرو شده اجتناب كنند. آنان به جای نمك می‌توانند از گیاهان معطر برای طعم‌دارتر كردن غذا استفاده كنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به نحوه كنترل چربی خون گفت: رعایت رژیم غذایی مناسب، انجام فعالیت‌های بدنی و كاهش وزن در این زمینه موثر است و در صورت سودمند نبودن این روشها باید از داروها استفاده كرد. علاوه بر آن برای پخت غذاها باید از روشهایی مانند جوشاندن و كباب كردن بهره برد. همچنین لازم است از لبنیات كم چرب استفاده و از مصرف خوردنی‌هایی مانند جگر و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه اجتناب كرد.

وی با اشاره به فواید ترك سیگار گفت: خودداری از استعمال این ماده دخانی باعث كاهش سكته‌های مغزی و كم شدن احتمال ابتلا به بیماریهای كلیوی، فشار خون و چربی خون می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های كلیوی با اشاره به واكسیناسیون بیماران كلیوی اظهار كرد: این افراد باید سالانه واكسن آنفلوآنزا تزریق كنند. علاوه بر آن مبتلایان به كم كاری مزمن كلیوی لازم است واكسن هپاتیت B را دریافت كنند.

میلادی پور در پایان با اشاره به غربالگری بیماریهای مزمن كلیوی اظهار كرد: وضعیت افرادی كه دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماریهای كلیوی هستند، مبتلایان به دیابت، چاقی و عفونت‌هایی مانند هپاتیت C و HIV ،اشخاص بالاتر از 60 سال و بیمارانی كه تحت درمان با داروهای تهدیدكننده سلامت كلیه هستند باید در زمینه احتمال ابتلا به بیماری‌های كلیوی بررسی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha