سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰

22 فروردین قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از سوی رئیس‌جمهوری به تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ابلاغ شد. بر مبنای آن دستگاه‌های اجرایی ملزم شدند تا سه درصد از سهمیه‌های استخدامی را به معلولان اختصاص دهند.

استخدام معلولان در پیچ و خم‌های اداری

سلامت نیوز:۲۲ فروردین قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از سوی رئیس‌جمهوری به تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ابلاغ شد. بر مبنای آن دستگاه‌های اجرایی ملزم شدند تا سه درصد از سهمیه‌های استخدامی را به معلولان اختصاص دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ، آزمون استخدامی دولت در ۱۵ تیر سال‌جاری برای استخدام ۱۸ هزار و ۲۰۷ نفر برگزار شد و معلولان امیدوار بودند، سه درصد حقشان در این استخدام رعایت شود، اما در برخی از بخش‌ها مانند آموزش و پرورش این حق رعایت نشد. بنا بود ۱۵ هزار نفر از طریق همین آزمون به آموزش و پرورش وارد شوند و حق معلولان ۴۵۰ نفر بود، اما این وزارتخانه در آزمون استخدامی تنها افرادی را پذیرش کرد که از نظر پزشکی هر نوع نقص بینایی و نابینایی در یک یا هر دو چشم نداشته باشند و از نظر شنوایی هم کم‌شنوایی داوطلب بیش از ۴۰دسی بل نباشد. بنابراین معلولان از بزرگترین قافله استخدام دولتی بازماندند.

البته سازمان بهزیستی دست روی دست نگذاشت و اخیرا قوانینی را برای استخدام معلولان قرار داد که بر اساس آن از افراد دارای معلولیت تنها در حضور نماینده سازمان بهزیستی باید مصاحبه حضوری به‌عمل آید. این اتفاق خوب است، اما هنوز چند پرسش وجود دارد و اولین و مهم‌ترین آنها نامشخص‌ بودن تکلیف معلولانی است که پیش از این قانون برای مصاحبه حضوری رفته‌ و ناکام برگشته‌اند. علاوه ‌بر این مصاحبه‌های حضوری برخی سازمان‌های دولتی برای شش ماهه دوم سال پایان یافته و این پرسش را مطرح کرده که آیا معلولان برای استخدام در بخشی از سازمان‌ها باید چشم‌انتظار سال آینده باشند؟ بنابراین به‌نظر می‌رسد معلولانی که پس از قبولی در آزمون‌های استخدامی هنوز برای مصاحبه حضوری به سازمان‌های دولتی مراجعه نکردند بازی را برده‌اند و معلولان ردصلاحیت‌شده باید منتظر همکاری و همیاری بیشتر دولت باشند.

تغییر در روند استخدام معلولان

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان‌بهزیستی کشور از تغییر روند «سهمیه استخدامی» برای معلولان از سال‌جاری خبر داد و گفت: معلولان در صورت دریافت نمره قبولی در آزمون‌ها، برای حضور در مصاحبه‌های تخصصی دعوت می‌شوند؛ در همین راستا کارشناسان بهزیستی در جلسات مصاحبه‌ها حضور می‌یابند تا انطباق شغل را با نوع معلولیت متقاضی استخدام سنجیده و اینگونه مانع از رد افراد می‌شوند. مهناز کاشی افزود: با توجه به اینکه در زمان فراخوان استخدام دستگاه‌ها، سازمان بهزیستی به جامعه معلولان اطلاع‌رسانی کرده و افراد متناسب با رشته‌های فراخوان و سهمیه‌های لحاظ شده در هر استان به شرکت در آزمون‌ها اقدام می‌کنند و در صورت دریافت حد نصاب نمره قبولی در آزمون به مصاحبه تخصصی دعوت می‌شوند. در همین راستا کارشناسان بهزیستی در جلسات مصاحبه‌های تخصصی حضور می‌یابند تا انطباق شغل را با نوع معلولیت متقاضی استخدام سنجیده و مانع از رد افراد در مصاحبه‌ها شوند. به گفته او در موضوع سه درصد سهمیه استخدامی معلولان، بهزیستی به عنوان دستگاه وظیفه، پیگیر استخدام و مشکلات قبول شدگان آزمون‌های استخدامی در دستگاه‌های متولی است.

کاشی در ادامه با اشاره به اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون قبلی دستگاه‌ها تنها مجاز به اختصاص سه درصد سهمیه‌های استخدامی خود به معلولان بودند و تکلیف و الزامی در قانون لحاظ نشده بود، اما با توجه به اصلاحیه این قانون دستگاه‌ها در حال حاضر مکلف به اختصاص سه درصد از سهمیه استخدامی خود به معلولان هستند که در صورت رعایت نکردن تکالیف، سازمان بهزیستی به عنوان متولی حقوق معلولان وارد عمل شده و احقاق حق می‌کند. به گزارش ایسنا، او از پیگیری سازمان بهزیستی برای اصلاح فراخوان‌های سازمان اداری و استخدامی به منظور حمایت از حقوق معلولان خبر داد و گفت: در چند روز گذشته به منظور بررسی و رفع مشکلات استخدامی معلولان در ششمین آزمون ‌استخدامی پیش‌رو، سازمان جلسه‌ای با رئیس مرکز آمار و برنامه‌ریزی تامین نیروی انسانی سازمان استخدامی کشور برگزار کرد که یکی از این مشکلات نامعلوم بودن ردیف‌های استخدامی سهمیه‌دار برای معلولان بود و بهزیستی در این جلسه خواستار مشخص شدن این ردیف‌ها شد.

دنبال احقاق حقوق از دست‌رفته‌ایم

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با «آرمان» در ارتباط با تغییرات در نحوه استخدام معلولان و احقاق حق معلولانی که قبلا در مصاحبه‌های حضوری رد صلاحیت شده‌اند، می‌گوید: با تغییر قانون سازمان بهزیستی در تمام آزمون‌ها نماینده دارد و این موضوع حاصل پیگیری سازمان بهزیستی است. حسین نحوی‌نژاد می‌افزاید: سازمان بهزیستی اکنون در حال مذاکره با سازمان اداری استخدامی برای سهمیه معلولان است و بناست سه درصد حق اشتغال به صورت کامل برای معلولان باقی بماند. او تاکید می‌کند: این درحالی است که پیش از آن سهمیه این افراد زیرپا گذاشته یا آنها در آزمون‌ها رد می‌شدند. در قانون جدید معلولان می‌توانند نسبت به عدم‌رعایت قانون اشتغال معلولان از سازمان خاطی شکایت کنند. نحوی‌نژاد تاکید می‌کند: درحال‌حاضر با سازمان‌های مردم‌نهاد حامی حقوق معلولان در ارتباط بوده و در مورد موارد قبلی قادر به طرح دعوی هستیم که حرکتی رو به جلو و مثبت در طول 40 سال است. او می‌گوید: سازمان اداری و استخدامی وظیفه رسیدگی به حقوق از دست‌رفته افراد معلول را دارند، اما سازمان بهزیستی بیشتر به اقدامات افراد رد صلاحیت‌شده امیدوار است که با برگزاری کمپین‌ها و پیگیری‌های حقوقی احقاق حق کنند، در هر صورت مذاکرات در این زمینه ادامه دارد. نحوی‌نژاد تاکید می‌کند: افراد رد صلاحیت‌شده در حال پیگیری شکایات خود هستند. امروز دولت موظف به رعایت حق سه‌درصدی معلولان است. او خاطرنشان می‌کند: سازمان‌ها در بخشنامه‌های استخدامی خود باید به قوانین جدید تمکین کنند و علیه سازمانی مانند آموزش و پرورش می‌توان طرح دعوی کرد. این حرکتی مدنی است و افراد ذی‌نفع از طریق دیوان عدالت‌اداری و بخش‌های دیگر با همکاری دایره حقوقی سازمان بهزیستی می‌توانند طرح شکایات کنند.

ضوابط اعلامی ناقض حقوق شهروندی نباشد

فعال حقوق ‌معلولان در گفت‌وگو با «آرمان» در ارتباط با نحوه استخدام معلولان در سازمان‌های دولتی می‌گوید: بهزیستی و تشکل‌های مردم ‌نهاد کمک کنند تا افرادی که در مصاحبه‌های حضوری قبل از تغییر قوانین شرکت کرده و به دلیل مشکلات ‌جسمانی رد‌صلاحیت شده‌اند شکایات جمعی خود را به دیوان عدالت اداری کشور ببرند. سهیل معینی می‌افزاید: پایمال‌ شدن حقوق این افراد قطعی است و علاوه ‌بر آن باید تابوی استخدام معلولان در کشور شکسته شود. او می‌گوید: سازمان آموزش ‌و ‌پرورش علنی حق معلولان را نقض کرده است، زیرا این افراد در امتحانات کتبی پذیرفته شده و به مصاحبه رفته‌اند، اما رد شده‌اند. معینی تاکید می‌کند: سازمان‌ها هریک برخی ضوابط ‌استخدامی دارند، اما به نظر ضوابط آموزش و پرورش اصلا تناسبی با وضعیت معلولان ندارد. این در حالی است که ضوابط اعلامی از سوی سازمان‌ها نمی‌تواند ناقض حقوق شهروندی افراد بوده و باید تناسبی میان این ضوابط و شغل درخواستی افراد وجود داشته باشد و نباید سلیقه‌ای ضوابط اعلام کرد.

بنابراین نمی‌توان ضابطه سلامت کامل برای شغل معلمی یا مشخصات ظاهری افراد گذاشت. آموزش ‌و پرورش افراد معلول را برای بخش آموزشی عادی کشور نمی‌گیرد و آنها را به مدارس ‌استثنایی می‌فرستد؛ حال پرسش آن است که استدلال آنها برای عدم‌پذیرش معلولان در آموزش و پرورش عادی کشور چیست؟ او خاطرنشان می‌کند: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا افراد معلول واجد شرایط و تحصیلکرده را در مدارس عادی به عنوان معلم می‌پذیرند. بنابراین چرا افراد در ایران به‌دلیل ویلچرنشینی یا نابینایی برای شغل معلمی رد می‌شوند؟ این نقض‌ قوانین هرسال تکرار شده و گروه‌های جدیدی از معلولان از استخدام دولتی محروم‌ می‌شوند. معینی تاکید می‌کند: سازمان‌های مردم‌نهاد به صراحت خواستار مداخله سازمان بهزیستی و دفاع از حقوق افراد معلول هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha