سلامت نیوز :مدیرعامل مركز پزشكی خاص گفت: حدود50 درصد از دیابتی‌ها در جهان از ابتلای خود به این بیماری بی‌اطلاع هستند و 40 درصد از دیابتی‌ها در طول عمر خود به بیماری‌های مزمن كلیوی مبتلا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دكتر علیرضا فروتن در مراسمی كه به مناسبت روز جهانی كلیه امروز( 18 اسفند ماه) در مركز پزشكی خاص برگزار شد، افزود: بیش از 240 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند كه این رقم تا سال 2025 به 380 میلیون دیابتی افزایش می‌یابد. افزایش سن جمعیت جهان، شهرنشینی، چاقی، تغذیه و شیوه زندگی ناسالم از جمله عوامل شیوع بیشتر دیابت در جهان شده است.

مدیرعامل مركز پزشكی خاص با بیان اینكه مبتلایان به بیماری‌های كلیوی بیشتر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند، اظهار كرد: فشار خون در جهان در حال افزایش است و یكی از علل ابتلا به بیماری‌های مزمن كلیوی است. یك میلیارد نفر در جهان به پرفشاری خون مبتلا هستند. دیابت و پر فشاری خون شایع‌ترین عوامل دچار شدن به بیماری مزمن كلیوی هستند.

وی تاكید كرد: متاسفانه مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در مبتلایان به بیماری‌های مزمن كلیوی، 8 برابر بیش از افراد دیگر است بنابراین تشخیص به موقع ابتلا به بیماری‌های كلیوی، یك اولویت بهداشتی است.

مدیرعامل مركز پزشكی خاص با اشاره به هفت قانون طلایی كنترل بیماری‌های كلیوی و جلوگیری از تشدید آن، اظهار كرد: انجام فعالیت بدنی و حفظ تناسب اندام، كنترل منظم قند خون و فشار خون، تغذیه سالم و كنترل وزن، خودداری از استعمال سیگار، مصرف نكردن مداوم مسكن‌ها و داروهای بدون نسخه و بررسی سالیانه عملكرد كلیه در صورت وجود فاكتورهای خطرزا، نكات طلایی در زمینه كنترل بیماری‌های كلیوی هستند.

فروتن در پایان گفت: در مراحل اولیه ابتلا به پرفشاری خون، تغییر شیوه زندگی و تغذیه مناسب در كنترل فشار خون موثر است. از سوی دیگر اگر فردی سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت، پر فشاری خون و چاقی دارد باید از نظر ابتلا به بیماری‌های كلیوی بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha