بودجه سالانه نظام سلامت 30 هزار میلیار ریال است و اگر 10درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها كه سالانه حدود پنچ هزار و 600 میلیارد تومان است، به این مبلغ اضافه شود، قطعاً تحول اساسی در بخش سلامت رخ خواهد داد.

سلامت نیوز :رئیس سازمان نظام پزشكی گفت: بودجه سالانه نظام سلامت 30 هزار میلیار ریال است و اگر 10درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها كه سالانه حدود پنچ هزار و 600 میلیارد تومان است، به این مبلغ اضافه شود، قطعاً تحول اساسی در بخش سلامت رخ خواهد داد.

به گزارش فارس، همایش قانون هدفمند كردن یارانه‌ها و نظام سلامت امروز با حضور سید شهاب‌الدین صدر رئیس سازمان نظام پزشكی كشور، سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، صادق محصولی وزیر رفاه و تأمین اجتماعی و جمعی از اعضای سازمان نظام پزشكی كشور در سالن همایش‌های كتابخانه ملی ایران برگزار شد.

* در حوزه بهداشت و درمان باید شفاف‌سازی اقتصادی داشته باشیم

در این همایش، سید شهاب‌الدین صدر رئیس سازمان نظام پزشكی كشور در خصوص اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها در حوزه سلامت گفت: اجرای صحیح این قانون می‌تواند یك فرصت خوب و استثنایی برای اصلاح بخش‌های مختلف اقتصادی در حوزه سلامت به ویژه در بخش درمان، تعرفه و بیمه‌های اجتماعی ایجاد كند.

وی یكی از مشكلات اقتصاد كشور را فقدان شفافیت دانست و اظهار داشت: با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها می‌توان به سمت شفاف شدن پیش رفت؛ به ویژه آنكه این قانون در بخش سلامت اعم از دولتی یا خصوصی، محاسبات را شفاف و متحول می‌كند؛ بی‌شك قانون هدفمندكردن یارانه‌ها نقطه عطفی در اصلاح وضع اقتصادی كشور خواهد بود.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور خاطرنشان كرد: بودجه سالانه نظام سلامت 30 هزار میلیار ریال است و اگر 10درصد از درآمد هدفمند كردن یارانه‌ها كه سالانه حدود پنچ هزار و 600 میلیارد تومان است، به این مبلغ اضافه شود، قطعاً تحول اساسی در بخش سلامت رخ خواهد داد و كمبودها در این حوزه رفع خواهد شد.

* سال 1389 برجسته‌ترین سال اقتصادی در تاریخ ایران

در ادامه این همایش، سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، سال 1389 را سالی برجسته در تاریخ اقتصاد ایران دانست و گفت: در ابتدای این سال، آمریكا و برخی كشورهای دنباله روی آن تلاش كردند شریان اقتصادی بانك، بیمه و حمل و نقل را به روی كشور ببندند تا اقتصاد ایران از كار بیفتد و این در حالی است كه صادرات غیر نفتی كشور در این سال 20 درصد افزایش داشته و با رشد 75 درصدی شاخص بورس مواجه بودیم.

وی ضمن اشاره به بیماری 50 ساله اقتصاد كشور اظهار داشت: تورم، كند شدن رشد اقتصادی، بالا بودن بیكاری، ناعادلانه بودن توزیع منابع و نبود تعادل بین منابع و مصارف دولت باعث فروش نفت بیشتر و وارد شدن ارز و افزایش نقدینگی و در نتیجه تورم شده است.

حسینی خاطرنشان كرد: باید به فكر كاهش هزینه‌های اضافی و افزایش بهره‌وری باشیم؛ طرح تحول اقتصادی در واقع رژیم درمانی برای اقتصاد است و مصرف زیاد از منابع باعث اضافه وزن كنونی شده است كه باید این اضافه وزن كاهش یابد.

* تصحیح ساختار نظام سلامت با استفاده از هدفمندسازی یارانه‌ها فرصت مغتنمی است

علیرضا زالی دبیر علمی این همایش، برگزاری همایش قانون هدفمند كردن یارانه‌ها و نظام سلامت را كار مشتركی بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی خواند و گفت: این همایش برای تبیین اثرات اقتصادی هدفمند كردن یارانه‌ها در حوزه سلامت و شاخص‌های اقتصادی سلامت تشكیل شده است.

وی ضمن مغتنم دانستن فرصت تاریخی پیش‌آمده جهت تصحیح ساختار نظام سلامت با استفاده از هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار داشت: اگر طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و تحول اقتصادی به خوبی اجرا شود، یك فرصت تاریخی برای ارتقای عدالت اجتماعی در حوزه سلامت است؛ ارتقای كیفیت خدمات اقتصادی منجر به توسعه عدالت اجتماعی، افزایش بهره‌وری، جلوگیری از هدر رفتن هزینه‌های ملی، توسعه اقتصاد صادرات و تحولات مثبت در حوزه سلامت خواهد شد.

عضو شورای نظام پزشكی كشور با بیان برخی پیشنهادات سازمان نظام پزشكی در جهت جلوگیری از تبعات منفی اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در حوزه سلامت گفت: توزیع به موقع، پایدار و شفاف 10 درصد از درآمد‌های حاصل از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در حوزه سلامت و حمایت جدی دولت از بخش‌های غیر دولتی حوزه بهداشت و درمان همچنین سرمایه‌گذاری بخشی از یارانه‌های نقدی مردم به صورت غیر مستقیم در مسیر توسعه خدمات بیمه‌ای كشور می‌تواند از جمله راهكارهای توسعه در حوزه بهداشت و درمان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha