مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: طبق بررسی های انجام شده در سال های 1394 و 1395، حدود 11 درصد دانش آموزان در ایران تجربه مصرف سیگار دارند.

حدود 11 درصد دانش آموزان ایران تجربه مصرف سیگار دارند

سلامت نیوز:  مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: طبق بررسی های انجام شده در سال های 1394 و 1395، حدود 11 درصد دانش آموزان در ایران تجربه مصرف سیگار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید حامد برکاتی روز سه شنبه در نشست خبری سلامت مدارس که با حضور خبرنگاران برگزار شد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت به مناسبت ایام محرم اظهار داشت: این آمار مربوط به دانش آموزانی نیست که به صورت مداوم سیگار مصرف می کنند.
وی ادامه داد: عوامل خطری که دانش آموزان را تهدید می‌کند از جمله قلیان کشیدن والدین یا برادر و خواهر، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف چیپس و پفک، عدم مصرف حداقل یک بار میوه در روز است.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: برای مدیریت این موارد، در طرح تحول سلامت 2 بسته پزشک و غیرپزشک نوشته شده که خدمات سلامت از این طریق به دانش آموزان ارائه می‌شود. مدارس مروج سلامت نیز شامل هشت مورد هستند که شامل مشارکت اولیا و مربیان در سلامت مدارس، ارتقای فعالیت فیزیکی، تغذیه مناسب دانش آموزان، ارزیابی‌های دوره‌ای سلامت، بررسی و مداخله در سلامت روان، سلامت محیط مدرسه و سلامت کارکنان مدرسه است.

* 12.7 درصد دانش آموزان صبحانه نمی خورند
برکاتی ادامه داد: 42 درصد دانش آموزان کشور هر روز صبحانه می‌خورند و 12.7 درصد دانش آموزان در هیچ کدام از روزهای هفته صبحانه صرف نمی کنند.
وی ادامه داد: نوجوانی دوره گذار از کودکی به بزرگسالی است و بسیاری از رفتارها در این سن شکل می‌گیرد. به طور مثال آرتروز در جمعیت سالمند بسیار شایع است و رفتارهای تغذیه‌ای که در سنین نوجوانی اتفاق می‌افتد بر بروز آرتروز در سالمندی تاثیر دارد.
برکاتی افزود: در زمینه سلامت مدارس در چهار مقطع اقداماتی را انجام می‌دهیم. ابتدا در بدو ورود به مدارس است که حدود یک میلیون و 400 هزار دانش آموز از لحاظ سلامت و آمادگی ورود به مدارس بررسی می‌شوند و همزمان بررسی‌هایی در این زمینه توسط وزارت آموزش و پرورش و اداره کل سلامت این وزارتخانه انجام می‌شود. در پایه چهارم، هفتم و دهم نیز ارزیابی‌هایی مشتمل بر بینایی، شنوایی، قلب و عروق، تنفسی، سلامت روان و تنفسی انجام می‌شود.

* 56 درصد دانش آموزان مبتلا به عیوب انکساری چشم هستند
وی ادامه داد: عیوب انکساری چشم نیز ارزیابی می‌شود که 56 درصد دانش آموزان دچار این مشکل هستند. اختلالات شنوایی، انحنای ستون فقرات، اختلالات رفتاری و چاقی و اضافه وزن نیز از جمله مواردی است که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. حدود 20 سال پیش بحث سوء تغذیه شایع بود، اما در حال حاضر بحران چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان وجود دارد.

* فعالیت 20 هزار مدرسه مروج سلامت در کشور
برکاتی با بیان اینکه سلامت کارکنان مدارس از طریق مراکز جامع سلامت بررسی می‌شود، اظهار داشت: حدود 20 هزار مدرسه مروج سلامت در کشور وجود دارد. این مدارس از نظر کیفی ستاره می‌گیرند و در حال حاضر 14 درصد مدارس کشور در زمینه مروج سلامت بودن پنج ستاره هستند.
وی درباره انجام واکسیناسیون در مدارس نیز گفت: تمام کودکان مراجعه کننده برای ورود به مدارس واکسیناسیون می‌شوند. 98.8 درصد دانش آموزان کشور واکسیناسیون توام را دریافت کرده اند.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به سفیران سلامت دانش آموزی بیان کرد: سفیر سلامت با 10 دانش آموز دیگر ارتباط دارد و مبانی بهداشتی و سلامت به او آموزش داده می‌شود تا در آموزش مشارکت داشته باشد و در حال حاضر یک میلیون و 750 هزار سفیر سلامت دانش آموزی در کشور وجود دارد.
برکاتی گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت، سلامت بلوغ دانش آموزان است که این دوره گذار را با حداقل چالش طی کنند. با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، خانواده را محور آموزش در این زمینه گذاشتیم.
وی با اشاره به تغذیه سالم، اظهار داشت: موضوع مصرف چیپس و پفک و کالاهای آسیب رسان نیز با کمک آموزش و پرورش از بوفه‌ها جمع آوری شد و امسال نیز این بحث را دنبال می‌کنیم. زیرا تغذیه مناسب دانش آموزان یکی از مهمترین دغدغه‌های وزارت بهداشت است.

* غربالگری اختلالات شایع در دانش آموزان
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره توجه به سلامت روان دانش آموزان و مشکلات اتفاق افتاده در مدارس در سال تحصیلی گذشته گفت: مواردی که سال گذشته تحصیلی در برخی مدارس اتفاق افتاد، موارد خاص و کوه یخی است که باید قاعده آن را بررسی کرد.
برکاتی ادامه داد: برای مدیریت این موضوع، برنامه ملی سلامت روان در سنین نوجوان نیز ادغام شده است. اختلالات شایع این گروه سنی با سوالات ساده‌ای توسط بهورز و مراقبین سلامت و مربی بهداشت غربالگری می‌شود و بر اساس عارضه‌ای که ممکن است دانش آموز داشته باشد، بررسی می‌شود.
وی افزود: درباره سلامت کارکنان نیز ارزیابی و مدیریت سلامت کارکنان در دستور کار است که یکی از اجزای آن سلامت روان است. موارد خاص اتفاق افتاده در سال‌های گذشته جزو آسیب‌های اجتماعی است که در این رابطه نیز برنامه‌هایی وجود دارد و برنامه‌های وزارت بهداشت در گستره کشور و مناطق آسیب خیز اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha