وزیر بهداشت و درمان خبر داد: نقشه جامع علمی نظام سلامت كشور در بخش آموزش و پژوهش در ابتدای سال آینده رونمایی می‌شود.

رونمایی از نقشه جامع نظام سلامت در ابتدای سال آینده
سلامت نیوز: وزیر بهداشت و درمان خبر داد: نقشه جامع علمی نظام سلامت كشور در بخش آموزش و پژوهش در ابتدای سال آینده رونمایی می‌شود.

دكتر مرضیه دستجردی در حاشیه جنشست شورای سیاستگذاری گزارش زیرپروژه‌های نقشه نظام سلامت، اظهار كرد: نقشه جامع علمی كشور در بخش آموزش و پژوهش در ابتدای سال آینده رونمایی می‌شود. در بخش سلامت نیز كارهای بزرگی در حال انجام است و مباحثی راجع به بار بیماری‌ها، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، چشم‌اندازهای افق 1404 برای داشتن سالم‌ترین مردم و سالم‌ترین كشور منطقه، چگونگی برخورد با بیماری‌هایی كه در حال حاضر در معرض آن‌ها قرار داریم و رتبه‌های اول بیماری را در كشور تشكیل می‌دهند‌ از جمله ایدز، بیماری‌های واگیر، بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان‌ها، تروماهای ناشی از حوادث و سوانح، اولویت‌های اساسی در تدوین طرح جامع نظام سلامت هستند.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه كه امروز روند فعلی مبارزه با این گونه بیماری‌ها است اگر بخواهیم در ایران 1404 سالم‌ترین مردم را داشته باشیم، نیاز هست بدانیم كه چه مداخلاتی را باید صورت بدهیم و تا چه حد به همكاری‌های بین بخشی نیاز داریم.

دكتر دستجری افزود: در جلسه اخیر شورای عالی سلامت، 52 شاخص به عنوان شاخص‌های تاثیرگذار بر سلامت یا عوامل اجتماعی موثر بر سلامت تصویب شد، اگر بخواهیم به آنچه كه هدف در نقشه جامع علمی كشور است و به آنچه كه هدف ما در نقشه نظام سلامت است، دست پیدا كنیم لازم است یك برنامه‌ریزی‌ جدی داشته باشیم.

اعطای كد به پرستاران در راستای حمایت از حقوق بیماران است

وزیر بهداشت درباره كد دار شدن پرستارها نیز عنوان كرد: در مسایل مربوط به اخلاق پزشكی گروه‌های مختلف پزشكی از جمله پرستاران را داریم كه ساعات متمادی با مردم و بیماران و همراهان بیماران سر و كار دارند به همین دلیل، «اخلاق پرستاری» یكی از مهمترین اولویت‌های كاری ما بوده است كه بایدها و نبایدهای مسایل اخلاقی در آن لحاظ شده است.

وی همچنین افزود: برخوردار شدن پرستاران از كدهای اخلاقی باعث می‌شود كه تمام فعالیت‌هایشان بر اساس ضوابط اخلاقی صورت بگیرد، ضمن آن كه این طرح نیز در راستای رعایت موازین منشور حقوق بیماران است كه مدتی پیش تنظیم شده بود.

بیماری كلیه ، دومین عامل مراجعه به اورژانس‌ها در كشور است

وزیر بهداشت همزمان با روز جهانی «كلیه» (19 اسفند) بیماری كلیه را دومین عامل مراجعه به اورژانس‌های بیمارستان دانست و گفت: بیماری كلیه دومین بیماری كشور ماست و مساله سنگ كلیه یكی از بیماری‌های شایع كلیه است و پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، دومین دلیل مردم برای مراجعه به اورژانس‌ها، ابتلا به سنگ كلیه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه بزرگ آماری HDS برای دریافت و بایگانی كلیه اطلاعات مربوط به بیماری‌ها را در سراسر كشور در دست اجرا داریم كه اجرای آن سه ماه پیش آغاز شده است، این برنامه كمك بزرگی خواهد بود برای آگاهی از میزان رشد بیماری‌ها در كشور و اقداماتی كه باید برای مقابله با آن‌ها در نظر گرفت.

دكتر دستجردی درباره راه‌اندازی مركز تحقیقات سنگ‌های كلیوی عنوان كرد: در این مركز مطالعات مرتبط با بیماری سنگ كلیه نظیر شناسایی انواع سنگ‌ها و مداخلاتی كه لازم هست برای درمان آن صورت بگیرد بررسی می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همچنین با تاكید بر ارائه خدمات درمانی به بیماران دیالیزی و پیوند كلیه اظهار كرد: با افزایش بیش از یك‌هزار دستگاه دیالیز به بخش‌های دیالیز كشور و نوسازی بخش‌های دیالیز توانسته‌ایم تعداد بیماری‌ها به دستگاه دیالیز را كه 6 به 1 بود به 4 به 1 كاهش دهیم. عمل‌های جراحی پیوندهای كلیه نیز در تمام استان‌های كشور به صورت روزانه انجام می‌شود و دیگر صف پیوند كلیه وجود ندارد.

وی در پایان افزود: بیماری‌های كلیوی از جمله بیماری‌هایی هستند كه ممكن است به علت مسایل تغذیه‌ای در آینده، رشد فزاینده داشته باشند و در تلاش هستیم برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌ جدی بر روی مسایل تغذیه‌ای بیماران كلیوی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha