سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: امواج پارازیت ها در محدوده امواج رادیویی و در محدوده مایکروویوها هستند و ضرری ندارند.

توضیح سخنگوی وزارت بهداشت درباره ماجرای وزیر و پیرمرد بجستانی/وزیر تمایلی برای تصدی این پست نداشت

سلامت نیوز: سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: امواج پارازیت ها در محدوده امواج رادیویی و در محدوده مایکروویوها هستند و ضرری ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی با حضور خبرنگاران با بیان اینکه پارازیت‌ها جزو امواج رادیویی و در محدوده مایکروویوها هستند، گفت: انرژی این پارازیت‌ها مشابه امواج ماهواره‌ای و حتی از آنها کمتر است. محدوده مجاز این امواج 28 ولت بر مترمربع است و اگر از این میزان بیشتر باشد می‌گوییم که ضرر دارد. بر اساس سنجش‌هایی که در تهران و شیراز و شهرهای بزرگ انجام شده، مشاهده کردیم که به این میزان نرسیدیم.
وی بیان کرد: اظهار نظر درباره پارازیت باید مستند بر اطلاعات باشد و نباید ثابت کنیم پارازیت ضرر دارد، بلکه کسی که استفاده می‌کند باید ثابت کند پارازیت مضر نیست و در محدوده سلامت قرار دارد.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به تازگی وزارت ارتباطات نیز دستگاه‌های سنجش سیار خریداری کرده و این سنجش را انجام می‌دهد.

* حذف کامل بیماری تراخم در کشور
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماری تراخم از کشور به صورت رسمی حذف شده، گفت: تراخم شایع‌ترین علت نابینایی و کوری عفونی در دنیاست و یکی از 20 بیماری عفونی مغفول در جهان است که حدود یک میلیارد نفر را در دنیا مبتلا می‌کند و دو سوم روستاییان و یک سوم شهرنشینان به درجاتی از این بیماری در کشور ما مبتلا شدند که در برخی مواقع به نابینایی نیز منجر شده است.
وی افزود: با انجام اقدامات بهداشت محیطی، دسترسی به آب سالم و فاضلاب بهداشتی، بهداشت فردی، درمان آنتی بیوتیک وسیع و ارزان قیمت برای عفونت‌های چشمی، جراحی ارزان و در دسترس برای برگشتگی پلک موفق شدیم طی نامه اخیر رئیس سازمان جهانی بهداشت بعد از چندین دهه تلاش این بیماری را حذف کنیم.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره ورود دانشجویان ایرانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند و اعتراض دانشجویان داخلی به این موضوع افزود: علاقه جوانان ایرانی و خانواده‌های آنان برای شرکت در رشته‌های پزشکی و داروسازی و دندانپزشکی نسبت به کشورهای دیگر بسیار زیاد است.
وی گفت: این روند سال‌هاست که در کشور وجود دارد. تعدادی از این افراد در کنکور قبول نمی‌شوند در حالی که در رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم انسانی بین 40 تا 50 درصد صندلی‌ دانشگاه‌ها خالی می‌ماند، اما در پزشکی تا چند برابر ظرفیت متقاضی وجود دارد. تعدادی از این متقاضیان رشته پزشکی و دندانپزشکی به کشورهای خارجی منتقل شده و در دانشگاه‌های خارجی درس می‌خوانند.
وی افزود: این افراد یا در دانشگاه‌های معتبر پزشکی یا در دانشگاه‌های غیرمعتبر درس می‌خوانند. اکثر این افراد تمایل دارند به کشور برگردند. این کار برای حل مشکل خانواده‌های این افراد انجام شده و معادل پولی که در دانشگاه‌های خارجی پرداخت می‌کردند از آنها گرفته می‌شود.
وی گفت: در چند دهه گذشته هیچ اتفاق جدیدی در اصل موضوع اتفاق نیفتاده است و چند دهه است که دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی بعد از مدت معینی درخواست بازگشت به کشور را مطرح می‌کنند که همواره در پی رسیدگی به این درخواست ها به آن پاسخ داده می‌شد. تنها تغییری که به تازگی رخ داده این است که به علت مشکلات ارزی کشور، 72 واحدی که باید می‌گذراندند به 36 واحد کاهش یافت. این افراد از 700 دانشگاهی می‌آیند که از لحاظ رتبه‌های علمی در جایگاه بالایی قرار دارند.
حریرچی ادامه داد: بعد از سال 2019 به هیچ عنوان امکان انتقال دانشجویان پزشکی به داخل کشور وجود ندارد.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اکثر دانشگاه‌ها به سختی این دانشجویان را قبول می‌کنند، زیرا ظرفیت ندارند. هزینه‌ای که از این دانشجویان گرفته می‌شود برای هزینه‌های تحصیلی آن‌ا کافی خواهد بود. از طرفی باید توجه کنیم که این افراد می‌توانند کمبود پزشک کشور را نیز برطرف کنند.

* شایعه توقف صادرات دارو
حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شایعه مطرح شده مبنی بر توقف صادرات دارو اظهار داشت: ظرفیت تولید داروی کشور 3 تا 4 برابر میزان مصرف دارو در داخل است و یکی از راه‌های بهینه سازی صنعت دارو و مصرف آن در کشور، پایین آمدن قیمت تمام شده و ایجاد ارز برای کشور، صادرات دارو است.
وی گفت: درباره کل داروها با موضوع صادرات موافقیم و انجام می‌شود اما اگر دارویی در کشور دچار کمبود باشد می‌گوییم که به صورت موقت صادرات انجام نشود، داروهایی که عمدتا صادر می‌شوند در کشور دچار کمبود نیستند.
وی افزود: با توجه به ظرفیتی که در کشور وجود دارد، صادرات موجب رسیدن داروی بهتر به دست مردم کشور می‌شود. زیرا کارخانه‌ای که ظرفیت اضافه دارد می‌تواند سودآوری داشته و نیروی بهره‌وری خود را بالاتر ببرد. از طرفی شرکت‌ها به این علت که باید کیفیت دارو را بالا نگه دارند تا بتواند تاییدیه‌های بین المللی را بگیرند باید به صادرات بپردازند و این موضوع به ارتقای کیفیت داروهای داخلی نیز منجر می‌شود.

* تعدیل نیروهای قراردادی برخی بیمارستان‌ها
سخنگوی وزارت بهداشت درباره تعدیل نیروهای قراردادی برخی بیمارستان‌ها گفت: در مواردی که خرید خدمت انجام می‌شود، گاهی سوء تفاهم پیش می‌آید که این کار نوعی استخدام 30 ساله است. واقعیت این است که خرید خدمت توسط پیمانکار انجام می‌شود و همان‌طور که وزارت بهداشت به کارکنان خود در پرداختی تاخیر دارد، به پرسنل پیمانکارانی که خرید خدمت کردند نیز بدهکار است.
وی افزود: تعدیل این نیروها در حداقل ممکن است، اما به علت زیاده روی در برخی مواقع در بعضی دانشگاه‌ها این تغییرات اعمال می‌شود.

* شایعه استعفای رئیس سازمان غذا و دارو
حریرچی درباره شایعه استعفای رییس سازمان غذا و دارو گفت: دکتر اصغری در سال 65 که در چذابه یک پای خود را از دست داد در عملیات‌های بعدی نیز شرکت کردند. از 4 یا 5ماه پیش که به علت حادثه‌ای استخوان بازوی او شکست، حتی نیم ساعت هم فعالیت خود را تعطیل نکردند. استعفا از طرف رئیس سازمان غذا و دارو کاملا تکذیب می‌شود و ما دکتر اصغری را یک مدیر جانباز جهادی موفق می‌دانیم که مسئولیت سازمان غذا و دارو را پذیرفتند. در نتیجه احتمال استعفا و پذیرش استعفا وجود ندارد. اگر شایعه درست می‌شود باید شایعه‌ای درست شود که احتمال وقوع آن نیز باشد.

* پرداختی از جیب مردم در نظام سلامت
حریرچی در ادامه درباره پرداختی از جیب مردم در نظام سلامت بیان کرد: طبق تعریف، پرداختی از جیب مردم شامل هر گونه پرداختی است که در هنگام دریافت خدمات درمانی، بهداشتی، دارویی پرداخت می‌شود. این درصد شامل حق بیمه پرداختی نیست. در سال‌های 88 تا 91 پرداختی از جیب مردم به طور متوسط 54 تا 58 درصد بود و به طور میانگین 56 درصد بود که با اقدامات طرح تحول سلامت در سال 93 این میزان به 38.7 و در سال 94 به 38.1 رسید. پرداختی از جیب مردم در سال 95 به 35.2 درصد کاهش یافت که دستاورد بسیار مهمی محسوب می‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به هزینه‌های نظام سلامت اظهار داشت: کل هزینه‌های سلامت در سال 95 اعم از هزینه‌های بستری و سرپایی و بهداشتی و درمانی و تشخیصی و دارویی و نیز هزینه‌های انجام شده در بخش‌های دولتی و خصوصی و خیریه 114هزار و 613 میلیارد تومان بوده است. 35.2 درصد این میزان یا 40 هزار و 343 میلیارد تومان از جیب مردم بوده است.
وی ادامه داد: هر ایرانی در سال 95 میزان 305 هزار تومان به صورت سالانه برای سلامت خرج کرده است. یعنی هر ایرانی ماهانه 25 هزار و 400 تومان هزینه کرده است. این میزان برابر 56 درصد یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی است. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه به میزان 35 درصد پرداختی از جیب رسیدیم، اما باید به رقم پایین‌تر از 25 درصد برسیم تا هزینه‌های کمرشکن و فقرزا را به میزان قابل قبولی کاهش دهیم. برای پیشرفت در این زمینه وزارت بهداشت علاوه بر سیاست‌گذاری و ارتقای بهره‌وری، نیازمند همکاری بیشتر دولت و مجلس در تامین منابع و اقدامات بیشتر بیمه‌ها برای کاهش قطع رابطه مالی بین بیمار و پزشک است.

* حق فنی داروخانه‌ها
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت دریافت حق فنی در داروخانه‌ها بر اساس تصویب دیوان عدالت اداری اظهار داشت: همراه با انجمن داروسازان و فعالان داروسازی طی سال‌های گذشته تلاش کردیم که با روش‌های مختلف، پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر دریافت حق فنی در داروخانه‌ها، اجرا شود. ولی این موضوع در حال حاضر مورد پذیرش دیوان عدالت اداری نیست. با این حال در تلاش هستیم که مراجع لازم را درباره دریافت حق فنی داروسازان قانع کنیم.

* ماجرای وزیر بهداشت و پیرمرد نانوای بجستانی
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست خبری درباره ویدیوی منتشر شده از وزیر بهداشت گفت: دکتر هاشمی یکی از 6 پزشک برتر دنیا و یکی از دانشمندان یک درصد برتر جهانی است. او با انتخاب رئیس جمهوری و رأی بالای مجلس برای وزارت بهداشت انتخاب شد و حتی تمایلی برای تصدی این پست نداشت و با اصرار این پست را پذیرفت. طی این مدت 380 سفر استانی توسط وزیر بهداشت انجام شد که اصولا این سفرها چندین شهرستان و روستا را در بر می‌گیرد.
وی افزود: وزیر بهداشت تک تک با همه مردم و بیماران و کارکنان و افراد مختلف مواجه می‌شود. طی دو هفته گذشته وزیر بهداشت به خراسان جنوبی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی سفر کرد. سپس به یزد رفت و حتی دیروز در اهواز بود و دیشب به مشهد رفت و ظهر به قزوین خواهد رفت و آخر هفته به مدت 4 روز بازدید استانی خواهد داشت.
حریرچی ادامه داد: برخی جریانات رسانه‌ای که گاهی از بیت المال و شبه بیت المال تغذیه می‌شوند، یک مدیر جهادی را به یک مدیر کم تحرک و نشسته تبدیل می‌کنند. به هر حال کار زیاد، درصد مواجهه با مردم را افزایش می‌دهد و ممکن است وزیر با مردم شوخی کند و رابطه عاطفی برقرار شود و حتی ممکن است با مدیران برخورد کند.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: خود این نانوای شریف و زحمتکش گفت که داشتیم شوخی می‌کردیم. این در حالی است که موضوعات مختلفی به این ماجرا اضافه شده و منعکس می‌شود. در نتیجه رسانه‌هایی که جزو شبکه‌هایی هستند که از بیت المال تامین مالی می‌شوند نباید به این خبرهای منفی توجه کنند.

* برخوردهای اخیر و درگیری بیمار با پزشک
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به درگیری‌های اخیر اتفاق افتاده بین بیمار و همراه بیمار با پزشک گفت: برخوردهایی به تازگی رخ داده و انتظار می‌رود خشونت و نزاع در جامعه به حداقل برسد. متاسفانه در سطح جامعه، نزاع‌ها و درگیری‌های لفظی وجود دارد. قرار نیست اگر کسی از بیماری ناراحت است به پزشکان تعرض کند. سازمان نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت حداکثر پیشگیری و اقدامات حفاظتی و برخورد با متخلفان را انجام خواهد داد. البته این موارد نادر است و بهتر است پزشکان با این موارد برخورد رسانه‌ای نداشته باشند.

* تغییر هرم سنی جمعیت
حریرچی همچنین درباره هرم جمعیتی کشور با بیان اینکه فرد بالای 65 سال مسن تعریف می‌شود، اظهار داشت: طی چند دهه گذشته افراد مسن جامعه در حد 4.5 تا 5 درصد بودند. در حال حاضر امید به زندگی مردم افزایش یافته و سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل اعلام کردند که امید به زندگی در ایران 76.2 سال است. در حال حاضر در ژاپن تعداد افراد بالای 100 سال از 70 هزار نفر بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha