مراکز ترک اعتیاد همچنان محل تردیدند. درآمد خوب این مراکز موجب‌شده تا بسیاری از پزشکان عمومی در مطب بنشینند و ویزیت بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا را رها کنند و برای تأسیس مراکز ترک اعتیاد یا همان متادون درمانی پیش‌قدم شوند. اما با تمام این‌ها سال‌هاست بخشی از متادون‌هایی که باید در این مراکز به معتادان متقاضی ترک داده شود، در بازار سیاه خرید و فروش می‌شود و این خودش پرونده جداگانه‌ای برای اعتیاد باز کرده است.

آدرس غلط وزارت بهداشت برای جلوگیری از نشت متادون

سلامت نیوز: مراکز ترک اعتیاد همچنان محل تردیدند. درآمد خوب این مراکز موجب‌شده تا بسیاری از پزشکان عمومی در مطب بنشینند و ویزیت بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا را رها کنند و برای تأسیس مراکز ترک اعتیاد یا همان متادون درمانی پیش‌قدم شوند. اما با تمام این‌ها سال‌هاست بخشی از متادون‌هایی که باید در این مراکز به معتادان متقاضی ترک داده شود، در بازار سیاه خرید و فروش می‌شود و این خودش پرونده جداگانه‌ای برای اعتیاد باز کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان، مراكز ترك اعتیاد همچنان محل تردیدند. درآمد خوب این مراكز موجب‌شده تا بسیاری از پزشكان عمومی در مطب بنشینند و ویزیت بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا را رها کنند و برای تأسیس مراكز ترك اعتیاد یا همان متادون درمانی پیش‌قدم شوند. اما با تمام اینها سال‌هاست بخشی از متادون‌هایی كه باید در این مراكز به معتادان متقاضی ترك داده شود، در بازار سیاه خرید و فروش می‌شود و این خودش پرونده جداگانه‌ای برای اعتیاد باز كرده است.
نكته قابل توجه این است كه متادون یا داروهایی مشابه داروهای كاهش آسیب هستند و به عنوان داروی ترك نیستند و قرار است، جایگزین داروهایی با عوارض بیشتر مثل كراك یا هروئین شوند تا از حالت‌های ناخوشایند خماری این افراد كاسته شود. باید بعد از مدتی متادون كاهش پیدا كند و به جایی برسد كه این دارو هم قطع شود، اما آمارهای واقعی نشان نمی‌دهد كه این پروسه و روند به طور كامل اجرایی شده باشد.
محمدحسین قربانی، سخنگوی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم پیش از این گفته بود: «كلینیك‌های ترك اعتیاد به دلیل نداشتن برنامه مشخص درمانی و نبود نظارت دقیق بر فعالیت آنها به بازار متادون‌تراپی تبدیل شده‌اند.‌» بنا به تأكید وی، در كلینیك‌های ترك اعتیاد رانت‌های زیادی وجود دارد و برخی از مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشكی بین چهار تا پنج مركز ترك اعتیاد در اختیار دارند كه این رانت‌ها نمی‌گذارد، درمان به صورت معمول و استاندارد در این مراكز در اختیار مردم باشد. بر اساس همین رانتهاست كه می‌توان رد پای متادونی كه بنا هم نیست، درمان‌كننده اعتیاد باشد را در ناصرخسرو و بازار سیاه دارو پیدا كرد.
به گفته این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس از آنجا كه فروش دارو در بازار آزاد درآمد بسیار بالایی دارد، باعث شده تا برخی افراد با استفاده از رانت، كلینیك ترك اعتیاد افتتاح كنند و درصورتی كه هیچ بیماری ندارند با سوءاستفاده از شرایط با فروش آزاد داروهای خود درآمد كلانی به جیب بزنند. این در حالی است كه طبق دستورالعمل مربوط به تأسیس كلینیك، افرادی كه می‌خواهند در این زمینه فعالیت كنند، باید در مراكز دولتی مشغول به كار نباشند. درحالی كه خیلی از این افراد در جاهای دیگر مشغول به فعالیت هستند.
با این همه راه‌حل وزارت بهداشت برای جلوگیری از نشت متادون در بازار سیاه، عرضه آن هم در داروخانه‌هاست نه دانشگاه‌های علوم پزشكی؛ ‌این در حالی است كه عرضه داروخانه‌ها همین حالا هم اغلب به راحتی داروهایی كه عرضه آنها منوط به نسخه پزشك است را با كمی پول بیشتر به متقاضیان می‌فروشند. از سوی دیگر برای پزشكانی كه مراكز ترك اعتیاد دارند و از قضا روابط پنهان و آشكاری با مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشكی هم دارند، كار سختی نیست كه بخواهند متادون را از داروخانه تهیه كنند و در بازار آزاد عرضه! با توجه به شیوه خاص توزیع متادون كشف راه‌های نشت آن به بازار سیاه كار سختی نیست، اگر عزمی بر اجرای آن وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha