سلامت نیوز :یك پزشك دیابت مركز پزشكی خاص با بیان‌ این كه فشار خون بالاتر از 140 از عوامل ابتلای دیابتی‌ها به بیماری‌های كلیوی است، گفت: دیابتی‌ها باید رژیم غذایی كم پروتئین و كم نمك داشته باشند، علاوه بر این كراتینین و آلبومین خود را به صورت سالانه اندازه‌گیری كنند.

به گزارش ایسنا، دكتر سمیرا مجیدیان افزود: دیابت از جمله بیماری‌های است كه بر فعالیت اندام‌های مختلف بدن از جمله كلیه تاثیر منفی می‌گذارد و باعث ضخیم شدن دیواره عروقی آن می‌شود. علاوه بر آن، موادی را آزاد ‌كرده به جداره عروقی كلیه آسیب می‌رساند در نتیجه مواد درون كلیه فیلتر نمی‌شوند.

این پزشك دیابت در ادامه گفت: مبتلایان به دیابت 5 تا 10 سال قبل از ظاهر شدن علائم ابتلا به بیماری‌های كلیوی، پروتئین دفع می‌كنند كه همین امر باعث ابتلای آنان به بیماری‌های التهابی كلیوی می‌شود. مبتلایان به دیابت نوع یك بعد از 20 تا 30 سال ممكن است به مرحله پایانی بیماری كلیوی دچار شوند.

مجیدیان اضافه كرد: بیماران دیابتی در مراحل ابتدایی ابتلا به بیماری‌های كلیوی ممكن است دچار پرنوشی و پرادراری شوند اما به تدریج دفع ادرار آن‌ها كاهش پیدا می‌كند.

وی در ادامه گفت: در مراحل ابتدایی ابتلای دیابتی‌ها به بیماری‌های كلیوی، كنترل قند و فشار خون تاثیر زیادی در كاهش عوارض كلیوی دارد، اما در مراحل پیشرفته‌تر بیماری، كنترل قند و فشار خون تاثیری بر كنترل بیماری‌های كلیوی ندارد.

این پزشك دیابت با اشاره به علائم ابتلای دیابتی‌ها به بیماری‌های كلیوی اظهار كرد: تورم اندام‌ها، افزایش وزن، تهوع و استفراغ، خستگی مزمن، خارش بدن از جمله این علائم هستند.

مجیدیان در پایان تاكید كرد: سطح گلوكز و فشار خون دیابتی‌ها همیشه باید مناسب و منظم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha